Bamse: Den brukar vara borta från biblioteket när de som pluggar till sjuksyrra läser näringslära så där antar jag att den används, i övrigt har jag ingen aning om vilka som använder den
Från
www.adlibris.se där den var biligare än hos akademibokhandeln trots studentrabbaten där, för oss ickestudenter skiljer det nära 300 kr..
"Näringslära för högskolan är den enda basboken på högskolenivå som anknyter till svensk mat och svenska näringsrekommendationer. Boken har i sin 4:e upplaga bearbetats kraftigt såväl innehållsmässigt som ur språklig synpunkt. Näringslära för högskolan innehåller grundläggande avsnitt om näringsämnen, digestion och metabolism. Sambandet mellan kost och hälsa i Sverige och världen presenteras i ett speciellt avsnitt. Särskilda kapitel behandlar matvanor och näringsbehov för olika åldrar under livscykeln och för speciella krav, t.ex. idrott. Områden som rör näringsvärdesförändringar vid livsmedelshantering, tillsatser och främmande ämnen i maten är också ingående belysta. Innehållet är rikt illustrerat med figurer och tabeller. "
Har tyvärr bara läst tidigare utgåvor men köptankarna finns ju alltid där, "tyvärr" var ju boken från Grub billigare så jag får se vad det blir.