View Full Version : Val av vätska till Gainer/Proteindrink mm?
Haeffner
18-08-2007, 23:56
Tänkte höra hur upptaget och hastigheten påverkas av vilken vätska man blandar sin drink med. Är själv något kännslig för mjölk och vatten känns i längden rätt trist.
Så hur påverkas våra drinkar av att vi blandar dem med Mjölk, Juce, Saft, Sojamjölk eller nåt annat? Finns det några speciellt possetiva effekter att blanda på ett visst sätt?
Skulle tro att skillnaden du får mellan de olika lösningarna inte är så stor att det är någon idé att fundera vidare på detta. Blanda med det du känner för
Upptagningshastigheten påverkas och sänks eftersom tömningshastigheten från magsäcken sänks.
Saft, juice, mjölk etc är hypertona och käver en tillsats av vatten för att snabbare komma ur magsäcken. De blir ännu mer hypertona ifall du blandar kolhydrat i dem.
Handcuff
19-08-2007, 10:44
Upptagningshastigheten påverkas och sänks eftersom tömningshastigheten från magsäcken sänks.
Saft, juice, mjölk etc är hypertona och käver en tillsats av vatten för att snabbare komma ur magsäcken. De blir ännu mer hypertona ifall du blandar kolhydrat i dem.
Så ett glas vatten efter "gainern" är på sin plats om den består av Vassle/kassein + malto blandat med mjölk 1,5%? Nog för att jag alltid sköljer ner med vatten efteråt för att slippa den slemmiga känslan :)
Vad ska du med mellanmjölken till. Här klyver vi atomer för att optimera musklebyggandet så häller du i dig en halv liter mellanmjölk efter träningen ?
Plocka bort kaseinet från drinken och kör bara på vassle och maltodextrin. Då får du en lättdrucken tunn soppa.
Kaseinet kan du ta i mellanmjölken när du kommer hem.
Handcuff
19-08-2007, 11:25
Vad ska du med mellanmjölken till. Här klyver vi atomer för att optimera musklebyggandet så häller du i dig en halv liter mellanmjölk efter träningen ?
Plocka bort kaseinet från drinken och kör bara på vassle och maltodextrin. Då får du en lättdrucken tunn soppa.
Kaseinet kan du ta i mellanmjölken när du kommer hem.
Proteinpulvret råkar vara "doublepro". Dvs Kassein+vassle, vilket för övrig har visat sig vara utmärkt postworkout i diverse studier. Sen så är det inte helt fel med mjölk efter träningen heller så som jag förstått det :)
Proteinpulvret råkar vara "doublepro". Dvs Kassein+vassle, vilket för övrig har visat sig vara utmärkt postworkout i diverse studier. Sen så är det inte helt fel med mjölk efter träningen heller så som jag förstått det :)
vassle i double pro?
edit: jahaja, det var det visst.
Handcuff
19-08-2007, 17:10
Am i out on a cykeltur eller svamlar jag :confused:
Blanda med vad du vill, huvudsaken är att du får i dig tillskottet.
Handcuff
19-08-2007, 18:02
Blanda med vad du vill, huvudsaken är att du får i dig tillskottet.
Nähä?
Det jag undrar är vem som har rätt Sverker vs Handcuff.
Jag inbillar mig att en blandning av vassle+kassein är bra (bättre än vassle alena) efter träning. Samt att mjölk är utmärkt efter träning.
Så?
Kung Bruno
19-08-2007, 18:13
Vassle+kasein ger ju än längre magsäckstömning och mer antikatabol effekt.
Så; ska du äta väldigt snart efter passet är enbart vassle+vatten bättre. Eftersom den effekten är snabb och mer anabol.
Ska du däremot hem, duscha, laga mat och blablabla i ett par timmar är ju vassle+kasein bättre eftersom att det ger längre magsäckstömning och mer antikatabolt. Och det är ju allmänt kännt att kasein ger positivare proteinbalans än vassle, bara det att vassle höjer snabbt och kraftfullt = bra efter träning.
Nu är jag ingen näringsforskare, har inte äns klarat grundskolans NO ... men det är så jag har förstått det.
Handcuff
19-08-2007, 18:16
Tänker bla. på denna tråd Effekt på fettfri massa (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99272)
King Grub
19-08-2007, 18:35
Det går bra med kasein. Vassle och kasein verkar vara likvärdiga efter styrketräning. Vilken slags kombination, eller det ena eller det andra för sig, som är bäst, är oklart. Studierna har gett lite olika resultat. Men:
In this study, the combination of whey and casein protein promoted the greatest increases in fat-free mass after 10 weeks of heavy resistance training.
J Strength Cond Res. 2006 Aug;20(3):643-53.
En kombination lär inte vara fel.
Världens främsta experter på området säger:
Regardless, it is clear that both proteins stimulate an anabolic response in muscle after exercise, but it is less clear whether one protein results in greater stimulation than the other.
Tipton, Wolfe et al. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Med. Sci. Sports Exerc. 36: 2073-2081, 2004.
Det jag undrar är vem som har rätt Sverker vs Handcuff.
Jag inbillar mig att en blandning av vassle+kassein är bra (bättre än vassle alena) efter träning. Samt att mjölk är utmärkt efter träning.
Så?
Jag svarade på din fråga. Fett i efterträningen sänker magsäckstömningen.
För att få något mindre slemmig drink så kör på bara vassle.
Fast inget är säkert när det gäller efterträningendrinken. Jag har för mig att King Grub har ett abstrakt där helmjölk är bättre än skummjölk när det gällde att bygga muskler.
Handcuff
19-08-2007, 18:44
Jag svarade på din fråga. Fett i efterträningen sänker magsäckstömningen.
För att få något mindre slemmig drink så kör på bara vassle.
Fast inget är säkert när det gäller efterträningendrinken. Jag har för mig att King Grub har ett abstrakt där helmjölk är bättre än skummjölk när det gällde att bygga muskler.
Och förmodligen är skillnaden fånigt liten i slutändan. Undrade bara för att jag uppfattade det som att du sågade min "postworkoutdrink":)
Kung Bruno
19-08-2007, 20:00
Härligt :)
Fetmjölk + Pure Whey kokos efter träningen då ...
Tur att man tycker vatten + hemmagjord gainer är gott.
Tur att man köpt CP3 äpple/päron som ändå smakar skit blandat med mjölk :D
Kung Bruno
20-08-2007, 16:11
Testa blanda med fet mjölk. Blir kanske inte lika opti efter träningen men godare iaf.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.