PDA

View Full Version : proteinpulver - hur många ggr om dagen?

tomasa
13-06-2007, 21:15
proteinpulver har köpts och det står inte hur många gånger om dagen man kan dricka det. jag har tränat för några timmar sen och ska gå å lägga mig snart eftersom ja ska upp å jobba imorrn så då skulle jag vilja veta om det e lönt att ta lite till innan ja går å sussar.

apa_ola
13-06-2007, 21:22
proteinpulver har köpts och det står inte hur många gånger om dagen man kan dricka det. jag har tränat för några timmar sen och ska gå å lägga mig snart eftersom ja ska upp å jobba imorrn så då skulle jag vilja veta om det e lönt att ta lite till innan ja går å sussar.

Det viktiga är dagens totala proteinintag (och kcalmängd), inte hur många drinkar du tar. Äter du lite protein i övrigt så ta fler drinkar och tvärtom. Riktmärke för protein per dag kan vara 1,5-2g/kg/kroppsvikt. Alla källor inräknade.

zeusden1
13-06-2007, 21:25
beror ju på vad slags protein det är. Kasein är bra på kvällen.
Sen är det som första talare.

tomasa
13-06-2007, 21:52
appropå protein ja har köpt mig en påse linfrön nu :D
va e bästa sättet att äta skiten på? blanda eller bara tugga i sig skräpet som det är?

King Grub
13-06-2007, 21:54
Linfrön är ingen proteinkälla att använda sig av som sådan.

Hela linfrön kan man inte tillgodogöra sig näringen från.

Krossade linfrön skall man inte äta mer än 1-2 matskedar om dagen av, då det bildar cyanid i kroppen.

Ganymedes
13-06-2007, 22:46
Jag kör 2-3 drinkar per dag nu under deff, vilket tillsammans med det jag äter brukar hamna på ca 2.5 g protein per kg kroppsvikt.

tomasa
14-06-2007, 21:25
Jag kör 2-3 drinkar per dag nu under deff, vilket tillsammans med det jag äter brukar hamna på ca 2.5 g protein per kg kroppsvikt.

okok även när du inte tränar? är det bra att ta sånt när man inte träna eller ere som han innan sa att det inte spelar ngn roll bara det är proteinernas mängd som e det som räknas?

GymTT
14-06-2007, 21:26
okok även när du inte tränar? är det bra att ta sånt när man inte träna eller ere som han innan sa att det inte spelar ngn roll bara det är proteinernas mängd som e det som räknas?

Proteindrinkar går alldeles utmärkt icke träningsdagar också. Vad är det för protein du har köpt? Vassle (snabbt) ? eller Kesein (långsamt) ?
Kaseinprotein kan vara att rekommendera som mellanmål eller innan sänggående.

MVH

tomasa
14-06-2007, 21:38
Proteindrinkar går alldeles utmärkt icke träningsdagar också. Vad är det för protein du har köpt? Vassle (snabbt) ? eller Kesein (långsamt) ?
Kaseinprotein kan vara att rekommendera som mellanmål eller innan sänggående.

MVH

Micro Whey Active heter den (vassleisolat) ngt från budofittness :S tänkte köpa en från kollozzeum först som L-sami föreslog men ja hade inte nog med pengar.

Handcuff
14-06-2007, 21:47

Det du totalt har missat är att proteinpulver inte är något konstigt eller onaturligt. Råvaran till pulvret kommer från mjölk. Om du sätter i dig kalorier från pulver eller mat är upp till dig men det kommer på intet sätt göra någon skillnad. Mitt tips ät att börja i matänden och sedan eventuellt komplettera med tillskott där det fattas något...

GymTT
14-06-2007, 21:51
Micro Whey Active heter den (vassleisolat) ngt från budofittness :S tänkte köpa en från kollozzeum först som L-sami föreslog men ja hade inte nog med pengar.

Ok, det går bra att ta som mellanmål men jag hade hellre tagit ett långsamt protein t.e.x från Keso, Kesella eller Kyckling.

tomasa
14-06-2007, 21:56
Ok, det går bra att ta som mellanmål men jag hade hellre tagit ett långsamt protein t.e.x från Keso, Kesella eller Kyckling.

vilket samanträffande sitter här å slaskar i mig lite keso efter en kyklingplatta som ja värmde i ugnen men ja dricker nog lite proteinpulver innan nanadags oxå :D

Fredriiik
15-06-2007, 13:08
ja vet nog inte svaret på din fråga, men på min 100% whey fuel frånt winlab står de att man får ta max två per dag.
va ere som gör att dom sätter en maxgräns?
för mycke protein för njurarna eller nått annat innehåll?

King Grub
15-06-2007, 13:31
va ere som gör att dom sätter en maxgräns?

Det finns ingen sådan gräns.

Fredriiik
15-06-2007, 13:32
Det finns ingen sådan gräns.

okej, står på förpackningen att man bara får ta max 2 per dag.
i dont know, de e därför ja frågar :D

King Grub
15-06-2007, 13:34
Det är bara påhitt. Som om det skulle stå att man bara får dricka två glas mjölk om dagen på mjölkpaketen.

Det låter rätt konstigt, att tilllverkarna skulle vilja att köparen begränsar sin konsumtion.

Hursomhelst finns det ingen hälsogräns där.

Fredriiik
15-06-2007, 13:35
Det är bara påhitt. Som om det skulle stå att man bara får dricka två glas mjölk om dagen på mjölkpaketen.

ah okej.

fan de du inte vet e nog inte värt att veta :P(inom kosttillskott iaf) ;D

Bite
15-06-2007, 13:43

Det låter rätt konstigt, att tilllverkarna skulle vilja att köparen begränsar sin konsumtion.

Hursomhelst finns det ingen hälsogräns där.

Det kanske finns ett värde av att skapa/bibehålla en del av mystiken kring kosttillskott, vissa kittlas nog av tanken på att de har "starka grejer". Mindre spännande att köpa ett kemiskt filtrerat mellanmål.

Handcuff
15-06-2007, 18:43
Det kanske finns ett värde av att skapa/bibehålla en del av mystiken kring kosttillskott, vissa kittlas nog av tanken på att de har "starka grejer". Mindre spännande att köpa ett kemiskt filtrerat mellanmål.

En inte helt dum tanke dära :)