View Full Version : Octopamin
Vi tänkte "hotta" upp Lean förut med Octopamin men enligt den informationen jag fick så var Octopamin ej lagligt i tillskott utan det klassades som läkemedel:confused: .
Många företag säljer ändå kosttillskott med Octopamin och studier på råttor visar en viss effekt
Så min fråga: ni som har provat fettförbrännare med Octopamin vad tycker ni?
Om det är olagligt så får det väl inte diskuteras här? Eller?
Men iofs, youre the boss :D
EiseltUK
13-06-2007, 22:16
Ajabaja Lasse. Inte prata om dopingklassade ämnen. :smash: :D
Sheogorath
14-06-2007, 04:42
Den står med i Dopinglistan 2006 -> klick (http://www.rf.se/files/%7B6AD4144F-A6A3-40E9-B372-DC085772C7B7%7D.pdf) under oktopamin.
Ajabaja Lasse. Inte prata om dopingklassade ämnen. :smash: :D
Många råvaruhandlare har försökt att sälja oktopamin till oss så jag vart konfundersam när den inte var laglig för tävlande och lite intresserad om den verkligen funkar som fettförbrännare.
Ola Wallengren
14-06-2007, 08:18
Angående octopamin så hittade jag lite fakta på medline.
Det är en stimulant ungefär i samma klass som efedrin eller synefrin (som är efedrinets svaga kusin), men verkar inte vara så potent som efedrin.
Det är en beta-3/alfa-1/alfa-2 agonist vilket gör att den verkar vara tämligen verkningslös för fettförbräning. Jag ska förklara.
Beta-agonister stimulerar fettnedbrytningen och alfa-agonister bromsar upp den, beta är alltså gasen och alfa bromsen i fettförbrännigen och de samspelar.
Eftersom fettcellerna har gott om alfa-2 receproter och nästan inga beta-3 receptorer så blir effekten av octopamin att fettnedbrytningen minskar, inte direkt vad man vill eller hur.
Octopamin finns i bland annat pomerans extrakt (bitter orange) som också innehåller synefrin, därför ser man ofta dessa två ämnen i samma produkter.
Tack Ola.
Efter vad du skriver så verkar det vara ett värdelöst tillskott för fettförbränning
Ola Wallengren
14-06-2007, 10:11
Nja, det kan man aldrig riktigt veta innan man testat det i en välkontrollerad studie, men från vad jag har fått fram så verkar det inte lovande i alla fall.
Fast Lasse, underskatta inte namnet - Octopamin - som sannolikt får ett par tusen av dem som inte kan läsa på medline att kasta sig över varan :)
Det är en stimulant ungefär i samma klass som efedrin eller synefrin (som är efedrinets svaga kusin), men verkar inte vara så potent som efedrin.
Det är en beta-3/alfa-1/alfa-2 agonist vilket gör att den verkar vara tämligen verkningslös för fettförbräning. Jag ska förklara.
Beta-agonister stimulerar fettnedbrytningen och alfa-agonister bromsar upp den, beta är alltså gasen och alfa bromsen i fettförbrännigen och de samspelar.
Eftersom fettcellerna har gott om alfa-2 receproter och nästan inga beta-3 receptorer så blir effekten av octopamin att fettnedbrytningen minskar, inte direkt vad man vill eller hur.
Octopamin finns i bland annat pomerans extrakt (bitter orange) som också innehåller synefrin, därför ser man ofta dessa två ämnen i samma produkter.
Kanske är ute och cyklar, men är det inte just på fettceller man kan hitta Beta-3? Var annars hittar man beta-3? Jag visste inte ens att fettceller hade alfa receptorer, trodde fett enbart hade Beta. Men har ingen litteratur att dubbelchecka med...
Fortfarande inte tillgång till någon litteratur men hittade mina gamla farmakologi anteckningar (de enda anteckningar jag någonsin sparat vad jag vet!!), under ämnet adrenerg farmakologi har jag skrivit att adrenalin stimulerar lipolyse via Beta-1 och Beta-3. Ingenting om alfa....
Ola Wallengren
15-06-2007, 12:10
Beta-3 receptorer vet man inte jättemycket om på människor men de verkar finnas mest i brun fettväv där de stimulerar lipogenes och termogenes, vilket låter mycket bra, men mängden brunt fett hos vuxna är ganska liten med lite aktivitet så betydelsen blir inte så stor. Bantningspreparat med selektiva Beta-3 agonister har man nog lagt på hyllan.
Alfa-2 receptorer finns bla på fettceller där de bromsar lipolysen och Alfa-1 receptorer finns bla i blodkärlen där de minskar blodflödet, inget bra för fettförbrännigen med andra ord.
EiseltUK
15-06-2007, 13:34
Efedrin påverkar väl också både alfa- och betareceptorerna via noradrenalin?
Finns en studie som säger att ca 40% av den efedrininducerade termogenesen sker via beta3 vilket är ganska intressant.
Tror att man fortfarande håller på att jobba med bl a "L-796568" som är en selektiv beta-3 agonist:
Acute effect of L-796568, a novel beta 3-adrenergic receptor agonist, on energy expenditure in obese men.
Clin Pharmacol Ther. 2002 Apr;71(4):272-9.
Oktopamin har dålig biotillgänglighet så man måste nog upp i doserna rejält om man ska få något effekt. Jag har hört att doser uppåt 1 gram ska kunna ge en viss effekt. Eventuellt kan man kanske kombinera med yohibin för att minska alfa2 och det skulle vara en begränande faktor.
Beta-3 receptorer vet man inte jättemycket om på människor men de verkar finnas mest i brun fettväv där de stimulerar lipogenes och termogenes, vilket låter mycket bra, men mängden brunt fett hos vuxna är ganska liten med lite aktivitet så betydelsen blir inte så stor. Bantningspreparat med selektiva Beta-3 agonister har man nog lagt på hyllan.
Alfa-2 receptorer finns bla på fettceller där de bromsar lipolysen och Alfa-1 receptorer finns bla i blodkärlen där de minskar blodflödet, inget bra för fettförbrännigen med andra ord.
Jo det vet jag att beta-3 är ett rätt så outforskat område, det finns på fett hur mycket vet jag inte, oftast står det ju bara beta stimulation på fett ger lipolys och ej mer specificerat.
Nu har jag kollat lite i Goodmann&Gilman's farmakologi bok (från 2006 och är bibeln när det gäller farmakologi), de skriver ingenting om alfa-2 receptorer (eller 1 för den delen) på fettceller, fett står inte nämnt under varken alfa-2b (lever, njure, blodkärl) eller alfa-2c (hjärnan). Säker på de finns på fett? Har heller aldrig hört någon prata om alfa på fettceller. Sedan är det oxå ur en synsvinkel positivt med alfa-2 stimulation då det hämmar insulin frigivelsen vilket gör att insulins hämning av hormon sensitiva lipasen i fettväv ökar dess aktivitet och vi får frigivet fettsyror. Hormon sensitive lipasen vill ju köra konstant, men är hela tiden mer eller mindre hämmad av insulin (därav hyperlipidaemin hos diabetiker). En alfa-2 och beta agonist (beta 2 stimulerar frisättning av insulin) ger netto en inhibition av insulin så en ren alfa agonist borde ge ännu större inhibition.
Och är det så hemskt för lipolysen att man får en vasokonstriktion? Vad skulle det göra, och skulle det utgöra någon reell effekt?
Sedan är det nog fel att helt räkna ut brunt fett hos vuxna. Den kalorigena effekt som adrenalin har kommer från ökat syreförbruk i just brunt fett!
Efedrin påverkar väl också både alfa- och betareceptorerna via noradrenalin?
Ja den påverkar både direkt, och indirekt via NE.
Ola Wallengren
16-06-2007, 13:41
Här är lite länkar som tar upp ungeför det du skriver om.
http://jpet.aspetjournals.org/cgi/content/full/299/1/96
http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/12/4/612
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/4/1869
Octopamin verkar främst vara en beta-3 agonist men en väldigt svag sådan, NE är tex mycket effektivare.
Här är lite länkar som tar upp ungeför det du skriver om.
http://jpet.aspetjournals.org/cgi/content/full/299/1/96
http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/12/4/612
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/4/1869
Octopamin verkar främst vara en beta-3 agonist men en väldigt svag sådan, NE är tex mycket effektivare.
Hehe coolt, jag vet en som det kommande året är med i teamet som stod bakom 3. länken! :) Men hon håller inte på så mycket med bantningspiller utan med fettfördelningen hos kvinnor...
Och är det så hemskt för lipolysen att man får en vasokonstriktion? Vad skulle det göra, och skulle det utgöra någon reell effekt?
Det är ju det som bla. händer vid träning vid höga intensiteten. Du har fortfarande en hög lipolys men vasokonstruktionen gör att du inte kan få bort det till lämplig vävnad.
Det är ju det som bla. händer vid träning vid höga intensiteten. Du har fortfarande en hög lipolys men vasokonstruktionen gör att du inte kan få bort det till lämplig vävnad.
Säger inte Grubben att högintensitetsträning är lika bra för fettförbränning som lågintens.? Bara att man kan hålla på längre vid lågintents...
Viktigt att säga är att substansen också finns med på WADA:s dopinglista, så tävlande bör akta sig.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.