View Full Version : Räcker 6 gram?
Skrollovicz
05-06-2007, 16:01
Hej
Jag vill minnas att Grub någon gång postade en studie där man såg att 6 gram EAA innan träning stimulerade proteinsyntes med flera hundra procent. Jag har några frågor om detta.
Är 6 gram lika bra som 20 gram?
Är det onödigt att ta ta protein såväl innan som efter träning?
Och sista frågan hur mycket EAA innehåller vassle per 100g?
Tacksam om nån vill svara. :)
King Grub
05-06-2007, 16:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87634&highlight=rennie
Skrollovicz
05-06-2007, 16:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87634&highlight=rennie
Då vet jag att 10 gram EAA är det optimala.
Ger vassle lika bra effekt som ESA-pro tillskott? Rättare sagt, är vassle ett bra alternativ att inta före styrketräning?
King Grub
05-06-2007, 16:28
Vassle ger lika stor effekt på proteinsyntesen vid intag före som efter passet, men den effekten är mycket mindre än vad EAA ger, oavsett dosering. Vassle är för långsamt.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71
The increase in arterial amino acid concentrations during exercise was ~100% for EAA but only ~30% for whey proteins when ingested immediately before exercise
Thus the delivery of phenylalanine during exercise was increased by ~7.5 times for EAA, but only ~4.4 times for whey proteins.
Am J Physiol Endocrinol Metab 292: E71-E76, 2007.
Skrollovicz
05-06-2007, 16:59
Vassle ger lika stor effekt på proteinsyntesen vid intag före som efter passet, men den effekten är mycket mindre än vad EAA ger, oavsett dosering. Vassle är för långsamt.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71
Am J Physiol Endocrinol Metab 292: E71-E76, 2007.
Okej. Om jag får be om din personliga åsikt Grub: tycker du jag ska fimpa vassle före träning helt och hållet?
Och en fråga till? Det optimala är då EAA före och vassle efter?
King Grub
05-06-2007, 17:00
Om jag får be om din personliga åsikt Grub: tycker du jag ska fimpa vassle före träning helt och hållet?
EAA före träning ger större nybildning av muskelprotein efter passet än vad vassle före träning gör. Att ta vassle före tillsammans med EAA ger inget extra, snarare tvärtom.
EAA ger större effekt på proteinsyntesen än vassle efter träning också, även om skillnaden inte är lika dramatisk.
Skrollovicz
05-06-2007, 22:30
Om jag får be om din personliga åsikt Grub: tycker du jag ska fimpa vassle före träning helt och hållet?
EAA före träning ger större nybildning av muskelprotein efter passet än vad vassle före träning gör. Att ta vassle före tillsammans med EAA ger inget extra, snarare tvärtom.
EAA ger större effekt på proteinsyntesen än vassle efter träning också, även om skillnaden inte är lika dramatisk.
Tackar!
Om nån har tips på bra EAA-tillskott så lämna gärna förslag här! Animal Nitro har jag hört lite om, är det det bästa EAA-tillskottet?
King Grub
05-06-2007, 22:32
Du har EsaPro i Kolozzeumshopen.
Skrollovicz
05-06-2007, 22:44
Du har EsaPro i Kolozzeumshopen.
Nu har jag läst lite om Esa Pro och tycker att den verkar vara intressant. Men priset är ganska högt. Jag har hittat en annan produkt som du har föreslagit tidigare, som heter Essential Amino och kostar halva priset jämfört med EsaPro. Man kanske får vad man betalar för?
King Grub
05-06-2007, 22:47
Essential Amino innehåller 40 doseringar. EsaPro 75 doseringar (vid 10 gram per intag).
Nu har jag läst lite om Esa Pro och tycker att den verkar vara intressant. Men priset är ganska högt. Jag har hittat en annan produkt som du har föreslagit tidigare, som heter Essential Amino och kostar halva priset jämfört med EsaPro. Man kanske får vad man betalar för?
Det blir inte så farligt dyrt om du tänker på hur lite du tar per gång.
Skrollovicz
05-06-2007, 22:52
Essential Amino innehåller 40 doseringar. EsaPro 75 doseringar (vid 10 gram per intag).
Så då får man alltså vad man betalar för. ;)
GYM TT
Jag antar att du använder EsaPro.
Är det pulver eller tabletter?
Och kan man ersätta vassleprotein med Esa Pro och på så sätt få bättre effekt av träningen?
Så då får man alltså vad man betalar för. ;)
GYM TT
Jag antar att du använder EsaPro.
Är det pulver eller tabletter?
Och kan man ersätta vassleprotein med Esa Pro och på så sätt få bättre effekt av träningen?
Pulver.
typ ja
WHITEFOLKS
06-06-2007, 15:50
Om man har tillgång till rapid hydro och bcaa i pulverform, skulle du då rekommendera en blandning av dessa före/efter eller något annat upplägg?
BCAA bör behandlas som EAA och då har du svaren ovan. Eller tänkte du på nåt annat?
WHITEFOLKS
06-06-2007, 16:05
Frågan är väl egentligen om det är effektivare att inta endast bcaa före eller att "komplettera" med ett hydrolysat (då bcaa inte innehåller alla essentiella aminosyror).
Önskvärt vore att esa-pro kom i drickbart format. (pssst Eiselt, fixxa!)
Önskvärt vore att esa-pro kom i drickbart format. (pssst Eiselt, fixxa!)
Hydrapro?
Frågan är väl egentligen om det är effektivare att inta endast bcaa före eller att "komplettera" med ett hydrolysat (då bcaa inte innehåller alla essentiella aminosyror).
Då tar du väl ändå bort grundtanken med BCAA vilket är snabb tillförsel av aminosyror? Hydrosylat är väl knappast snabbare än fria aminosyror eller har jag fel där?
WHITEFOLKS
06-06-2007, 19:39
Det är ju inte nödvändigtvis så att de slöas ner av hydrolysatet, det verkar ju funka att köra eaa+malto.
Malto är kolhydrater, hydrosylatet är protein.
WHITEFOLKS
06-06-2007, 21:15
Det förstår jag också, det i sig säger inte att upptaget skulle bli långsammare dock (vad jag vet iaf, därför jag vill ha det klarlagt).
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.