PDA

View Full Version : Sukralos... hmm.

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 14:54
Det finns sidor där det står att sötningsmedlet sukralos kan ge bieffekter som förstorad lever, förstorade njurar och "shrunken thymys-glands" etc, under försök de gjort på labbråttor. Är det någon som vet om det kan ge biverkningar på människor, då det finns mycket tjaffs om det... eller är det bara så att de ville mata labbråttorna med så sjukt mycket sukralos att de nästan dog?

Ok, se till att svara ordentligt nu... :| he he... :furious: :D :naughty: :thumbup:

King Grub
14-04-2007, 15:01
Det finns inga kända signifikanta biverkningar med sukralos hos människa, förutom som migräntrigger (men det märker man ju om man hör till dom känsliga). Djurstudier som tvingat fram biverkningar som förstörelse av DNA hos råttor använder rätt... rejäla doser.

paddanboy
14-04-2007, 15:05
Kort inlägg: Är det dyrare att söta med Sukarlos än Aspartam?

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 15:44
King Grub, du verkar kunna din sak. Jag använder proteindrinkar med sukralos i c:a 2-3 gånger dagligen. Det är inget att oroa sig över alltså?

Använder du själv produkter som innehåller sukralos?

Scratch89
14-04-2007, 15:46
Vart har du fått tag på proteinpulver som är sötat med sukralos?

King Grub
14-04-2007, 15:48
King Grub, du verkar kunna din sak. Jag använder proteindrinkar med sukralos i c:a 2-3 gånger dagligen. Det är inget att oroa sig över alltså?

Använder du själv produkter som innehåller sukralos?

Det finns ingenting, inga studier eller ens några misstankar, som säger att sukralosintag inom ADI är skadligt på något sätt.

Jag letar inte upp sukralossötade produkter bara för sakens skull, men jag undviker det inte, om det skulle råka finnas i något jag äter eller dricker. Nu är jag inte så förtjust i sötsaker, så det blir inte mycket sådant.

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 15:53
Det finns ingenting, inga studier eller ens några misstankar, som säger att sukralosintag inom ADI är skadligt på något sätt.

Jag letar inte upp sukralossötade produkter bara för sakens skull, men jag undviker det inte, om det skulle råka finnas i något jag äter eller dricker. Nu är jag inte så förtjust i sötsaker, så det blir inte mycket sådant.

Jag är inte heller ute efter en god smak då det gäller proteindrinkar, jag drack triple whey fuel, nuetral smak. Men nu verkar det svårt att få tag på.
whey-100 finns ju i neutral smak, dock endast i 1-kgs hinken, samt att den varit slutsåld varenda gång jag kollat efter den. Äter inte mat för det är gott.
Jämför man vad som händer i kroppen med den lilla stunden det smakar gott i smaklökarna av t.ex fet mat eller mycket sockerberikade produkter, känns det rätt dumt att stoppa i sig massa godsaker.. fast antar vissa har större behov av det än andra.. :D :smash:

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 15:56

Twinlab's 100% whey protein fuel och deras nyare produkter är ju numera sötat med sukralos. Men de flesta affäerer i sverige köper in WNT istället för Twinlab's produkter, då det är billigare, men dock sötat med aspartam, vilket en del vill undvika.

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 15:59
Vad är ADI för sukralos?
Om man tar en person som väger c:a 95 kg och är 185cm, och om vi skulle säga att vi ville veta hur många proteindrinkar/dag den kan konsumera som innehåller sukralos utan att överskrida ADI, c:a hur många skulle det bli? Om någon här kan ge ett ungefärligt svar på det skulle jag uppskatta det.

King Grub
14-04-2007, 16:02
15 mg per kilo kroppsvikt och dygn.

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 16:08
Fast nu står det inte på innehållsförteckningen hur många mg sukralos/servering
det innehåller, därför jag undrade om någon visste just hur många protendrinkar som var OK att ta, utan att överstiga RDI.
Får maila Twinlab angående det.

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 16:19
Concerns have also been raised about the effect of sucralose on the thymus gland, a gland that is important to the immune system. A report from NICNAS cites two studies on rats, both of which found "a significant decrease in mean thymus weight" at a certain dose.[10] The sucralose dosages which caused the thymus gland effects referenced in the NICNAS report was 3000 mg/kg bw/day for 28 days. For an 80 kg (176 lb) human, this would mean a 28-day intake of 240 grams of sucralose, which is equivalent to more than 20,000 individual Splenda packets/day for approximately one month. The dose required to provoke any immunological response was 750 mg/kg bw/day,[11] or 60 grams of sucralose per day, which is more than 5,000 Splenda packets/day (there are 11.9 mg of sucralose in a 1g retail packet of Splenda). These and other studies were considered by regulators before concluding that sucralose was safe. However, because some ingested sucralose is broken down and absorbed by the body there is concern that chronic consumption may lead to thymus shrinkage or other side-effects.

Lite overkill där ja..

MrBurner
14-04-2007, 16:43
Vad är det jag kan minnas angående "sukralos" i USA? Var det inte något ur miljösynpunkt som kunde vara farligt med det och därför tvärstoppades där borta?
Eller har jag läst någon uppförstorad nyhet nu?

King Grub
14-04-2007, 16:52
Är det något sukralos kan vara skadligt för, är det nog miljön, ja.

SUPERIOR GOD
14-04-2007, 18:20
He he. Ok. Miljön... Ånej jag måste sluta med produkter som innehåller sukralos! Vill ju inte skada miljön! :(
Jag vill ju njuta av naturen..

Är det bara miljön är det ju bara att köra på! ok nice..

Dajollee
15-04-2007, 10:29
Är det bara miljön är det ju bara att köra på! ok nice..

:smash:

:banned

ArcTiC
16-04-2007, 22:52
Naturvårdsverket (NVV) är ganska sura på Livsmedelverket (LMV) som tog in sukralos utan att rådfråga först...
lite allmän info: http://e-health.msn.se/halsa/Sukralos_kan_skada_miljon_3760.html

Ska bli intressant och se vad NVV har att säga då de deras screening studie (kika av läget map sukralos halter i svensk miljö) har genomförts. Jag tippar på hyffsat höga halter och än mer groll mellan NVV och LMV i denna fråga...ex krav på eliminering från svenska marknaden

Sverker
17-04-2007, 07:17
Försiktighetsprincipen, att alltid välja det minst skadliga ämnet gäller inte livsmedelslagstiftningen...intressant.
Det kommer krävas ett gigantiskt arbete att få in försiktighetsprincipen i livsmedelsförordningen:D ...:(
Det är ju inte alls säkert att de varmare länderna i södra EU har samma uppfattning, om svårnedbrytbara ämnen, som vi i det kalla norden har.

Medan kvarnarna mal får vi konsumenter göra våra egna val.

SUPERIOR GOD
20-04-2007, 19:42
Nu har WNT släpps sin 1KG-dunke med Triple Protein, neutral smak, alltså inget sötningsmedel, smakar som mjöl blandat med vatten.

Marcelo_Garcia
22-04-2007, 02:53

Förutom det han redan nämt är ju EAS-vasslet som finns på Willys också sötade med sukralos.