View Full Version : Oboy vs maltodextrin vs dextros
Hej,
Som rubriken antyder har jag en fråga angående olika provokatörer av insulin. Jag har nämligen gjort egna oboy/vassle blandningar under en längre tid och för inte så länge sen fick höra att sådan kombination är av ondo och att jag borde köpa färdigblandade malto/dextros/vassle produkter.
Jag ser ingen anledning till att börja köpa färdiga blandningar bara för det, däremot kan jag tänka mig att ersätta oboy med något alternativ.
Min fråga är då om det finns några påtagliga skillnader mellan oboy/mato/dextros när det kommer till proteindrinkar och styrketräning (förutom smak och pris/kg).
King Grub
08-04-2007, 18:01
O'boy är strösocker (50/50 fruktos/glukos). Inte är det "av ondo", men 50% fruktos finns ingen anledning att tillföra; maltodextrin eller dextros är bättre alternativ (lika bra i praktiken - små fördelar till maltodextrinets favör).
mangemani
08-04-2007, 18:26
när jag var grön innom träning och kost,så bestog alltid min gainer efter träningen utav:
1.lättmjölk
2.oboy
3.soja protein
och detta funkade mycket väl,jag fick goda resultat.
det finns ju mycket bättre allternativ än just detta,men det funkade på mej iaf.
iof så krävs det ju inte mycket när man är ung och är under det första träningsåret för att musklerna ska kunna växa,men ändå.
TylerDurden84
08-04-2007, 21:14
Hej,
Som rubriken antyder har jag en fråga angående olika provokatörer av insulin. Jag har nämligen gjort egna oboy/vassle blandningar under en längre tid och för inte så länge sen fick höra att sådan kombination är av ondo och att jag borde köpa färdigblandade malto/dextros/vassle produkter.
Jag ser ingen anledning till att börja köpa färdiga blandningar bara för det, däremot kan jag tänka mig att ersätta oboy med något alternativ.
Min fråga är då om det finns några påtagliga skillnader mellan oboy/mato/dextros när det kommer till proteindrinkar och styrketräning (förutom smak och pris/kg).
Testa Oboy utan tillsatt socker, sen är bättre än originalet i träningssyfte. Innehållet består till stor del av malto.
Tack för era svar! Beställde ett kilo maltodextrin. Nu måste jag bara klura ut någon smaksättare (vassle är av varianten naturell).
Behövs inte, Malto är rätt söt i smaken och smakar egentligen som socker blandat med vatten. Så det går ner mkt enkelt.
Tack för era svar! Beställde ett kilo maltodextrin. Nu måste jag bara klura ut någon smaksättare (vassle är av varianten naturell).
Släng i en matsked oboy så brukar det smaka hyggligt men eftersom du är van vid mer chokladsmak så kan du även slänga i lite kakao.
Behövs inte, Malto är rätt söt i smaken och smakar egentligen som socker blandat med vatten. Så det går ner mkt enkelt.
Maltodextrin är neutral i smaken, du tänker nog på dextro.
King Grub
10-04-2007, 08:14
Dåligt (i sammanhanget) maltodextrin smakar i o f s sött; ett högt DE och det ligger närmare sirap.
O'boy är strösocker (50/50 fruktos/glukos). Inte är det "av ondo", men 50% fruktos finns ingen anledning att tillföra; maltodextrin eller dextros är bättre alternativ (lika bra i praktiken - små fördelar till maltodextrinets favör).
Vad är egentligen skillnaden på maltodextrin och dextros och varför är maltodextrinet lite bättre? Vilket är dyrast?
King Grub
21-04-2007, 11:25
Maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse, dextros är en monosackarid: glukos. Maltodextrin smakar mindre sött, kräver mindre vatten för en isoton/hypoton lösning, och ger 5-10% snabbare glykogeninlagring.
Dåligt (i sammanhanget) maltodextrin smakar i o f s sött; ett högt DE och det ligger närmare sirap.
Är det något man bör ta i beaktning ifall ens maltodextrin smakar lite sött? Använder det i min efterträningsdrink. Skulle du rekommendera en att byta inköpsställe, eller har det ingen praktiskt betydelse effektsmässigt?
Carolinew
21-04-2007, 12:47
Var kan man köpa maltodextrin? Har tittat i koloshopen men hittar det inte? :confused:
Var kan man köpa maltodextrin? Har tittat i koloshopen men hittar det inte? :confused:
Jag har fått för mig att det billigaste är att köpa på ett bryggeri.
Sen vet jag inte om det är skillnad på deras Malto eller om man köper det av ett kosttillskottsföretag.
NisseEriksson
21-04-2007, 15:21
Visst finns det, du letar bara på fel ställe.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
Carolinew
21-04-2007, 16:12
Visst finns det, du letar bara på fel ställe.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
Jahaja, där ser man :D Tack. Billigt var det ju också :)
loverius
21-04-2007, 17:46
det var dyrt, 69 spänn för 1.5kg, det finns säckar på 25kg för 600 spänn. Från bryggeri, men spelar ingen roll, påståenden om att vissa får ont i magen, men det kan man få av kreatin oxå o dyl.
Själv tar jag vitargo, men det funkar nog mer bara mer psykiskt än fysiskt och större hål i plånkan. så det blir megapack sen av malto
Carolinew
21-04-2007, 17:50
det var dyrt, 69 spänn för 1.5kg, det finns säckar på 25kg för 600 spänn. Från bryggeri, men spelar ingen roll, påståenden om att vissa får ont i magen, men det kan man få av kreatin oxå o dyl.
Själv tar jag vitargo, men det funkar nog mer bara mer psykiskt än fysiskt och större hål i plånkan. så det blir megapack sen av malto
Men om man jämför med EsaPro:t som kostar 400 spänn för 0,75 kg så var det billigt... hehe
loverius
22-04-2007, 11:17
esapro är inte kolhydrater, det är aminosyror.
Du kanske menar:
HydaPro
Innehåller 6 gram EsaPro och 40 gram kolhydrater från huvudsakligen Vitargo. En grym sportdryck med bevisat anti-katabol effekt och kan även användas som återhämtningdryck efter träningen. för muskelbyggning rekommenderas även en portion före träningen. Innehåller även elektrolyter.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.