PDA

View Full Version : Kass mage av whey80 (känsliga varnas för äcklig läsning.)

backfire
06-04-2007, 22:56
Hejsan!
Till att börja med: Har sökt på detta, och hittade en tråd. Fast där var det inblandat koffein och en hel del andra tillskott.

För att klargöra: Jag tränar 3-4 gånger i veckan. Dricker en shake whey80 (0,75dl pulver+3dl minimjölk, även testat vatten med samma resultat) tätt före och efter träningen. Äter sedan ordentligt ungefär 40-60 minuter efter träningen.

Jag talar klarspråk, även om det låter äckligt *whistle*
Problemet är att ja blir helt kass i magen av det. Och då menar jag inte lite lös i magen.
Jag pratar om toalettbesök 4 gånger i timmen, och man kan väl säga att jag inte kissar.. alls.. överhuvudtaget, på hela dagen. Allting sker på det andra sättet. Dvs, i korta ordalag. Jag pissar ur röven.
Mår ofta lite illa i nån minut, och det är varningsskottet, då är det bara att lägga benen på ryggen och hitta närmsta toalett. Efteråt mår jag precis som vanligt, känner mig i toppform.

Trodde först att jag reagerade på själva mixen, och slutade ta den ett par dagar, 4-5 dagar kanske. Märkte ingen större skillnad på antal besök till gustavsberg under de dagarna.
Tänkte då att det kanske är laktosrelaterat, slutade dricka mjölk, fil, youghurt osv och tog shaken med vatten. Ingen skillnad.
Hur lång tid behöver kroppen på sig för att komma tillbaka "i balans"? Är jag för otålig?

Är jag "allergisk" mot mitt proteinpulver? Nån som vet får gärna förklara vad och varför detta händer..

Mvh
Mr Skitnödig

Handcuff
06-04-2007, 23:19
Därför "backfire"? :D

Cerberus
06-04-2007, 23:28
låter som allergi eller laktos-intolerans

Rahf
06-04-2007, 23:40
Kom ihåg att whey-80 inte passar sig för laktosintoleranta, blandat med vatten eller mjölk spelar ingen roll. Har du testat nånting i stil med whey-100? Har du nån polare eller liknande som du kan få smakprov av? Hur är ditt fiberintag?

Att du ska få diarrè-symptom av ditt protein låter inte alls normalt. Försök se om du kan få tag på ett renare tillskott och testa om det funkar.

Där har du en lekmans åsikter, Sverker eller Grub sitter förmodligen på mycket mer info.

emmak
07-04-2007, 00:36
Hejsan!
Till att börja med: Har sökt på detta, och hittade en tråd. Fast där var det inblandat koffein och en hel del andra tillskott.

För att klargöra: Jag tränar 3-4 gånger i veckan. Dricker en shake whey80 (0,75dl pulver+3dl minimjölk, även testat vatten med samma resultat) tätt före och efter träningen. Äter sedan ordentligt ungefär 40-60 minuter efter träningen.

Jag talar klarspråk, även om det låter äckligt *whistle*
Problemet är att ja blir helt kass i magen av det. Och då menar jag inte lite lös i magen.
Jag pratar om toalettbesök 4 gånger i timmen, och man kan väl säga att jag inte kissar.. alls.. överhuvudtaget, på hela dagen. Allting sker på det andra sättet. Dvs, i korta ordalag. Jag pissar ur röven.
Mår ofta lite illa i nån minut, och det är varningsskottet, då är det bara att lägga benen på ryggen och hitta närmsta toalett. Efteråt mår jag precis som vanligt, känner mig i toppform.

Trodde först att jag reagerade på själva mixen, och slutade ta den ett par dagar, 4-5 dagar kanske. Märkte ingen större skillnad på antal besök till gustavsberg under de dagarna.
Tänkte då att det kanske är laktosrelaterat, slutade dricka mjölk, fil, youghurt osv och tog shaken med vatten. Ingen skillnad.
Hur lång tid behöver kroppen på sig för att komma tillbaka "i balans"? Är jag för otålig?

Är jag "allergisk" mot mitt proteinpulver? Nån som vet får gärna förklara vad och varför detta händer..

Mvh
Mr Skitnödig

Tar du inga kolhydrater ihop med proteindrinken?
Du skriver att du tar whey 80 vilket ju är bara protein.
Rent vassle protein kan sätta bra fart på magen.
Om du provar ta det ihop med kolhydrater (typ maltodextrin) så tror jag inte att du kommer bli lika kass i magen.

Ganymedes
07-04-2007, 08:56
Nu blir Snake besviken, det skulle ju vara äcklig läsning. Han sitter säkert där med byxorna nere och förbereder sig på äckel-mys. Och så är det bara matiné över det hela. :)

NisseEriksson
07-04-2007, 11:49
Nu blir Snake besviken, det skulle ju vara äcklig läsning. Han sitter säkert där med byxorna nere och förbereder sig på äckel-mys. Och så är det bara matiné över det hela. :)

Haha :thumbup:
On-Topic, gå till din läkare och testa om du är laktosintollerant.

Rudis
07-04-2007, 13:56
Ja blir kass somfan i magen av Whey80, men Kolos pure whey mår min mage prima på!

Är vad jag vet inte laktosintollerant då jag kan bruka hur mycke mjölkprodukter som helst...

hobbitar
07-04-2007, 14:18
Jag blev också kassi magen avv vissa proteintillskott förr, presic samma sympton som du. Numera kör jag med Pro FX och det funkar fint!

Kan även tillägga att jag blir lös i magen om jag dricker/äter för mycket asparatam. Så fun-Light använder jag aldrig!

Rahf
07-04-2007, 15:18
Aspartam är laxerande vid övedriven konsumtion, den saken är solklar för en van tuggumminarkis.

nutz
07-04-2007, 18:13
När du blandar proteinet med mjölk förlorar det dess fördel - den snabba upptagningsförmågan.

Rahf
07-04-2007, 18:34
När du blandar proteinet med mjölk förlorar det dess fördel - den snabba upptagningsförmågan.

Vilket inte spelar någon roll efter träning eftersom kroppen tillgodogör sig det ändå. Har jag för mig att det var sagt. Jag röker inte men mitt minne verkar ändå lika kort som en fisks *gah!*

blekfet2
07-04-2007, 19:14
Föds man i fjollträsk händer lätt sådant här.

backfire
07-04-2007, 20:30
Har du testat nånting i stil med whey-100? Har du nån polare eller liknande som du kan få smakprov av? Hur är ditt fiberintag?

Fiberintaget är inte stort, fullkornspasta då och då. Har hört att fiberrik mat sätter fart på fabriken, så det undviker jag gärna.

Är vad jag vet inte laktosintollerant då jag kan bruka hur mycke mjölkprodukter som helst...

Samma här, älskar mjölk och yoghurt. Kan laktosintolerans kommer över en natt förresten?

Du skriver att du tar whey 80 vilket ju är bara protein.
Rent vassle protein kan sätta bra fart på magen.Om du provar ta det ihop med kolhydrater (typ maltodextrin) så tror jag inte att du kommer bli lika kass i magen.

Skall aboslut testa detta. Det kan alltså vara anledningen? För kolhydrater i övrigt sätter jag i mig stora mängder av. Väldigt mycket pasta och potatis. Men kanske inte spelar nån roll om det inte intas direkt efter träningen tillsammans med proteinet?

Undrar också fortfarande varför detta händer, är det så enkelt att iochmed whey80 drinken får jag ett överskott av protein som inte kompenseras av min dagliga kost som är anledningen? Tycker att det måste finnas en logisk förklaring..

mvh

aliquis
07-04-2007, 21:02
Aspartam är laxerande vid övedriven konsumtion, den saken är solklar för en van tuggumminarkis.Jag trodde att varningen för aspartamet/fenylaninen bara gällde de som var överkänsliga emot det medans själva laxeringseffekten kommer sig av sockeralkoholer typ xylitol, sorbitol, maltitol, ..

fwickbom
07-04-2007, 23:16
hade samma problem, bytte till whey 100 och det blev lite bättre.
skrev för övrigt ett liknande inlägg som ditt om mitt problem här och fick det borttaget samt påpekat från kolo crew att det inte passade sig att skriva sånt här...

nutz
08-04-2007, 00:06
Vilket inte spelar någon roll efter träning eftersom kroppen tillgodogör sig det ändå. Har jag för mig att det var sagt.

Det stämmer väl på sätt och vis, men det kan inte jämföras med en standardgainer.

Vem bryr sig? :D

rostbiff
08-04-2007, 15:48
ja märke att ja käkade fööör mycket vete produkter. hade samma problem o bytte bara ut pastan mot ris eller potatis, lite mindre bröd åså så fixade sig allt :D

Flexbert
08-04-2007, 16:52
Min mage klarar inte heller whey-80, har liknande symptom. Jobbigt kanske, men vafan det smakar ju ändå bara äckligt.

backfire
10-04-2007, 00:23
Har nu fortfarande dessa otrevliga problem, och har inte käkat whey på snart 7 dagar.
Det betyder väl mer eller mindre att jag kan utesluta whey, eller? Kan kroppen ta så pass lång tid på sig att återhämta sig från en sån här "svacka"?
Får köra uteslutningsmetoden, har jag tur är jag allergisk mot min arbetsplats *whistle*

Rahf
10-04-2007, 00:29
Har nu fortfarande dessa otrevliga problem, och har inte käkat whey på snart 7 dagar.
Det betyder väl mer eller mindre att jag kan utesluta whey, eller? Kan kroppen ta så pass lång tid på sig att återhämta sig från en sån här "svacka"?
Får köra uteslutningsmetoden, har jag tur är jag allergisk mot min arbetsplats *whistle*

Om så är fallet så låter det nästan som om du har fått klassisk diarré helt enkelt. Iväg med dig till vårdcentralen!!

Tolkia
10-04-2007, 00:46
Hur länge har du varit risig i magen? Vore det Whey som var boven borde du avgjort vara bättre efter en veckas uppehåll.

Trance
10-04-2007, 00:53
Om det är 7 dagar så känns det som allergi/överkänslighet eller tyvärr en av de mer populära tarmsjukdomarna här på kolo. Kan vara värt att gå till vårdcentralen om det inte blir bättre snart.

Sonny.
10-04-2007, 21:07
Som Trance. Fan, jag trodde jag var laktosintolerant. Men nej, jag hade förstås en kronisk tarmsjukdom.
Det är värt att kolla upp du!

internethjälten
10-04-2007, 21:46
Jag tåler inte heller pulver, blir keff i magen av skiten. Äter
riktig mat istället och det funkar precis lika bra förutom att
jag känner mig mätt och go =)

backfire
11-04-2007, 11:26
Kan rapportera att frånomed idag är jag återställd :thumbup:
Dvs ungefär 7-10 dagar tog det för whey att springa ur kroppen, om det nu var det.. Men måste det nästan vara, eller?
Har ätit som vanligt senaste veckan, mycket pasta, mjölkprodukter, bröd, musli osv.
Så måste nästan tro att det är whey.
Bör jag kanske besöka vårdcentralen trots att det är bra igen?

Får dessutom säga TACK till alla som kommit med tips råd och hjälp. Fantastiska insatser av er alla, stooort tack!

backfire
29-08-2007, 05:03
Kan ju komma med en ny rapport såhär ett halvår efteråt.

Magen återhämtade sig ICKE efter dessa 7-10 dagarna som jag först skrev. Eller, jo, delvis sant. Kände inte av det alls första 7-10 dagarna, men sen kom det tillbaka (var inte whey-80 som var problemet tydligen). Gått med skräpet läääänge nu, fortfarande kvar.
Vardagen är som första inlägget. Gick till vårdecentralen och gjorde 4 olika tester, minns inte vad allt var nu.
Hursomhelst, läkaren sa första gången "vi testar dessa två preparat nu så får vi se om det blir bättre"
Det blev det inte, så jag gick dit igen.
Samma visa upprepade sig 4 gånger i rad, men olika preparat, och inget har hjälpt.
Har varit på vårdecentralen 7 gånger på 6 månader. Ingenting hjälper. Ska på "skarp analys" som en läkare uttryckte det.
Jag är iallafall INTE laktosintolerant, eller glutenallergiker.
Det här är riktigt jobbigt, toalettbesök minst 10 gånger om dagen tär på både tålamod och psykisk uthållighet.
Får hoppas någon hittar felet på mig inom snar framtid, för en månad sedan gav en läkare mig rådet att sluta träna för at utesluta "hormon-inblalans". Börjar få jävligt tråkigt när jag inte vågar gå till gymmet.

Ett råd från "någon som vet" (jag):
Kolla upp skiten DIREKT. Läkare har tystnadsplikt, dvs är det inte speciellt pinsamt att säga "jag bajsar som en jävla get", eftersom de inte får säga nåt till någon!
Har jag otur har jag gått 7 månader med rännskita helt i "onödan". Väntade på att det skulle ge sig av sig självt, men jag skulle ju självklart kollat det istället för att göra att inlägg här.
Det är inte så skoj det här, så kolla upp det snarast. Hoppas faktiskt inte att någon kommer ha någon nytta av denna tråden, då jag inte önskar denna åkomma till min värsta fiende.

Hajhaj.

LarsK
29-08-2007, 05:33
Jag har haft exakt samma som dig. När jag bantade ner mig och bättrade min kost så försvann det. Ibland gör det sig påmint, men det försvinner lika snabbt. Hade det i ungefär 10 år.
Jag provade allt, inget hjälpte. Dra ner på fet mat, alkohol, snabba kolhydrater och kolsyra. Det kommer nog inte kurera dig, men du mår bättre.
Tyvärr vet man väldigt lite om IBS, vilket det verkar som du har. Lär dig leva med det så fort som möjligt är mitt enda råd till dig. Tyvärr kommer ingen läkare kunna hjälpa dig, av egen erfarenhet.

Batman
29-08-2007, 16:19
Backfire, mycket fibrer sätter fart på fabriken men det blir mer åt sementhållet än åt lervällinghållet.

Shit bricks ppl !

EiseltUK
29-08-2007, 16:56
Jag trodde att varningen för aspartamet/fenylaninen bara gällde de som var överkänsliga emot det medans själva laxeringseffekten kommer sig av sockeralkoholer typ xylitol, sorbitol, maltitol, ..

Aspartam är inte direkt laxerande i de doser man får i sig.

PiNG.
29-08-2007, 21:54
Mitt enda tips är att käka enormt mycket fibrer. Fiberhavregryn, knäckebröd (sportwasa kör jag med), fullkornsris-pasta, ja allt me mycket fibrer... Det sätter BRA fart på magen inte dålig fart. Shit bricks som Batman sa. Testa dricka något glas med proviva Blåbär tex...bra bakterier i det. Och som LarsK sa: Dra ner på fet mat, alkohol, snabba kolhydrater och kolsyra.

Hoppas de hjälper.