PDA

View Full Version : hur nödvändigt är kosttillskott?

vesterberg
05-04-2007, 00:26
jag tränar en hel del och funderar nu på att köpa både whey-80 och maltodextrin, men hur pass nödvändigt är det egentligen?

en vanlig vecka ser för mig ut ungefär såhär:
måndag: träningslära i skolan, alltså har jag nån typ av träning. styrke/spinning/aerobic/step up oftast.
tisdag: löpning 45min.
onsdag: friluftsliv.
torsdag: motionsgympa, intensiv/högintensiv.
fredag: yoga.

och det är i skolan, på fritiden blir det gymmet 3-4 gånger (styrke) i veckan + ett konditionspass. jag inbillar mig att jag får i mig för lite protein och kolhydrater, men jag vet inte, jag kanske bara inbillar mig.

hur jag äter då?
frukost: havregrynsgröt med äppelmos alternativt fil och ordentligt med osötade flingor/musli.
lunch: någon sorts pastarätt.
mellanmål: banan eller macka, ibland båda.
middag: i princip alltid pasta och köttbullar.

efter träning klämmer jag alltid i mig nån banan. men vad tror ni, behöver jag tillskott? isf vad?

Hemi
05-04-2007, 03:53
Ok. Du ska få min reflektion. Jag förvånar mig alltid över hur lite grönsaker det är i såna här kostpresentationer. Är de inte värda att räknas med eller vad? Personligen ligger det alltid lika mycket grönsaker som kött (nöt, fisk, fågel osv) på min tallrik varje gång och mycket varierat. Så mår jag mycket bättre och orkar träna mer. Äter rätt mycket olika sorters bönor också och räknar dem utanför grönsakerna. Innan du börjar med tillskott, variera maten lite mer. Det är viktigt att hitta balans i kosten. Tillskott kan förstöra den balansen. Tänk på att vi egentligen vet ganska lite om mat och näring. Annars skulle det inte behövas någon mer forskning. Många vita fläckar återstår och maten är många gånger ett mysterium men en sak är säker; vi behöver den.

Jag har ätit tillskott ca 5% av min träningstid och då nån gainer, protein och kreatin. Kreatinet har gjort verkan, gainer, kan jag inte svara på. Det är enkelt att slörpa i sig men om det gjort nån skildnad, vet ej. Brukar dock gå upp snabbare i vikt då jag vräker i mig massor av mat tillsammans med tillskott (självklart) men jag vet inte om det är det jag vill heller. Just nu äter jag bara mat. Ökningarna kommer ändå tycks det. Erinrar mig John Grimek, mfl, mfl.

Men jag skall inte vara sån. Sitter nog där med någon plastburk i höst igen.

Eddie Vedder
05-04-2007, 05:40
Du lever ju uppenbarligen ett väldigt aktivt liv, hur ser vågen ut? Alltså går du upp lr ner i vikt, och VILL du upp/ner i vikt lr trivs du med att ligga i energibalans?

Hursomhelst skulle jag själv säga att om du inte är säker på om du får i dej tillräckligt så äter du mer och/eller energirikare helt enkelt.

Sen utöver maten kan exempelvis en gainer förmodligen va bra för dej som tränar så ofta och ibland mer än en gång per dag. En gainer är väldigt bra för snabb återhämtning så jag tycker främst det är av den anledningen du borde göra det i såna fall.

Att sen fylla kcal behovet borde inte va några problem om du anstränger dej för att äta mer.

Så om tillskott är nödvändigt kan man inte direkt uttala sej om, beror helt på individens ambitionsnivå skulle jag säga, men att snabba kolhydrater och vassleprotein direkt efter ett pass snabbar på återhämtningen råder det nog ingen tvekan om.

Så ta gärna en gainer runt träning men utöver är min personliga åsikt att du först och främst försöker rikta in dej på att äta mer av god och näringsrik mat om du inte får i dej tillräckligt.:thumbup:

vesterberg
05-04-2007, 10:29
självklart äter jag grönsaker, det var bara något jag inte skrev dit. bönor har jag försökt med, klarar bara inte av att äta det.

till min fasa stod vågen på 100kg. jag har länge stått på omkring 97-98kg, en hel del av det är muskler, men att nå 100kg känns inte bra för mig. :p jag vill gå ner i vikt, så skulle jag ta något tillskott ska det vara mest för återhämtning, möjligen lite för att bygga mer muskler, men att få bort överflödigt fett är prio 1.

mRxBoX
05-04-2007, 13:04
Låter på dig som att det är deffa du vill göra, då borde man väl inte slänga i sig massa tillskott eller har jag fel?

King Grub
05-04-2007, 13:09
Låter på dig som att det är deffa du vill göra, då borde man väl inte slänga i sig massa tillskott eller har jag fel?

Hindrar tillskott deff? :confused: