PDA

View Full Version : Kassein eller Vassle?

jonte85
04-04-2007, 22:06
Brukar jobba kvällar och brukar då ta en knäckebröd macka och en whey-100 när jag känner mig sugen på något. Min fråga nu är om det är så bra att ta whey-100 eller ska jag satsa på något kasein tillskott istället?
Vad händer egentligen med kroppen om man tar vassle istället för kasein, visst vassle tas upp fortare, men något annat?

King Grub
04-04-2007, 22:10
Vassle stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte proteinnedbrytningen. Kasein minskar proteinnedbrytningen, men stimulerar inte proteinsyntesen.

Dnepr
04-04-2007, 22:14
Istället för att beskriva båda dessa och göra dig ännu mer förvirrad - så svarar jag istället på din fråga.
Kör kaseinet, för det tas upp under en längre tid och det tycker jag gör det till ett lämpligare måltidsprotein. Vassle är snabbare och mer lämpligt runt träningen. Äter du fett och kolhydrater till vasslet, så blir snabbheten på det lite annorlunda. Men jag hade kört på kaseinet.

jonte85
04-04-2007, 22:15
Vassle stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte proteinnedbrytningen. Kasein minskar proteinnedbrytningen, men stimulerar inte proteinsyntesen.

Tack för svaret King, bra svar desutom :thumbup:
Men vilket rekommenderar ni att man tar på dagen då, eller är de upp till var och en om man hellre vill stimulera proteinsyntesen eller minska proteinnerbrytningen? :)

jonte85
04-04-2007, 22:16
Okej, tack, fick svar på min fråga då som jag skrev längre upp.

King Grub
04-04-2007, 22:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80944&highlight=vassle+proteinsyntesen

Rahf
04-04-2007, 22:26
Kasein brukar väl smaka lite halvtaskigt normalt sett? Finns det någon som vet om en bra smak på det så inte Jonte får nåt fruktansvärt med posten?

jonte85
04-04-2007, 22:27
Kasein brukar väl smaka lite halvtaskigt normalt sett? Finns det någon som vet om en bra smak på det så inte Jonte får nåt fruktansvärt med posten?

Haha har redan milk-90 :thumbup:

jonte85
04-04-2007, 22:29
Sen en till fråga: Hur vet man vilken typ av protein vissa maträtter innehåller? Tex: Linssoppa?

King Grub
04-04-2007, 22:30
Tex: Linssoppa?

Linsprotein.

Kasein och vassle är mjölkproteiner och finns bara i mjölkprodukter.

jonte85
04-04-2007, 22:32
Linsprotein.

Kasein och vassle är mjölkproteiner och finns bara i mjölkprodukter.

Haha oj sorry, inte så kunnig. Men hur påverkas kroppen av dessa typer av protein, tas det upp snabbt eller långsamt? Vilken typ av protein är det i kött, fisk osv då? *rolleyes*

Dnepr
04-04-2007, 22:36
Haha oj sorry, inte så kunnig. Men hur påverkas kroppen av dessa typer av protein, tas det upp snabbt eller långsamt? Vilken typ av protein är det i kött, fisk osv då? *rolleyes*

Du har ju redan fått svar angående kasein och vassle. Animaliskt protein får betecknas som långsamt.

King Grub
04-04-2007, 22:37
Köttprotein, fiskprotein, osv. Dessa har också namn som myosin, titin, aktin, osv, men det är inget du behöver kunna eller lägga på minnet. Allt protein från animaliska källor (utom kollagen och gelatin) är helt fullvärdiga. Dom är alla långsamma, om än inte kaseinlångsamma; bara vassle är snabbt.

Cerberus
04-04-2007, 22:37
allt protein förutom vassle räknas väl som långsamt, kasein e extra långsamt.

jonte85
04-04-2007, 22:39
Köttprotein, fiskprotein, osv. Dessa har också namn som myosin, titin, aktin, osv, men det är inget du behöver kunna eller lägga på minnet. Allt protein från animaliska källor (utom kollagen och gelatin) är helt fullvärdiga. Dom är alla långsamma, om än inte kaseinlångsamma; bara vassle är snabbt.

Okej tack så mycket för svaret! :)