View Full Version : Hjälp med val av proteintillskott(/gainer)??
Då var det dags för det andra inlägget här på kolozzeum. Har läst ett tag här på forumet och nu blivit medlem. Intresset för träningen har funnits sedan barnsben, men seriös träning började jag med för ca 6 år sedan. Träning för mig innebär inte direkt styrketräning utan fotboll, men i det ingår för min del styrketräning 2-3ggr/vecka under försäsongen. Sammanlagt blir det 7-8 pass i veckan och lite mindre under säsongen.
Denna vinter har min försäsongsträning ändrat en hel del, detta i sin tur har inneburit att min vikt har ökat ca 5kg under en period på ca 3 månader. Trots att jag tränat hårt både styrke- och konditionsträning så är det inte bara muskler som ökat, även fett. Detta ökade min nyfikenhet på vad jag riktigt äter och stoppar i mig. Därav har jag hittat hit till kolozzeum.
Mitt mål nu är minska min vikt från 95kg till under 90kg. Eftersom jag spelar fotboll måste jag fortfarande orka prestera på planen vilket innebär att jag inte kan minska min vikt för mycket åt gången. Orsaken till att jag vill minska i vikt är att bli rörligare(smidigare), snabbare, spänstigare och få mindre massa att flytta fram på planen. De senaste 3 veckorna har jag minskat ca 1kg i vikt, vilket ännu iaf inte påverkat träning och matcher negativt.
Det jag först behöver hjälp med är vad jag skall köpa för proteintillskott(/gainer)? Det jag vill få ut ur mitt kosttillskott är att maximera resultatet av träningen. Eftersom försäsongsträningen är över och jag inte styrketränar mera så behövs väl inte ett proteinrikt kosttillskott mera?!?! Vad skall jag nu välja för kosttillskott? Det som är viktigt med detta är att jag inte ökar i vikt av detta, samt återhämtning efter träning! Ert nästa påstående är nu att man inte ökar i vikt så länge man ligger på underskott av kcal, men i flera reklamtexter står det något i stil med : "för maximal viktöknig, snabbare återhämtning...."
Nu har jag ätit följande kosttillskott:
LeanGainer:(100g)
Kcal.................270kcal
Protein.............31g
Koohydrat.........31g
Fett.................2,2g
Om ni behöver mera info, fråga!
Vilket kosttillskott rekommenderar ni?
King Grub
04-04-2007, 10:35
Alla gainers är likvärdiga för normalpersonen så länge dom är baserade på standardingredienser.
Ert nästa påstående är nu att man inte ökar i vikt så länge man ligger på underskott av kcal, men i flera reklamtexter står det något i stil med : "för maximal viktöknig, snabbare återhämtning...."
Glöm reklamtexterna. Det går utmärkt att banta med gainers och bulka med "Diet-whatever". Du ökar inte i vikt på ett energiunderskott, även om du lever på "gainers".
Eftersom försäsongsträningen är över och jag inte styrketränar mera så behövs väl inte ett proteinrikt kosttillskott mera?!?! [U]
Vad skall jag nu välja för kosttillskott?
Vilket kosttillskott rekommenderar ni?
Antar att forbollssäsongen är igång nu, och som du skrev så styrketränar du inte mera. Skippa proteinpulvret, ät bara mat som innehåller protein, köp snabba kolhydrater i pulverform som du kan ta under och efter fotbollsträningarna för bästa återhämtning. Fast carbs är något att rekommendera, från www.kolozzeum.com
Glöm reklamtexterna. Det går utmärkt att banta med gainers och bulka med "Diet-whatever". Du ökar inte i vikt på ett energiunderskott, även om du lever på "gainers".
Det stämmer säkert som du plus många, många andra säger. Man ökar inte i vikt så länge som man ligger på energiunderskott, men det känns onödigt att stoppa i sig saker som man kanske inte behöver. Speciellt om det finns metoder för att få i sig det som man är ute efter.
Antar att forbollssäsongen är igång nu, och som du skrev så styrketränar du inte mera. Skippa proteinpulvret, ät bara mat som innehåller protein, köp snabba kolhydrater i pulverform som du kan ta under och efter fotbollsträningarna för bästa återhämtning. Fast carbs är något att rekommendera, från www.kolozzeum.com
Fotbollssäsongen närmar sig med stormsteg, typ 2 veckor kvar till premiären. Efter detta råd med Fast Carbs så gick jag in till lokala hälsokostaffären och frågade vad de har att erbjuda. Fick följande två förslag:
Malto6
Kolhydratspulver med långa kedjor
MALT06 är en energidryck som är tillverkad av majsstärkelse och passar för idrottare och motionärer. MALT06 har en utmärkt kolhydratsammansättning och passar för all idrott eftersom det innehåller 98 % kolhydrater med långa kedjor av sockermolekyler (maltotrios, oligo- och polysackarider) och endast 2 % av kolhydraterna är korta (dextros och maltos). MALTO6 har ett DE-värde på sex (6). Då DE-värdet är så lågt har drycken en jämnare inverkan på blodsockret och energin än produkter med högre DE-värde. Detta märks som en långvarigare effekt i idrottsprestationer. MALT06 är snäll mot magen, löser sig lätt i vätska och har en neutral smak.
100 g pulver innehåller:
Energi...........1580 kJ/378 kcal
Kolhydrat......94g
Protein..........0g
Fett...............0g
DEXTRO
Kolhydratspulver med korta kedjor
DEXTRO är tillverkat av 100 % druvsocker. Enligt undersökningar upptas de flesta kosttillskott, bl.a. kreatin och aminosyror, bättre då man samtidigt intar dextros. Dextros sätter effektivt igång insulinutsöndringen, vilket i sin tur öppnar muskelcellerna så att de ta emot näring. Insulin är viktigt för musklernas uppbyggnad eftersom det reglerar bl.a. proteinsyntesen. DEXTRO kan även användas i proteindrycker som smaksättare och för att förbättra upptaget.
100 g pulver innehåller:
Energi ..........552 kJ/371 kcal
Kolhydrat .....91g
Fett...............0g
Protein..........0g
De var då de två alternativ som han föreslog. I mina ögon ser de helt bra ut, men igen skulle jag uppskatta lite åsikter om dessa. De skulle då vara tillför att skapa min egen sportdryck som jag kan dricka före/efter/under träning.
Hoppas inte jag bröt mot några regler genom att posta dessa två åmnen i detta inlägg.
Min personliga favorit är Maltodextrin, i detta fall Malto6. Inte lika sött och det är bättre för tänderna. Annars får du samma typ av effekt av de båda varianterna.
ramagoen
04-04-2007, 13:22
Skulle rekommendera malto.
Kräver minde vatten för att bli isoton jämfört med dextro.
Samt att det inte fräter lika mycket på tänderna.
Billigare är det oftast också!
Försäljaren (som förstås vill sälja så mycket som möjligt) föreslog att man köper av båda och blandar dem. Detta för att Dexto är bra att ta genast efter träningen för att höja blodsockret och försnabba återhämtningen. Är det någon ide att köpa båda och blanda dem 1:1 för att få ut maximal effekt?!
King Grub
04-04-2007, 15:10
Maltodextrin och dextros är lika snabba, i princip. Maltodextrin ger någon snabbare glykogeninlagring, men skillnaden är marginell. Du behöver inte blanda. Bara fördelar med malto.
Lågt DE-värde betyder inte låg blodsockerpåverkan. Reklamtexten pratar goja. Lågt DE-värde betyder att det ligger närmare ren stärkelse, men det skall inte förväxlar med GI (vilket tycks vara fallet här).
Nu börjar jag ha det här med vilket 'ämne' jag skall välja klart, men har ännu ett område som är lite oklart i det här fallet. Hur skall jag blanda Malto och med vad för att få till en hyfsad god sportdryck?
Om jag förstått saker rätt från de inlägg som jag läst, så bör en blandning med 15-20% malto i vatten vara lämpligt för att få en isoton lösning. Om jag då blandar 1dl, borde vara 60 gram, Maltodextrin i ca 1,2 liter vatten så är den säkert isoton? Är detta en lämplig blandning?
Vad smakar då en blandning med bara maltodextrin och vatten? Kan man blanda i funlight eller någon annan saft för att få en godare smak eller har ni något annat tips på en sportdryck som smakar gott?
ramagoen
05-04-2007, 10:36
Nu börjar jag ha det här med vilket 'ämne' jag skall välja klart, men har ännu ett område som är lite oklart i det här fallet. Hur skall jag blanda Malto och med vad för att få till en hyfsad god sportdryck?
Om jag förstått saker rätt från de inlägg som jag läst, så bör en blandning med 15-20% malto i vatten vara lämpligt för att få en isoton lösning. Om jag då blandar 1dl, borde vara 60 gram, Maltodextrin i ca 1,2 liter vatten så är den säkert isoton? Är detta en lämplig blandning?
Vad smakar då en blandning med bara maltodextrin och vatten? Kan man blanda i funlight eller någon annan saft för att få en godare smak eller har ni något annat tips på en sportdryck som smakar gott?
Blanda i fun light, den smakar lite grumligt annars, men efter 10-15 minuter så har den löst sig helt i vattnet och smakar, vatten. :)
loverius
05-04-2007, 12:13
prisvärt är det med maltodextrin, man kan få 25 kg för 600 spänn :D
Om du ska blanda 10%igt så blir det 60 g maltodextrin och 540 g vatten, 20% blir 60 g maltodxtrin och 240 g vatten. Jag kan tycka det är onödigt lite vätska för en sportdryck om det gäller fotboll då du bör svettas betydligt mer än 5 dl under en träning men har du två olika flaskor så funkar det. Enklare är nog iofs att göra som du redan har tänkt dvs att blanda ut med en liter eller mer redan från början och när det är slut fortsätta med vatten.
Kan man blanda i funlight eller någon annan saft för att få en godare smak eller har ni något annat tips på en sportdryck som smakar gott?
Blanda med vanlig saft, inte att rekommendera om du ska hålla 15-20% kolhydrater men om du går lägre i koncentrationen så funkar det utan problem och du får lite extra kolhydrater på köpet.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.