View Full Version : kampsport + kosttillskott?
Jag funderar lite på att börja på någon sorts kampsport i sommar, och jag vet att det är många här på forumet som sysslar mycket med kampsport... Så det jag undrar lite är, vad tar ni som sysslar med kampsport för kosttillskott? Tar ni ens något?
Min plan för övrigt är att köra 2-3ggr/vecka med kampsport, sen komplettera med 1-2 helkroppspass/vecka på gymmet...
Handcuff
03-04-2007, 20:41
Snart 1000 poster Frecko....nog vet du väl vad ett tillskott är/är bra för?
Jag tar KCG2 och ibland nått koffeinbaserat tillskott som t.ex Lean.
MEN man behöver inte ta kosttillskott till varje träningspass...
Proteinpulver kör jag dock nästan varje dag. *whistle*
schabo-labo
04-04-2007, 08:53
KCG 2 och Beta-alanin skulle jag rekommendera.
Snart 1000 poster Frecko....nog vet du väl vad ett tillskott är/är bra för?
Klart jag vet vad ett tillskott är :smash: Däremot så har jag inte lika stor koll på vad folk som kör kampsport tar för kosttillskott, jag har ju mest läst på om folk som styrketränar till 100%...
Som vanligt; Prottepulver + snabba kolisar efter passet för att fylla på glykogendepåerna och snabba på återhämtningen. Kanske köra kreatin, se till att äta som en häst och få i dig mycket protte om du ska köra mycket kampsport och gym.
Som vanligt; Prottepulver + snabba kolisar efter passet för att fylla på glykogendepåerna och snabba på återhämtningen. Kanske köra kreatin, se till att äta som en häst och få i dig mycket protte om du ska köra mycket kampsport och gym.
Okej, jag hade fel då, det är likt styrketränares kosttillskottsintag :em: Förlåt Handcuff.
Sen vet jag inte vad du definierar som "mycket kampsport och gym", det kommer nog bli 2-3 thaiboxningspass i veckan och sen 2-3 helkroppspass på gymmet... Runt fem träningsdagar allt som allt :D
Okej, jag hade fel då, det är likt styrketränares kosttillskottsintag :em: Förlåt Handcuff.
Sen vet jag inte vad du definierar som "mycket kampsport och gym", det kommer nog bli 2-3 thaiboxningspass i veckan och sen 2-3 helkroppspass på gymmet... Runt fem träningsdagar allt som allt :D
Ja 3 långa kampsports pass (iof beroende på vad) + 3 helkropps pass blir ju tungt. Väldigt viktigt att replenisha glykogendepåerna då.
Jag tar ibland nån koffeintablett, för mej funkar det fint, blir relativt pigg och kan ge mer.
schabo-labo
04-04-2007, 20:14
Japp, koffein är klockrent.
kallholm
13-04-2007, 22:24
Är fairings Kre-Alkalyn eller KCG 2 nått att rekommendera för kampsportare? vilket av de skulle ni använt?
Tack på förhand.
Är fairings Kre-Alkalyn eller KCG 2 nått att rekommendera för kampsportare? vilket av de skulle ni använt?
Tack på förhand.
Jag använder också KCG 2, fungerar utmärkt.
Glukosamin för lederna kanske? Beror på vilken kampsport det är kanske. Ju mer sparkar och slag desto större belastning på leder. Är det Ju-Jutsu så behövs det absolut inte. Däremot Tae Kwon Do, Muay Thai osv.
kallholm
14-04-2007, 01:02
Är mer för boxning. läste att folk som hade köpt kre-alkalyn rekommenderade de, man blev aldrig trött osv. sen såg jag att KCG 2 var också bra för kampsport. Så vet inte vilken man ska välja ;) Är det stor skillnad på KCG 2 och kre-alkalyn? ska också använda samma vid styrketräningen.
Är mer för boxning. läste att folk som hade köpt kre-alkalyn rekommenderade de, man blev aldrig trött osv
Tror du på det där själv? Det är andra faktorer som påverkar, inget HELT OTROLIGT och FANTASTISKT MIRAKULÖST kosttillskott.
kallholm
14-04-2007, 10:31
Tror du på det där själv? Det är andra faktorer som påverkar, inget HELT OTROLIGT och FANTASTISKT MIRAKULÖST kosttillskott.
men haha det fattar jag vell me? :smash: Undrar vilken av dom som passar bäst..
Är mer för boxning. läste att folk som hade köpt kre-alkalyn rekommenderade de, man blev aldrig trött osv. sen såg jag att KCG 2 var också bra för kampsport. Så vet inte vilken man ska välja ;) Är det stor skillnad på KCG 2 och kre-alkalyn? ska också använda samma vid styrketräningen.
KCG-2 innehåller väl kre-alkalyn? Isf skulle jag köra på det.
kallholm
14-04-2007, 15:32
KCG-2 innehåller väl kre-alkalyn? Isf skulle jag köra på det.
Okej, men det är ingen viktuppgång på KCG 2?
KCG 2 fungerar lika bra till styrketräning eller?
=))
Eftersom så många säger att thaiboxning är riktigt krävande och att det är svårt att bygga muskler samtidigt så funderar jag lite på Serious Mass från Optimus Nutrition, vad tror folket om det? Eller ska jag fortsätta på det jag kör nu (maltodextrin + whey 80) och sen lägga till typ kreatin (kre-alkalyn då) och glutamin (för lederna) på "egen hand"? Det står ju att Serious Mass innehåller kreatin och glutamin, lite därför jag skulle köra på det isf... Och sen är det riktigt maffiga portioner, och det kommer nog dröja ett tag mellan träningstillfälle och ättillfälle :D
EDIT: Men sen innehåller ju Serious Mass lite proteiner och mycket kolhydrater... Kanske ska blanda eget? VAD TYCKER FOLKET?!
Okej, men det är ingen viktuppgång på KCG 2?
KCG 2 fungerar lika bra till styrketräning eller?
=))
Ehm... Ingen aning, läste bara att KCG2 innehöll kre-alkalyn :em:
kallholm
15-04-2007, 01:03
Eftersom så många säger att thaiboxning är riktigt krävande och att det är svårt att bygga muskler samtidigt så funderar jag lite på Serious Mass från Optimus Nutrition, vad tror folket om det? Eller ska jag fortsätta på det jag kör nu (maltodextrin + whey 80) och sen lägga till typ kreatin (kre-alkalyn då) och glutamin (för lederna) på "egen hand"? Det står ju att Serious Mass innehåller kreatin och glutamin, lite därför jag skulle köra på det isf... Och sen är det riktigt maffiga portioner, och det kommer nog dröja ett tag mellan träningstillfälle och ättillfälle :D
EDIT: Men sen innehåller ju Serious Mass lite proteiner och mycket kolhydrater... Kanske ska blanda eget? VAD TYCKER FOLKET?!
Ehm... Ingen aning, läste bara att KCG2 innehöll kre-alkalyn :em:
okej, läste på deras hemsida att KCG 2 innehåll kre-alkalyn, som inte har en viktuppgång som vanlig kreatin har. KCG 2 innehåller ju glutamin och beta-alanine. Vad jag vet om serious mass är att det innehåller en jäkla massa kalorier :P fast deras portioner är ju stora, så kanske inte konstigt att det blir så mycket kalorier.
f.ö - Läste på caloriersperhour.com eller hur det stavas, under en kampsports träning, jag kollade på boxning då att under en träning så går det åt ungefär 1500 kalorier under 2 timmar? stämmer det eller kollade jag fel som vanligt ;)? låter inte det en aning mycket?
okej, läste på deras hemsida att KCG 2 innehåll kre-alkalyn, som inte har en viktuppgång som vanlig kreatin har. KCG 2 innehåller ju glutamin och beta-alanine. Vad jag vet om serious mass är att det innehåller en jäkla massa kalorier :P fast deras portioner är ju stora, så kanske inte konstigt att det blir så mycket kalorier.
f.ö - Läste på caloriersperhour.com eller hur det stavas, under en kampsports träning, jag kollade på boxning då att under en träning så går det åt ungefär 1500 kalorier under 2 timmar? stämmer det eller kollade jag fel som vanligt ;)? låter inte det en aning mycket?
Jaha, men det har väl inte kre-alkalyn iaf? Den binder ju inte vatten på samma sätt som kreatin vilket gör att man inte får samma viktuppgång som "vanligt" kreatin.
Mjo, vet att Serious Mass är ganska maffigt, läste på lite efteråt och folk verkar tycka att det är ovanligt mycket kalorier och kolhydrater kombinerat med ovanligt lite proteiner tillsammans med ett ovanligt högt pris... Blir nog till att blanda själv istället :D
1500 kalorier på två timmar... Det är 750 kalorier per timma, nu vet jag inte hur mycket man förbränner vid cykling men det är väl runt 500-600 om man cyklar dugligt hårt? Låter lite VÄL tufft enligt mig men det kan nog stämma.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.