View Full Version : Att blanda eget Kostillskott
Anders The Peak
03-04-2007, 10:46
Vad tror ni på att blanda ihop ett eget kosttillskott bestående av t ex
Leucin 10 gr
Arginín 10 gr
β-alanin 10 gr
glutamin 30 gr
Vitargo 60 gr
Kreatin 15 gr
Dvs som drink före, under träningen och direkt efter träningen och blandat i ca 1 liter vatten eller mjölk.
Vad tror ni om det ?
Varför inte bara EsaPro med B-Alanin, Kreatin, Vitargo? Två av de andra är icke-essentiella aminosyror som kroppen kan själv producera och leucin finns i EsaPro.
Anders The Peak
03-04-2007, 10:52
Varför inte bara EsaPro med B-Alanin, Kreatin, Vitargo? Två av de andra är icke-essentiella aminosyror som kroppen kan själv producera och leucin finns i EsaPro.
Priset.... och sedan är det aminosyror i sin friaste form som går rakt genom vävnaderna
PS EsaPro är inte dåligt på något sätt utan mer en tankelek från min sida
Priset.... och sedan är det aminosyror i sin friaste form som går rakt genom vävnaderna
PS EsaPro är inte dåligt på något sätt utan mer en tankelek från min sida
Vad förväntar du dig för effekt av blandningen?
Anders The Peak
03-04-2007, 11:02
Vad tror ni på att blanda ihop ett eget kosttillskott bestående av t ex
Leucin 10 gr
Arginín 10 gr
β-alanin 10 gr
glutamin 30 gr
Vitargo 60 gr
Kreatin 15 gr
Dvs som drink före, under träningen och direkt efter träningen och blandat i ca 1 liter vatten eller mjölk.
Vad tror ni om det ?
Vad kan man förvänta sig?
Torres N, Tovar AR, Harper AE. Leucine affects the metabolism of valine by isolated perfused rat hearts: relation to branched-chain amino acid antagonism. J Nutr 1995; 125(7):1884-93.
Alvestrand A, Hagenfeldt L, Merli M, Oureshi A, Eriksson LS. Influence of leucine infusion on intracellular amino acids in humans. Eur J Clin Invest 1990; 20(3):293-8.
Blomstrand E, Newsholme EA. Effect of branched-chain amino acid supplementation on the exercise-induced change in aromatic amino acid concentration in human muscle. Acta Physiol Scand 1992; 146:293-298.
Essen P, Heys SD, Garlick P, Wernerman J. The separate and combined effect of leucine and insulin on muscle free amino acids. Clin Physiol 1994; 14(5):513-25.
Newsholme EA, Crabtree B, Ardawi MS. The role of high rates of glycolysis and glutamine utilization in rapidly dividing cells. Bioscience Reports 1985; 5(5):393-400.
Chochinov RH, Perlman K, Moorhouse JA. Circulating alanine production and disposal in healthy subjects. Diabetes 1978; 27(3):287-95.
17. Shermanov TSh, Mukhamedzhanov EK. [Synthesis, transport and utilization of alanine (alanine-glucose cycle)]. Vopr Med Khim 1981; 27(3):300-10.
18. Wolfe, R.R., R.D. Goodenough, M. H. Wolfe, G.T. Royle, and E.R. Nadel. Isotopic analysis of leucine and urea metabolism in exercising humans. J Appl Physiol 1982;52:458-466.
19. Wolfe, R.R., M.H. Wolfe, E.R. Nadel, and J.H.F. Shaw. Isotopic determination of amino acid-urea interactions in exercise in humans. J Appl Physiol 1984;56:221-229.
Venerando R, Miotto G, Kadowaki M, Siliprandi N, Mortimore GE. Multiphasic control of proteolysis by leucine and alanine in the isolated rat hepatocyte. Am J Physiol 1994; 266(2 Pt 1):C455-61.
Seglen PO, Solheim AE. Effects of aminooxyacetate, alanine and other amino acids on protein synthesis in isolated rat hepatocytes. Biochim Biophys Acta 1978; 520(3):630-41.
Rennie MJ, MacLennan PA, Hundal HS, et al. Skeletal muscle glutamine transport, intramuscular glutamine concentration, and muscle-protein turnover. Metabolism 1989; 38(8 Suppl 1):47-51.
Haussinger D, Roth E, lang F, et al. Cellular hydration state: an important determinant of protein catabolism in helth and disease. Lancet 1993; 341:1330-1332.
28. Roth E, Funovics J, Muhlbacher F, et al. Metabolic disorders in severe abdominal sepsis: glutamine deficiency in skeletal muscle. Clin Nutr 1982; 1:25-41.
Hammarqvist F, Wernerman J, Ali R, von der Decken A, Vinnars E. Addition of glutamine to total parenteral nutrition after elective abdominal surgery spares free glutamine in muscle, counteracts the fall in muscle protein synthesis, and improves nitrogen balance. Ann Surg 1989; 209(4):455-461.
Wernerman J, Hammarkvist F, Ali MR, Vinnars E. Glutamine and ornithine-alpha-ketoglurate but not branched-chain amino acids reduce the loss of muscle glutamine after surgical trauma. Metabolism 1989; 38(8 Suppl 1):63-66
Blomqvist BI, Hammarqvist F, von der Decken A, Wernerman J. Glutamine and alpha-ketoglutarate prevent the decrease in muscle free glutamine concentration and influence protein synthesis after total hip replacement. Metab Clin Exp 1995; 44(9):1215-22.
Hickson RC, Czerwinski SM, Wegrzyn LE. Glutamine prevents downregulation of myosin heavy chain synthesis and muscle atrophy from glucocorticoids. Am J Physiol 1995; 268(4 Pt 1):E730-4.
Hickson RC, Wegrzyn LE, Osborne DF, Karl IE. Alanyl-glutamine prevents muscle atrophy and glutamine synthetase induction by clucocorticoids. Am J Physiol 1996; 271(5 Pt 2):R1165-72.
Hankard RG, Haymond MW, Darmaun D. Effect of glutamine on leucine metabolism in humans. Am J Physiol 1996; 271(4 Pt 1):E748-54.
Berdeaux A. Nitric oxide: an ubiquitous messenger. Fundam Clin Pharmacol 1993; 7(8):401-11.
Referenssidan kan bli hur lång
King Grub
03-04-2007, 11:12
Nu har du visst klippt och klistrat från reklamtexten för ett visst kosttillskott, utan att läsa studierna och sätta dig in i deras betydelse och relevans för häx-blandningen du presenterar...
Studier om bukkirurgi... ser du själv relevansen?
Anders The Peak
03-04-2007, 11:27
Nu har du visst klippt och klistrat från reklamtexten för ett visst kosttillskott, utan att läsa studierna och sätta dig in i deras betydelse och relevans för häx-blandningen du presenterar...
Studier om bukkirurgi... ser du själv relevansen?
Jag tog en lite för kort väg i det här fallet och orkade inte rensa bland referenserna på så sätt man bör göra när man diskuterar med dig.
Men det är ingen häxblandning utan ett bra kosttillskott och det är inte heller någon kopia av något kosttillskott utan det kanske finns några liknande tillskott på marknaden. Men hoppas att Henrik tar mitt förslag seriöst och kommer med ett liknande tillskott då jag tror att det här den väg som man bör gå om man vill ha ett fungerande kosttillskott. För att inte skapa för mycket problem för de som har herpes simplex kanske tillskottet ska komletteras med litet lysintillskott.
Jag tog en lite för kort väg i det här fallet och orkade inte rensa bland referenserna på så sätt man bör göra när man diskuterar med dig.
Men det är ingen häxblandning utan ett bra kosttillskott och det är inte heller någon kopia av något kosttillskott utan det kanske finns några liknande tillskott på marknaden. Men hoppas att Henrik tar mitt förslag seriöst och kommer med ett liknande tillskott då jag tror att det här den väg som man bör gå om man vill ha ett fungerande kosttillskott. För att inte skapa för mycket problem för de som har herpes simplex kanske tillskottet ska komletteras med litet lysintillskott.
Varför t.ex. 30g Glutamin som är helt verkningslöst?
Varför t.ex. 30g Glutamin som är helt verkningslöst?
Verkningslöst? Han visar ju klart och tydligt varför glutaminet ska tillsättas.
Hammarqvist F, Wernerman J, Ali R, von der Decken A, Vinnars E. Addition of glutamine to total parenteral nutrition after elective abdominal surgery spares free glutamine in muscle, counteracts the fall in muscle protein synthesis, and improves nitrogen balance. Ann Surg 1989; 209(4):455-461.
Wernerman J, Hammarkvist F, Ali MR, Vinnars E. Glutamine and ornithine-alpha-ketoglurate but not branched-chain amino acids reduce the loss of muscle glutamine after surgical trauma. Metabolism 1989; 38(8 Suppl 1):63-66
Blomqvist BI, Hammarqvist F, von der Decken A, Wernerman J. Glutamine and alpha-ketoglutarate prevent the decrease in muscle free glutamine concentration and influence protein synthesis after total hip replacement. Metab Clin Exp 1995; 44(9):1215-22.
*popcorn*
Handcuff
03-04-2007, 12:05
*popcorn*
*gah!*
Anders The Peak
03-04-2007, 12:15
*gah!*
Förstör inte frågan med dumheter utan kör några sökningar på PUBMED eller google Scholar...
Kom sedan med lite vettiga kommentarer.... Gärna med referenser...
Glutaminet kan ni strunta i för där vet vi samtliga att det kanske inte har någon effekt. Men med möjligheten att det kan ha någon effekt i tanken.
Jag skulle köra på ett hydrolysat för att få i mig alla aminosyrorna i lämpliga mängder med ett snabbt upptag, jag har inte riktigt förstått varför man ska försöka dosera väldigt mycket av en vissa aminosyra när kroppen i alla fall behöver alla essentiella och även några av de icke-essentiella (delvis för att spara på de essentiella) för att fungera som bäst. Har man redan i sig ett komplett protein så kanske en vis ökning av vissa aminosyror kan ge någon marginell effekt men då de flesta i alla fall överdoserar protein så tvivlar jag.
Kreatinmängden kan du behålla om du har märkt att du behöver 15 g.
Ska du blanda med en liter vätska kan du lika gärna använda maltodextrin istället för vitargo och ska du använda en liter mjölk så behöver du inte tillsätta något ytterligare protein och kan minska en del på den tillsatta kolhydratsmängden.
*popcorn*
Hahahahah exakt. :Virro
Anders The Peak
03-04-2007, 15:36
Hahahahah exakt. :Virro
Kan du vara snäll och föklara vad som är så roligt. Jag menar då på ett förståndigt sätt så att alla förstår vad du menar med påhoppet.
Kan du vara snäll och föklara vad som är så roligt. Jag menar då på ett förståndigt sätt så att alla förstår vad du menar med påhoppet.
Ja, du vill använda glutamin i till kosttillskott eftersom det visar på bra effekter vid bland annat höftoperationer, magoperationer, etc.
Jag är inne på Z_bumbi och L-samis linje..
Varför inte bara köra antingen ett hydrolysat och/eller esapro
Arginín Tar ju folk för pump.. välj sjäv
β-alanin Prestationsökare självklart bra
glutamin nej, http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2183965&postcount=7
Vitargo eller maltodextrin.. låter fint, ett måste
Kreatin självklart
Anders The Peak
04-04-2007, 09:10
Det blev inte mycket gensvar för mitt förslag på kosttillskott...
Först av allt, vetenskapsmän har länge vetat att leucin är ett viktigt ämne som styr muskelproteinmetabolismen. I grund och botten innebär det att mängden leucin i muskelcellerna styr dess förmåga att tillverka nytt protein. Stimulans för syntes av nytt protein är det enda sättet att öka muskelmassan.
Det senaste inom molekylforskningen bekräftar att leucintillskott faktiskt ökar den fart med vilken musklerna tillverkar nytt protein. Det har påvisats i flera studier på både djur och människor. Ref. Am J Physiol 276: C120-C127, 1999
Andra studier visar att om man blandar leucin i din prottedrink kan det förbättra den muskelbyggande potential man har vid träning än mer. Ref. Am J Physiol 288:E645-53, 2005
Jag vet att Eiselt har en bra studie på leucin som de använder för att marknadsföra sin Retibol med.
En av de är den här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16424142&query_hl=70&itool=pubmed_docsum
Ja. Leucin är inte verkningslöst.
NisseEriksson
04-04-2007, 10:53
Glutaminet kan ni strunta i för där vet vi samtliga att det kanske inte har någon effekt. .
Varför ville du ha i det från början då?
Anders The Peak
04-04-2007, 11:09
Varför ville du ha i det från början då?
Glutamin är inte verkningslöst utan kan ge många fördelar och kanske är helt nödvändigt då man triggar transkriptionen med leucin (spares free glutamine in muscle, counteracts the fall in muscle protein synthesis, and improves nitrogen balance. Ann Surg 1989; 209(4):455-461.)
-Mängden glutamin minskar kraftigt efter ett träningspass och stannar på den låga nivån tills musklerna har återhämtat sig helt. Detta betyder att det tunga jobbet vid styrketräning resulterar i att kvävebärande glutamin släpps ut från muskelvävnaden. Minskningen av glutamin orsakar en nedbrytning av muskelvävnaden - "träningsparadoxen". Tillskott med glutamin sparar glutamin i muskelvävnaden, vilket motverkar minskningen i muskelproteinsyntesen och förbättrar kvävebalansen.
Glutamin är inte verkningslöst utan kan ge många fördelar och kanske är helt nödvändigt då man triggar transkriptionen med leucin (spares free glutamine in muscle, counteracts the fall in muscle protein synthesis, and improves nitrogen balance. Ann Surg 1989; 209(4):455-461.)
-Mängden glutamin minskar kraftigt efter ett träningspass och stannar på den låga nivån tills musklerna har återhämtat sig helt. Detta betyder att det tunga jobbet vid styrketräning resulterar i att kvävebärande glutamin släpps ut från muskelvävnaden. Minskningen av glutamin orsakar en nedbrytning av muskelvävnaden - "träningsparadoxen". Tillskott med glutamin sparar glutamin i muskelvävnaden, vilket motverkar minskningen i muskelproteinsyntesen och förbättrar kvävebalansen.
En studie gjord ett decennium senare
"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."
Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.
Jag tror också på att leucintillskott kan vara av godo. men då skulle jag i alla fall vilja ha ett hydrolysat eller EAA också.
NisseEriksson
04-04-2007, 11:56
Glutaminet kan ni strunta i för där vet vi samtliga att det kanske inte har någon effekt.
Du byter ständigt sida.
Anders The Peak
04-04-2007, 12:02
En studie gjord ett decennium senare
"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."
Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.
However, others reported that
although glutamine supplementation helped maintain
plasma glutamine levels following intense exercise.
Budgett, R., et al. The overtraining syndrome. In Harries, M., et al. Oxford Textbook of Sports Medicine Oxford: Oxford University Press, 1998.
Det är från samma studie
However, others reported that
although glutamine supplementation helped maintain
plasma glutamine levels following intense exercise
Budgett, R., et al. The overtraining syndrome. In Harries, M., et al. Oxford Textbook of Sports Medicine Oxford: Oxford University Press, 1998.
Det är från samma studie
Den meningen känns urklippt. Altough betyder ju trots att, så borde meningen fortsätta..
Ja men om de säger att
Så spelar det ju inget roll om supplementation höjer nivåerna av glutamin i plasma
Anders The Peak
04-04-2007, 13:22
Du byter ständigt sida.
Försöker skapa en dialog egentligen .Då de här komponenterna visat sig ge kraftiga fördelar i fri form om man sköter kosthållet i övrigt jämfört med isolat/hydrolysat men visst kan tex EsaPro vara likvärdigt.
.Den meningen känns urklippt. Altough betyder ju trots att, så borde meningen fortsätta..
Ja men om de säger att
Så spelar det ju inget roll om supplementation höjer nivåerna av glutamin i plasma
Det kan ha en effekt och det är det som forskningen inte riktigt kan påvisa men att det finns gott om teorier och hypoteser kring glutamin.
Det kan ha en effekt och det är det som forskningen inte riktigt kan påvisa men att det finns gott om teorier och hypoteser kring glutamin.
Så länge det bara är teorier och hypoteser så lägger jag mina pengar på något som har en bevisad funktion istället
loverius
05-04-2007, 01:36
Så länge det bara är teorier och hypoteser så lägger jag mina pengar på något som har en bevisad funktion istället
tex?:em:
Anders The Peak
05-04-2007, 09:37
Jag försöker inte hitta på något strunt utan försöker bara ge förslag på en bra grej om man nu vill växa. Att köpa rent Arginin, Leucin, Beta-alanin är ingen jättekostnad utan kostar ca 650:- och det räcker till ca 2-3 månaders förbrukning beroende på dos effektiv dos 5-8 gr av respektive komponent. När det gäller övriga kosttillskott så behöver man inte tänka på det utan det räcker med att äta en fullgod husmanskost. Vad jag kunnat se så är det Leucinet/argininet i sig själv som triggar proteinsyntesen och tillväxtfaktorerna Igf/MGF och argininet ger även en bra produktion av kväveoxid som ökar blodgenomströmningen i muskulaturen vilket ökar näringsflödet dvs en bättre miljö för tillväxt.
Ni som känner att ni har råd och lust att pröva något nytt. Pröva det!.
Jag har prövat och ökat ca 2 kg på en månad och då är jag ingen nybörjare inom det här gemet.
PS glöm inte att fylla på glykogenet med snabba kolhydrater före under och efter passet.
Handcuff
05-04-2007, 09:43
Jag försöker inte hitta på något strunt utan försöker bara ge förslag på en bra grej om man nu vill växa. Att köpa rent Arginin, Leucin, Beta-alanin är ingen jättekostnad utan kostar ca 650:- och det räcker till ca 2-3 månaders förbrukning beroende på dos effektiv dos 5-8 gr av respektive komponent. När det gäller övriga kosttillskott så behöver man inte tänka på det utan det räcker med att äta en fullgod husmanskost. Vad jag kunnat se så är det Leucinet/argininet i sig själv som triggar proteinsyntesen och tillväxtfaktorerna Igf/MGF och argininet ger även en bra produktion av kväveoxid som ökar blodgenomströmningen i muskulaturen vilket ökar näringsflödet dvs en bättre miljö för tillväxt.
Jag har prövat och ökat ca 2 kg på en månad och då är jag ingen nybörjare inom det här gemet.
PS glöm inte att fylla på glykogenet med snabba kolhydrater före under och efter passet.
Det är inte ett lite potent tillskott du uppfunnit!
Jacksatan
12-04-2007, 13:38
Ökat 2kg i vad? Vikt? Det är väl bara att äta på så ökar man 2kg på kort tid.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.