View Full Version : Aminosyreinnehåll (förteckning) i FX-protein?
Märkte just att både Slow FX och Pro FX har enligt innehållsförteckningen exakt samma proportioner av de olika aminosyrorna. Detta kan väl inte stämma och ger inte det ett oseriöst intryck av märket?
Jag älskar FX-tillskotten och kommer att fortsätta konsumera deras protein men ändå; är det för mycket begärt som konsument att ha en ordentlig innehållsförteckning?
Exakt samma kanske låter lite konstigt. Men det är ju förmodligen hur proteinerna ser ut som avgör om det är snabbt eller långsamt. Olika struktur, inte olika sammansättning, fast olika sorters protein med olika struktur borde ju iofs ge små variationer i aminosyreprofil.
EiseltUK
29-03-2007, 21:20
Jämförsels på några utvalda aminosyror:
Slow Fx
Fenylalain 4.5
Histidin 2.8
Isoleucin 5.5
Leucin 8.3
Lysin 7.4
Metionin 2.5
Treonin 4.4
Tryptofan 1.1
Tyrosin 5.7
Valin 6.5
Pro Fx
Fenylalanin 3.0
Histidin 1.7
Isoleucin 6.4
Leucin 10.6
Lysin 9.6
Metionin 2.2
Theonin 6.7
Tryptofan 1.4
Tyrosin 2.6
Valin 5.9
Tack Eiselt, har du en på Protec också?
Vad ska du använda siffrorna till:confused:
Ska vi vara riktigt petiga så borde methionin snarare anges som methionin+cystein. Det blir lättare att utvärdera då eftersom svavelaminosyrorna är begränsande i mjölk.
Vad ska du använda siffrorna till?
Till att stilla min obotliga hunger som jag kallar för nyfikenhet... arggghh!
EiseltUK
30-03-2007, 10:08
Inte speciellt intressant tycket jag men här har du samma aminosyror i Protec också. Som vanligt styrs aminomönstret av genetetiska faktorer hos kossorna, dvs har inget med tillverkning, rening, filtrering etc att göra. Naturliga variationer förkommer.
Protec
Fenylalain 5.0
Histidin 3.0
Isoleucin 4.1
Leucin 9.8
Lysin 8.1
Metionin 2.8
Treonin 4.4
Tryptofan 1.5
Tyrosin 5.3
Valin 6.5
bulldoggen
30-03-2007, 15:39
Ursäkta att jag snor tråden lite men jag undrar om EiseltUK kan svara på om Whey FX innehåller något lactoferrin och i så fall hur mycket?
EiseltUK
30-03-2007, 15:53
Ursäkta att jag snor tråden lite men jag undrar om EiseltUK kan svara på om Whey FX innehåller något lactoferrin och i så fall hur mycket?
Laktoferrin är naturlig förekommande i vassle, tror det brukar vara runt 1- 0,5 %. Finns säkert en del naturliga variationer. Har ingen exakt uppgift vad gäller Whey Fx.
/ Henrik
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.