View Full Version : Proteinpulver
jag tänkte testa att köpa ett proteinpulver med både kasein och vassle (ca 25 %) vassle och ta detta som mellanmål och direkt efter träning. Är det bra att ta kaseinprotein efter träning eller är det att föredra att endast ta ett vassleprotein efter träning eftersom det är snabbare?
Handcuff
29-03-2007, 17:12
Ta du det efter träningen (tillsammans med snabba kollisar).
Mellanmål=mat.
King Grub
29-03-2007, 17:12
Det verkar inte spela någon roll; kasein och vassle ger likvärdig anabol stimulans efter styrketräning, och det är oklart vilket av proteinerna som är "bäst" vid det tillfället.
Ok tackar för svaren! Men är kasein bättre att inta som mellanmål än vad vassle är?
Johannes
29-03-2007, 17:37
Det verkar inte spela någon roll; kasein och vassle ger likvärdig anabol stimulans efter styrketräning, och det är oklart vilket av proteinerna som är "bäst" vid det tillfället.
Nedreglerar kasein muskelnedbrytningen? då tjänar man väl på att ta något protein med både kasein och vassle än enbart vassle väl?
King Grub
29-03-2007, 17:46
Efter styrketräning är nedbrytningen av muskelprotein uppreglerad, men vid tillförsel av aminosyror uppregleras även nybildningen av muskelprotein, så mycket att balansen blir positiv.
Hur var det med kaseinprotein som mellanmål? är det bättre än vassle?
Handcuff
29-03-2007, 18:14
Ta du det efter träningen (tillsammans med snabba kollisar).
Mellanmål=mat.
Du missade nog min post. Ät mat till mellanmål, en macka, kesella eller nåt annat billigt gott + nyttigt :D
Johannes
29-03-2007, 18:17
Kasein är väl bättre än vassle utanför träning väl?
Du missade nog min post. Ät mat till mellanmål, en macka, kesella eller nåt annat billigt gott + nyttigt :D
hehe ok :thumbup:
Jag hade för mig att man skulle ta vassle i samband med träning eftersom det är "snabbare"? :confused: Här är man borta från kolo i två veckor och så ändrar du helt plötsligt åsikt, JAG BLIR FÖRVIRRAD! *cry*
King Grub
29-03-2007, 22:02
Det har varit känt att vassle och kasein är likvärdigt efter styrketräning sedan 2004 och jag har inte påstått något annat sedan inte alltför lång tid efter det.
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.
Byt ut 2 veckor mot 2-3 år...
Jag hade för mig att man skulle ta vassle i samband med träning eftersom det är "snabbare"? :confused: Här är man borta från kolo i två veckor och så ändrar du helt plötsligt åsikt, JAG BLIR FÖRVIRRAD! *cry*
? :confused:
Ditt påstående konflikterar ej med Grubs påstående.
Eller menar du att man ska ta vassle istället för kasein vid träning?
Där har väl Grub aldrig påstått/rekommenderat för varken det ena eller det andra.
edit: ok byt ut "aldrig" mot "för länge sedan"
Johannes
29-03-2007, 22:21
Efter styrketräning är nedbrytningen av muskelprotein uppreglerad, men vid tillförsel av aminosyror uppregleras även nybildningen av muskelprotein, så mycket att balansen blir positiv.
gäller det samma sak utanför träning? eftersom kasein tas väl inte upp av kroppen lika snabbt som vassle? då borde kasein minska muskelnedbrytningen vilket inte vassle gör ?
King Grub
29-03-2007, 22:24
Ja, det stämmer. Kasein stimulerar dock inte nybildningen av muskelprotein, vilket vassle gör. I vila alltså; effekten på proteinomsättningen av födointag är inte densamma efter ansträngning som i vila.
Det har varit känt att vassle och kasein är likvärdigt efter styrketräning sedan 2004 och jag har inte påstått något annat sedan inte alltför lång tid efter det.
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.
Byt ut 2 veckor mot 2-3 år...
? :confused:
Ditt påstående konflikterar ej med Grubs påstående.
Eller menar du att man ska ta vassle istället för kasein vid träning?
Där har väl Grub aldrig påstått/rekommenderat för varken det ena eller det andra.
edit: ok byt ut "aldrig" mot "för länge sedan"
okej, det jag hade för mig var att man skulle ta vassle för att det togs upp snabbare än kasein, och att kasein var ett långsamt protein som funkade bra som proteintillskott i samband med måltider och INTE vid träning... Och då gissade jag på att Grub hade sagt det, eftersom han är allsmäktig *popcorn*
Johannes
29-03-2007, 22:33
Ja, det stämmer. Kasein stimulerar dock inte nybildningen av muskelprotein, vilket vassle gör. I vila alltså; effekten på proteinomsättningen av födointag är inte densamma efter ansträngning som i vila.
då kanske man kan variera ? ifall man har kasein och vassle att man blandar ihop det eller?
Johannes
29-03-2007, 22:45
det är ju ingen skillnad alltså? eftersom kasein nedreglerar muskelnedbrytningen ju.
King Grub
30-03-2007, 05:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91596&highlight=vassle+proteinbalans
okej, det jag hade för mig var att man skulle ta vassle för att det togs upp snabbare än kasein, och att kasein var ett långsamt protein som funkade bra som proteintillskott i samband med måltider och INTE vid träning... Och då gissade jag på att Grub hade sagt det, eftersom han är allsmäktig *popcorn*
Ni pratar om vid träning. Vassle eller rent EAA innan träning. Efter träning funkar vassle och kasein lika bra, där jag tror på kasein eller blandning vassle/kasein.
King Grub
30-03-2007, 06:54
Vassle är lite långsamt före träning. Man uppnår inte den effekt EAA ger. Inte omöjligt att kasein går lika bra, men det är inte undersökt.
Ni pratar om vid träning. Vassle eller rent EAA innan träning. Efter träning funkar vassle och kasein lika bra, där jag tror på kasein eller blandning vassle/kasein.
SÅ VAR DET! *flex*
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.