View Full Version : Cla
AciDBL00D
07-03-2003, 17:53
Jag har tänkt börja med lite CLA om nån månad innan sommaren då =)
Men hur länge skall man använda det för resultat? Vilket märke föredrar ni? Har ni märkt bra resultat?
EiseltUK
07-03-2003, 18:05
Vi har nu vår nya CLA på G - kallad Leanol [linål] som kommer innehålla mer än 90 % aktiva isomerer. :hbang: Fick just en analys från Karlshamns på råvaran som nyligen blev klar. Nu ska det tillverkas kapslar och det kan ta en jävla tid ibland. :(
/ Henrik
Hmmm... klistrar in ett inlägg från Powerboard:
Kollade upp lite intressant forskning om CLA där studierna är gjorda på människor.
På möss så har CLA visat sig ge viktminskning i form av fett samt en ökning av muskelmassan. Men på studierna gjorda på människor så gav det inte riktigt samma resultat...
Resultaten man fick var:
- försämrad insulinkänslighet
- kraftig ökning av fria radikaler
- minimal (knappt märkbar) minskning av kroppsfett
- oförändrad kroppsvikt
De studierna är gjorda av forskare i Uppsala och på de doser som rekommenderas av tillverkarna på burkarna (3-4g/dag ??)
Inte riktigt de effekter man kanske vill ha av ett kosttillskott...Paulun var inte så dum när han skrev om CLA tidigare då han sa att djurförsöken visade intressanta resultat men man bör invänta vidare forskning på människor.
Kommentar??
Bamse>>
Enligt säkar källor som har pratat med Paulun (:cool: ) så kan jag rapportera detta:
Tyvärr har jag ingen länk till studien men det kan nog bumbi eller nåt hitta.. =)
På plus-sidan: En grupp överviktiga människor tog 4,2g CLA om dagen i 8veckor. Fettminskningen blev då i snitt ca 1kg/månad och muskelökningen blev ca 0,5kg/månad.
På minus-sidan: Ökad radikalbildning, ökad inflammationsbildning, minskat immunförsvar.
Tillägg: Ska man käka CLA så bör man göra det i max 8 veckor + att se till att öka sitt intag av A-vitamin och fiskolja för att skydda sig mot dom fria radikalerna...
Mvh
Originally posted by Jarod
En grupp överviktiga människor tog 4,2g CLA om dagen i 8veckor.
En grupp överviktiga människor?
Var det månne Mr. Paulún, Mr. Fairing och Mr. Eiselt eller? :laugh:
....och Dwaggen, ej att förglömma... Han är ju den som är mest överviktig av dom alla...;)
Mvh
Originally posted by Bamse
En grupp överviktiga människor?
Var det månne Mr. Paulún, Mr. Fairing och Mr. Eiselt eller? :laugh:
Mr Fairing har väl om något "gått åt andra hållet" sas... men det har väl med åldern att göra. :D
/pez
EiseltUK
04-04-2003, 11:52
CLA är ju en transfettsyra och kan därmed ha en negativ sida också. Därför bör man kanske inte ta det under långa perioder, speciellt inte utan att ta ordentligt med vitamin E.
/ Henrik
Åse Columbus
04-04-2003, 12:17
Originally posted by EiseltUK
CLA är ju en transfettsyra och kan därmed ha en negativ sida också. Därför bör man kanske inte ta det under långa perioder, speciellt inte utan att ta ordentligt med vitamin E.
/ Henrik
Transfettsyror.... var alla lärda på ett seminarium som jag var på överens om att......det är det viktigaste att undvika när det gäller ens hälsa........
transfettsyror och härdat fett.......a big nono:nono:
Åse
D angelo
04-04-2003, 14:05
Jag äter själv CLA och undrar nu ifall det rent av kan vara skadligt att käka det?.
EiseltUK
04-04-2003, 14:17
Originally posted by D angelo
Jag äter själv CLA och undrar nu ifall det rent av kan vara skadligt att käka det?.
CLA har många positiva effekter också så det tycker jag inte att du behöver oroa dig för. Ta det bara inte året runt. Fiskolja är ju annars ett alternativ.
/ Henrik
Men visst finns det två varianter av CLA? Små skillnader i struktur på CLA:t men stor skillnad hur det fungerar i kroppen. Kan det inte vara den sämre varianten som testresultaten kommer ifrån?
/rota
EiseltUK
04-04-2003, 16:34
Originally posted by rota
Men visst finns det två varianter av CLA? Små skillnader i struktur på CLA:t men stor skillnad hur det fungerar i kroppen. Kan det inte vara den sämre varianten som testresultaten kommer ifrån?
/rota
Du syftar på de två aktiva isomererna. Jag har hört att den ena är bättre än den andra och tvärtom. Jag tror att uppsala-studien gjordes med Tonalin.
/ Henrik
Du syftar på de två aktiva isomererna. Jag har hört att den ena är bättre än den andra och tvärtom. Jag tror att uppsala-studien gjordes med Tonalin.
/ Henrik
Jo det var det jag menade, de två har ju fått väldigt olika resultat i olika tester.
/rota
EiseltUK
04-04-2003, 20:55
Från början fokuserades nästan allt intresse på c9, t11, men under de senaste åren har intressen för t10, c12. De flesta produkter innehåller ungefär 50:50 mellan dessa.
/ Henrik
Från början fokuserades nästan allt intresse på c9, t11, men under de senaste åren har intressen för t10, c12. De flesta produkter innehåller ungefär 50:50 mellan dessa.
/ Henrik
Det känns ju lite dumt att blanda när vissa är rent hälsoskadliga
/Jonas
EiseltUK
05-04-2003, 16:34
Originally posted by rota
Det känns ju lite dumt att blanda när vissa är rent hälsoskadliga
/Jonas
De har olika effekter. t10, c12 anses vara den som har bäst effekt på kroppssammansättning och c9, t12 den som har positiv effekt på bl a immunförsvar och anticarcinogen effekt.
/ Henrik
Circulation 2002 Oct 8;106(15):1925-9 Supplementation with conjugated linoleic acid causes isomer-dependent oxidative stress and elevated C-reactive protein: a potential link to fatty acid-induced insulin resistance. Riserus U, Basu S, Jovinge S, Fredrikson GN, Arnlov J, Vessby B
Clin Sci (Lond) 2000 Dec;99(6):511-6 Conjugated linoleic acid induces lipid peroxidation in men with abdominal obesity. Basu S, Riserus U, Turpeinen A, Vessby B.
Diabetes Care 2002 Sep;25(9):1516-21 Treatment with dietary trans10cis12 conjugated linoleic acid causes isomer-specific insulin resistance in obese men with the metabolic syndrome. Riserus U, Arner P, Brismar K, Vessby B.
FEBS Lett 2000 Feb 18;468(1):33-6 Conjugated linoleic acid induces lipid peroxidation in humans. Basu S, Smedman A, Vessby B
EiseltUK
07-04-2003, 17:14
Det kan nog vara den negativa effekten av transfettsyrorna. Kanske en anleding till att ta Liponsyra tillsammans?
/ Henrik
Själv tycker jag att det är slöseri med pengar,det e inte alls så effektiv som det sägs. Man klarar det sig mycket utan. Bara hålla koll på käket
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.