View Full Version : Koffein
Det verkar som om många här på kolo använder sig av koffein tabletter. Vilka använder ni? Blir ni betydligt mycket mer piggare av dom?
Eddie Vedder
17-02-2007, 19:58
Det verkar som om många här på kolo använder sig av koffein tabletter. Vilka använder ni, hur mycket effekt märker ni av dom?
Jag tar inga koffeintabletter däremot chockar jag mej själv med en STOR mugg kaffe svart som döden. Skulle tippa på att den motsvarar 4-5 små vanliga koppar. Jag piggnar till å blir varm i kroppen, känner mej mer på alerten under föreläsningar oxå om jag druckit kaffe en timme före dessa.
Men framför allt är ju kaffe så underbart gott så det kanske bara är en effekt av njutningen som jag tolkar som en fysiologisk effekt? Tycker mej känna en viss prestationsmässig skillnad under löpning dock å koffeinet skall ju vara glykogensparande under längre uthållighetsträning så i det läget kanske de funkar.
köp på apoteket.
används för förbränningens skull också :D
Hur mycket koffein finns i apotekets koffeinisar? *för lat för att kolla upp själv*
Jag använde mig utav Caffeine Alert finns hos gymgrosse, när jag använde det blev jag jätte pigg, upprymd och lycklig. Vill inte bli beroende av det, så jag slutade med det helt och hållet.
ramagoen
17-02-2007, 20:14
googla på alert fx. Billigt som attans.
Tar det inte så ofta längre, får mest ont i magen av det och känner inte av nånting direkt(bara vid stora doser = ont i magen). Tror jag dock ska testa imorn då jag haft "uppehåll" på ett par veckor. Ta en liten dos bara.
Koffein är inte beroendeframkallande.
Koffein är inte beroendeframkallande.
nej, men vanebildande och kan ge jobbiga abstinensbesvär
nej, men vanebildande och kan ge jobbiga abstinensbesvär
Helt annan sak dock :)
Helt annan sak dock :)
Absolut, men ändå inte nåt positivt.
Jag har en burk med Caffein alert,tar 1-2st ibland innan träningspass då jag är lite extra trött eller sliten.
Tar man det inte för ofta bara så funkar det bra.
Jag dricker en hel del kaffe under dagarna men får ändå en liten positiv effekt.:thumbup:
Jag använde mig utav Caffeine Alert finns hos gymgrosse, när jag använde det blev jag jätte pigg, upprymd och lycklig. Vill inte bli beroende av det, så jag slutade med det helt och hållet.
Tycker att det låter smart att du slutade men det är just den känslan jag vill uppnå. Och då menar jag inte regelbundet varje dag, kanske nån gång/vecka när jag känner mej lite hängig innan ett långt pass. Men jag förstår hur du tänkte.. börjar man med dem så märker man positiva effekter på sig själv och börjar ta dem regenbundet och om man sedan vill sluta så uppnår man aldrig samma kick utan dom.. men dom kan kanske vara värda att testas ändå.*whistle* Ska kolla upp dom. tacktack
Förresten.. de tabletter jag tar nu innehåller 100 mg/kapsel.. Caffeine alert innehåller 200 mg. Någon som använt sig av 100 för att sedan ta 200? är det stor skillnad mellan de olika mängderna när det gäller hur pigg man känner sig efteråt?
Börja med en lägre dos, 100mg kan funka utmärkt för dig Jaaaag, jag med mina +85kg får bra effekt redan av 200mg. Onödigt att ta mer.
Jag får en lagom dos av 100 mg, men inget som känns som en kick, mer som ett litet uppvaknande. :) Hade gärna kännt mer, är riktigt slut efter skolan ibland när jag ska iväg och thaipassa.
jedimind
17-02-2007, 23:53
Koffein bör ju inte vara ett substitut för trötthet...Du förlänger bara tröttheten tills du kraschar, se till och va utvilad och poppa nån tabbe innan träning så e de lungan. Tror koffeinmissbruket är påtagligare hos vanliga svenssons än hos oss gymrävar.
Själv tycker jag dom sitter i för länge och blir som ett damp-barn i skolan, så jag kör på SNUS.
Cerberus
18-02-2007, 00:11
jag spolade ner mina alert fx i toan, de som va kvar. Tog dom inte med ansvar helt enkelt...
dock har ja kört ripped fuel som innehåller koffein bland andra ingredienser lol, men det e mindre mängd o ja tar inte lika mkt. Dricker kaffe, te o cola light. Kaffe o te dricker ja i princip varje dag. Lite beroende e ja men ja bryr mig inte :D
Jo, jag använder mej också av ripped fuel =) men funderade på att byta ut dom mot något med mer kofein när dom är slut. Kaffe har ja slutat med nästan helt nu när jag tar dom men light läst och te.. klarar mej inte länge utan light läsk.
Cerberus
18-02-2007, 22:11
Kaffe e nog nyttigare än koffeinpiller eftersom det innehåller lite antioxidanter och andra ämnen. Men koffeinpiller kan va praktiskt ibland.
Tyckte inte de va värt att fortsätta me koffeinpiller när ja behövde minst 1 gram för att ens känna ngn effekt :D
Koffein bör ju inte vara ett substitut för trötthet...Du förlänger bara tröttheten tills du kraschar
Håller med här helt och hållet.
Jo, jag använder mej också av ripped fuel =) men funderade på att byta ut dom mot något med mer kofein när dom är slut
Koffein är ingen utväg, det är liksom "what goes around, comes around" , desto bättre kickar du får av det, desto hårdare slår det tillbaka. Det leder i sin tur att man måste ta koffein hela tiden för att vara på topp och slippa dessa bakåtslag. Det leder till att det blir en vana och när effekten av koffeinet uteblir så finns risken att man söker sig till starkare centralstimulantias. Alternativt att man tar ett bra beslut och slutar med över extrema doser av koffein.
Thorwaldsson
18-02-2007, 22:32
Koffein är ingen utväg, det är liksom "what goes around, comes around" , desto bättre kickar du får av det, desto hårdare slår det tillbaka. Det leder i sin tur att man måste ta koffein hela tiden för att vara på topp och slippa dessa bakåtslag. Det leder till att det blir en vana och när effekten av koffeinet uteblir så finns risken att man söker sig till starkare centralstimulantias. Alternativt att man tar ett bra beslut och slutar med över extrema doser av koffein.
Talar av egen erfarenhet?
Kommer ihåg att du körde på stora doser ifjol.
Talar av egen erfarenhet?
Kommer ihåg att du körde på stora doser ifjol.
Delvis, jag körde koffein i perioder och då när jag tog uppehåll av det så fick jag dessa bakslag som, trötthet, depressioner, kort stubin, huvudvärk. Motsatsen till välmåendet, helt enkelt. Ibland kunde det bli lite större doser, men nu försöker jag undvika koffein till högsta grad. Tar en kopp kaffe kanske en gång i veckan högst och koffeintabletter har jag inte rört sen december.
Delvis, jag körde koffein i perioder och då när jag tog uppehåll av det så fick jag dessa bakslag som, trötthet, depressioner, kort stubin, huvudvärk. Motsatsen till välmåendet, helt enkelt. Ibland kunde det bli lite större doser, men nu försöker jag undvika koffein till högsta grad. Tar en kopp kaffe kanske en gång i veckan högst och koffeintabletter har jag inte rört sen december.
Hur slutade du? Är starkt beroende av kaffe och känner att jag behöver sluta :em:
Hur slutade du? Är starkt beroende av kaffe och känner att jag behöver sluta :em:
Började få negativa effekter av det så jag hade inget annat val.
jedimind
18-02-2007, 23:45
Alltså, grejen med kaffe/koffein/stimulantia i allmänhet är inte att det har en påtaglig effekt att bränna ditt fett. SKILLNADEN mellan att gå ut på den där morgonpromenaden och att inte göra det kan vara just den där koffeintabletten (och man gör den effektiv), det handlar om sinnesslöhet och avsaknad utav pannben (iaf i mitt fall) men jag har lärt mig att öva bort det. När det var som värst ställde jag klockan, hade mina 2 200mbg tabbar jämte sängen, svalde dom och somna om igen...sen vakna jag efter en kvart som om nån elchocka mig.
Johannes
19-02-2007, 00:00
koffein kan va bra och ta om man vill öka sin fettförbräning
koffein kan va bra och ta om man vill öka sin fettförbräning
Hur mycket ökar det förbränningen då?
Johannes
19-02-2007, 00:06
vet inte men den ökar iaf fettförbränningen oavsett om det är lite eller mycket
jedimind
19-02-2007, 00:56
vet inte men den ökar iaf fettförbränningen oavsett om det är lite eller mycket
visst men koffein ökar inte ens din metabolism med 2-3%.
När det var som värst ställde jag klockan, hade mina 2 200mbg tabbar jämte sängen, svalde dom och somna om igen...sen vakna jag efter en kvart som om nån elchocka mig.
Been there, done that!
jedimind
19-02-2007, 11:20
Been there, done that!
Bought a t-shirt...Hur tog du dig ur det då? Själv så slutade det med att burken tog slut och jag orkade inte gå ner till ************* för att köpa en nya..haha...
Långvarigt bruk av koffein och annan stim. gör en till ett socialt missfoster. inte alls cool. motivation och inspiration är den bästa stimulantian tycker jag =) dock har jag total lacka av det nu så det mesta går trööögt nu ass!
King Grub
19-02-2007, 11:34
Hur mycket ökar det förbränningen då?
Caffeine ingestion increased energy expenditure 13% and doubled the turnover of lipids, of which 24% were oxidized and 76% were recycled.
Although caffeine caused a 2-fold increase in fatty acid turnover, lipid oxidation increased by only 44%, which indicates that most mobilized fatty acids are reesterified in resting conditions.
Energiförbrukningen i vila ökade med 13% och fettoxidationen med 44%.
Det efter 10 mg koffein per kilo kroppsvikt i vila.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004
http://pixup.biz/uploads/IMG_190207033552.gif
Mean (±SEM) total free fatty acid (FFA) turnover and mean (±SEM) values of its components, oxidative fatty acid disposal and nonoxidative fatty acid disposal or recycling, during postabsorptive fasting conditions (PA) and the last hour of experiments in which either a lactose placebo, caffeine (5 mg slow-release caffeine/kg + 5 mg caffeine/kg), or caffeine during ß-adrenoceptor blockade with propranolol (ßB) was administered (n = 8). For total FFA turnover, repeated-measures ANOVA showed significant treatment (P < 0.01) and condition (P < 0.001) effects and significant treatment-by-condition interactions (P < 0.02). The letters a and b above the bars refer to total FFA turnover. Bars with different letters are significantly different by at least P < 0.05 (Bonferroni multiple comparison test). For oxidative FFA disposal, repeated-measures ANOVA showed a significant condition effect (P < 0.001). For nonoxidative FFA disposal, repeated-measures ANOVA showed significant treatment (P < 0.01) and condition (P < 0.01) effects and significant treatment-by-condition interactions (P < 0.02). The letters e and f inside the shaded bars refer to nonoxidative FFA disposal. Bars with different letters are significantly different by at least P < 0.01 (Bonferroni multiple comparison test).
10 mg / kg är GANSKA mycket :D
10 mg / kg är GANSKA mycket :D
Inga överdrivna mängder dock.
Vart köper du koffein? vilken form?
Vart köper du koffein? vilken form?
Ingenstans för tillfället, de enstaka gångerna jag får i mig koffe är oftast från kaffet på jobbet. Köpte annars dem från gymgrosse förut, Caffeine Alert heter dem och är i tablettform.
Nae 900 mg smäller man i sig utan problem. Coolt.
Med utan problem, fast pigg blir man av det :) , iofs har aldrig tagit så mycket på en gång dock.
Med utan problem, fast pigg blir man av det :) , iofs har aldrig tagit så mycket på en gång dock.
Testa, sen kan du återkomma och berätta om det är något du vill göra varje dag :)
800 mg är det mesta jag har tagit och man blir fan inte piggare än av 400 mg, bara suddig (wtf) i huvudet.
Cerberus
19-02-2007, 18:27
Minskar inte koffeinets fettförbrännande effekt om man tar det under väldigt lång period?
Lilla Lisa
19-02-2007, 18:28
Götapetter! smäller du i dig allt på en gång!?*gah!*
Götapetter! smäller du i dig allt på en gång!?*gah!*
Nej nej, jag menar att 10 mg per kilo är väldigt mycket och för mig skulle det bli 900 mg :)
Eddie Vedder
19-02-2007, 18:35
Minskar inte koffeinets fettförbrännande effekt om man tar det under väldigt lång period?
ne den effekten tror jag alltid fortsätter, det är väl snarare effekten av att man piggnar till som avtar å kräver större å större doser. Den metaboliska effekten har jag för mej är den samma (jag hoppas de iaf*whistle* ).
Testa, sen kan du återkomma och berätta om det är något du vill göra varje dag :)
800 mg är det mesta jag har tagit och man blir fan inte piggare än av 400 mg, bara suddig (wtf) i huvudet.
600 mg på en gång har jag tagit som mest på en gång, då finns det inga hinder för mig, men som sagt jag har slutat med koffe.
jedimind
19-02-2007, 20:11
aldrig gått över 600 mg på en dag (och jag är tung och lång). fan 900 mg, var ligger den dödliga dosen. Var en vad jag vet i min stad som dog av apotekets koffein för han tog för många.
Oral Caffeine Dosages
Threshold 10 - 20 mg
Common 50 - 150 mg
Strong 150 - 400 mg
Heavy 400 + mg
Lethal 3-20 grams oral (estimated, see below)
LD50 (Lethal Dose*) 192 mg/kg in rats
http://www.erowid.org/chemicals/caffeine/caffeine_dose.shtml
jedimind
19-02-2007, 20:25
20 gram då för mig då...LUNGAN JU! :D
20 gram då för mig då...LUNGAN JU! :D
3-20 gram :)
3 är väl iof rätt lugnt det också. Över 1 gram finns det antagligen ingen anledning att stoppa i sig.
Toxisk dos för de flesta (vuxna) människor ligger på ungefär 20 mg per kg som personen väger. Dödlig dos tros ligga runt 150-200 mg per kg, vilket kan uppskattas till cirka 100 koppar kaffe.
....
Koffein brukar inte sägas vara beroendeframkallande eftersom det inte framkallar ett sug efter drogen som exempelvis nikotin gör. Däremot kan mer eller mindre allvarliga abstinensbesvär uppstå när ett stadigt intag av koffein plötsligt upphör. De vanligaste besvären är huvudvärk, trötthet, initiativlöshet och mild depression.
Koffeinmängden i olika födoämnen:
Vanligt starkt kaffe, 120 mg
Koffeintabletter (apotekets), 100 mg
Red Bull, 80 mg
Svagt kaffe, 60 mg
Coca Cola, 45 mg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein
Jag använde mig först av apotekets som ju är på 100 mg och de funkade bra på mig. Blev extremt pigg och kunde inte somna efter de första gångerna :krampus
Tyvärr har ju dessa blivit bra mycket dyrare på senare år. Gick över till en billigare sort på 200 mg, men det mådde jag bara dåligt av, fick ont i magen och sånt där. Nu änvänder jag Max Lean kapslar som innehåller koffein, synefrin, grönt te m.m. och dessa gillar jag verkligen. Blir mycket piggare av dessa än av koffein i sig själv.
innehåll:Citrus aurantium 200mg (60mg synephrine).Caffein 200mg, Green Tea Extract (136mgEGCG)340mg, White Willow Bark(16mg salicin) 105mg, Acetyl-L-Carnitine 100mg, L-tyrosine 200mg, Comiphoro mukul Extract (25mg Guggulsterones)250mg, Ginger Root 50mg
Är inte synephrine liknande som Ephedrine och då är man väl lite över koffein.
Svårt att gämföra rent koffein med något som innehåller synephrine.
jedimind
20-02-2007, 16:15
Synephrine är som effedrin fast utan den anti-katabola effekten och är inte lika farligt (NEJ, det är inte samma sak som att ha med antioxidanter i preparatet)
Tycker det är onödigt att slänga ut pengar på tillskott som ripped fuel,tight!,redline,hydroxycut,lipo6, För det är ändå marginell skillnad med koffein i tillskottet som sådant. Har provat samtliga jag har tagit upp här. Minimal skillnad! I slutet av dan är det som spelar roll din totala kcal förbrukning.
SAMTLIGA lagliga "förbrännare" bränner bara glykogen! ingen utav dem är beta2-agonister. skaffa pannben och ni slipper bli sociala missfoster.
Cerberus
20-02-2007, 17:21
Synephrine är som effedrin fast utan den anti-katabola effekten och är inte lika farligt (NEJ, det är inte samma sak som att ha med antioxidanter i preparatet)
Tycker det är onödigt att slänga ut pengar på tillskott som ripped fuel,tight!,redline,hydroxycut,lipo6, För det är ändå marginell skillnad med koffein i tillskottet som sådant. Har provat samtliga jag har tagit upp här. Minimal skillnad! I slutet av dan är det som spelar roll din totala kcal förbrukning.
SAMTLIGA lagliga "förbrännare" bränner bara glykogen! ingen utav dem är beta2-agonister. skaffa pannben och ni slipper bli sociala missfoster.
Jag håller med om att lagliga fettförbrännares effekt är marginell men att de bara bränner glykogen, det e ju skitsnack. Koffein och de flesta andra tillskotten för det syftet binder ju visst till beta 2-receptorer.
Koffein ökar ju mängden fria fettsyror i blodet och minskar användandet av glykogen t.ex under ett förbränningspass.
jedimind
20-02-2007, 17:49
Jag håller med om att lagliga fettförbrännares effekt är marginell men att de bara bränner glykogen, det e ju skitsnack. Koffein och de flesta andra tillskotten för det syftet binder ju visst till beta 2-receptorer.
Koffein ökar ju mängden fria fettsyror i blodet och minskar användandet av glykogen t.ex under ett förbränningspass.
Ja, det var luddigt formulerat av mig att det ENBART skulle förbränna glykogen, men ingen utav dessa förbränner påtagligt "ditt fett" utan ger sig på både glykogen och lagrat fett. till skillnad till exempel en E/C/A stack, där förbränningsratiot glykogen/fett är betydligt mer fördelaktigt och värd att nämna som en beta-2 agonist med anti-katabol effekt.
Cerberus
20-02-2007, 18:06
även om det bara skulle ge sig på glykogenet så borde det ökade energi-förbukningen totalt sett resultera i fettförlust.
jedimind
20-02-2007, 18:16
Jag håller med om att lagliga fettförbrännares effekt är marginell
you said it, som sagt...marginellt
Ja, det var luddigt formulerat av mig att det ENBART skulle förbränna glykogen, men ingen utav dessa förbränner påtagligt "ditt fett" utan ger sig på både glykogen och lagrat fett. till skillnad till exempel en E/C/A stack, där förbränningsratiot glykogen/fett är betydligt mer fördelaktigt och värd att nämna som en beta-2 agonist med anti-katabol effekt.
Jag skulle vilja påstå att 44% är "påtagligt".
Det är ingen(nåja) som tar de mängderna.
Det är ingen(nåja) som tar de mängderna.
Folk lär väl börja nu när dom läst det där.. :D
jedimind
20-02-2007, 21:14
Ok, du kanske ska ta och ställa det i relation till hur mycket du faktiskt tar. Se vilka siffror du får fram där.
Caffeine alert funka skitbra, trycker i mig 3 tabletter (600mg) innan träning, får en grym kick!
Haeffner
19-01-2008, 22:33
Trodde det var bevisat att koffein framförallt hade effekter på CNS och upplevd ansträngning under aktivitet.
Trodde den metabola effekten och frisättningen av fettsyror var motbevisad och/eller väldigt marginell. Men jag kan vara ute och cyckla.
Nån som har nån färsk studie?
Mår skit av högt koffeinintag. Visar sig i form av ångest, nedstämdhet och rubbning av sömnen. Förrut kunde jag dra i mig 2x200mg + en kopp kaffe utan några besvär. Med tiden har kroppen blivit allt mer intolerant på alla möjliga sätt så nu kör jag 1 tesked snabbkaffe+ halv kopp varmvatten och lite mjölk, funkar riktigt bra.
Har för mig att jag någonstans såg en studie som visade samband mellan depression/nedstämhet och koffeinintag. Så märker ni av det, se över erat intag.
Mår skit av högt koffeinintag. Visar sig i form av ångest, nedstämdhet och rubbning av sömnen. Förrut kunde jag dra i mig 2x200mg + en kopp kaffe utan några besvär. Med tiden har kroppen blivit allt mer intolerant på alla möjliga sätt så nu kör jag 1 tesked snabbkaffe+ halv kopp varmvatten och lite mjölk, funkar riktigt bra.
Har för mig att jag någonstans såg en studie som visade samband mellan depression/nedstämhet och koffeinintag. Så märker ni av det, se över erat intag.
skulle vara intressant om någon hade lite mer information om det där med nedstämdhet och liknande sambandet med koffein.
King Grub
20-01-2008, 09:17
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=10458050&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Det där kan jag också uppleva. Har hänt några gånger när jag tagit Lean. Går aldrig över 200mg koffein nu.
Haeffner
20-01-2008, 11:27
Finns det nya studier på den ökade lipolys som koffein har tilldelats?
Sänks lipolysen ner under basnivåer sedan eller har koffein en effekt som ökar den totala fettfrisättningen över dygnet totalt?
King Grub
20-01-2008, 11:33
caffeine stimulates resting energy expenditure but that this increased cellular thermogenesis is accompanied by an increase in fatty acid turnover and lipid oxidation. However, the increase in nonoxidative lipid turnover (triacylglycerol hydrolysis and reesterification) is far greater than the increase in oxidative lipid disposal, which indicates that a large increase in turnover rate is necessary to cause a small increase in lipid oxidation.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/1/40
machine gun
20-01-2008, 11:38
Om man känner att koffein börjar tappa effekten och man måste öka dosen, så kan man ta ett uppehåll på några dagar, sen får man samma effekt igen. Många idrottare gör en "koffeintömning" inför t.ex. tävlingar.
Om man känner att koffein börjar tappa effekten och man måste öka dosen, så kan man ta ett uppehåll på några dagar, sen får man samma effekt igen. Många idrottare gör en "koffeintömning" inför t.ex. tävlingar.
Ibland räcker det inte md några dagar. Jag va fri från koffein en vecka och får fortfarande inte samma effekt. Men jag har slutat bry mig. Lite segt att bli trött av en dubbel espresso bara.
machine gun
20-01-2008, 14:35
Ibland räcker det inte md några dagar. Jag va fri från koffein en vecka och får fortfarande inte samma effekt. Men jag har slutat bry mig. Lite segt att bli trött av en dubbel espresso bara.
Tja, jag syftade iofs främst på idrottsresultat. Koffein ger t.ex. förbättrad uthållighet i konditionsidrotter.
Mistercool
20-01-2008, 17:59
Intar också koffin innan träning och får ångest känslor mot kvällarna.
Jag har upplevt ångest själv flera gånger när jag har ätit koffein. En gång drog jag i mig 1000 mg (!) koffein, 5 st 200 mg tabletter, innan träningen på kvällen. Den natten var inte rolig. Låg vaken hela natten, skakade som ett asplöv och blev sjukt dålig i magen. Slutade med koffein efter det.
Lånar tråden lite...
Hur mycket påverkar koffein insulinkänsligheten? Är det så att forskningsresultaten på den här fronten är entydiga, eller finns det bara enstaka studier inom ämnet? Petar i mig en hel del koffeinpiller då jag dietar, så det vore bra att veta om man skjuter sig själv i foten.
King Grub
11-03-2008, 10:06
Hur mycket påverkar koffein insulinkänsligheten?
Caffeine decreased insulin sensitivity by 15%
http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/25/2/364
Är det påverkan på den akuta insulinkänsligheten som efterfrågas, behövs det inte fler studier. Det är inte direkt svårt att mäta saken.
http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/25/2/364
Är det påverkan på den akuta insulinkänsligheten som efterfrågas, behövs det inte fler studier. Det är inte direkt svårt att mäta saken.
Hmmm, stress ger mig lägre insulin känslighet, har sänkt båda med stor framgång - koffein konsumtionen och min stress (den jag kan påverka). Nu blir det en mugg kaffe på morgonen det är allt.
Eddie Vedder
11-03-2008, 12:28
Nu blir det en mugg kaffe på morgonen det är allt.
När det gäller kaffe och andra koffeininnehållande drycker såsom grönt té verkar dock effekten vara den omvända. Men tilläggas bör att det är p.g.a. andra ämnen än koffeinet och samma positiva effekt har setts med koffeinfritt kaffe t.ex.
Nu har jag förstått att det gäller diabetes typ 1 i ditt fall och då kanske det är skillnad?
Men för utveckling av diabetes typ 2 verkar kaffe snarare minska risken än öka den.
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/294/1/97
decrease insulin sensivity?
Det betyder alltså att den blir 15% sämre(?) vid intag av koffein innan/efter en måltid eller blev den 15% bättre genom att den behövde utsöndra 15% mindre insulin?
King Grub
11-03-2008, 14:06
Insulinkänsligheten försämras akut av koffein.
Kaffe, däremot, skyddar på sikt mot insulinresistens, men som Eddie påpekade, det är trots koffeinet, inte tack vare.
ah tack, kaffe på maten blev genast lite sämre :D kaffe i samband med måltid blev genast sämre.
Om det är så att den sänkta insulinkänsligheten uppkommer pga att koffein påverkar GLUT-4-receptorerna så undrar jag om inte koffein gör något med testosteron-receptorerna oxå? För (förr) när jag tog 400 mg koffein så sjönk min sexdrift ner till noll!
Är det något ni andra upplevt?
Om det är så att den sänkta insulinkänsligheten uppkommer pga att koffein påverkar GLUT-4-receptorerna så undrar jag om inte koffein gör något med testosteron-receptorerna oxå? För (förr) när jag tog 400 mg koffein så sjönk min sexdrift ner till noll!
Är det något ni andra upplevt?
tror jag dricker/får i mig ca 800 mg/dag ibland mer.
När det gäller kaffe och andra koffeininnehållande drycker såsom grönt té verkar dock effekten vara den omvända. Men tilläggas bör att det är p.g.a. andra ämnen än koffeinet och samma positiva effekt har setts med koffeinfritt kaffe t.ex.
Nu har jag förstått att det gäller diabetes typ 1 i ditt fall och då kanske det är skillnad?
Men för utveckling av diabetes typ 2 verkar kaffe snarare minska risken än öka den.
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/294/1/97
Precis så tolkade jag studien oxå.
För min del är nog inte en mindre kaffekonsumtion hela bilden. Jag upplever en högre insulinkänslighet när jag inte är stressad/har en infektion i kroppen. Upplever en stor skillnad i insulinkänslighet pga stress/infektion - en märkbart ökad känslighet vid intensiv träning, såsom CrossFit jag kör regelbundet nu.
Motsatsen var när jag tränade kampsport på hög nivå, där mitt blodsocker steg under träningarna - fight/flight:)
Summa sumarum: skulle ni avråda från att käka lite extra koffein på morgonen och runt 12 på förmiddagen under deff. Vär att tillägga är kanske också att jag kör periodisk fasta, så jag äter inget före klockan tre på eftermiddagen.
King Grub
11-03-2008, 15:51
Summa sumarum: skulle ni avråda från att käka lite extra koffein på morgonen och runt 12 på förmiddagen under deff.
Nej, koffein ökar kaloriförbrukningen och fettoxidationen.
Animalistic
11-03-2008, 16:13
Nej, koffein ökar kaloriförbrukningen och fettoxidationen.
med hur många %? om det finns någon källa på det dvs
http://pixup.biz/uploads/IMG_190207033552.gif
<-
med hur många %? om det finns någon källa på det dvs
Ni glömmer ju det viktigaste typ. Äter jag 200mg-400mg per dag behöver jag inte mat. Hungerdämpande. Plus att jag orkar köra hårdare.
Animalistic
11-03-2008, 16:57
<-
tack ^^
Eddie Vedder
11-03-2008, 18:57
Precis så tolkade jag studien oxå.
Och anledningen att jag valde just den är inte att det var den enda jag kunde hitta utan för att den är relativt ny samt att det är en review i en mycket välrespekterad tidsskrift.
Det finns hur många enskilda studier som helst som tyder på samma sak. Att just en review kommer fram till det bevisar ju dessutom den saken.
Tänkte inte på att man inte får länka någon annanstans. Men en snabb fråga: Jag har en burk koffeintabletter, små vita tabletter, ska man krossa en i vatten för bäst effekt eller är det bara att svälja den?
loztdignity
22-03-2008, 14:18
skulle vara intressant om någon hade lite mer information om det där med nedstämdhet och liknande sambandet med koffein.
Koffein är en i högsta grad potent stimulantia/drog och påverkar oss på väldigt varierande sätt beroende på kön/ålder/genetisk sammansättning osv.
Jag har bland annat läst att kvinnor tål koffein bättre än män i regel, men hittar inte källan nu fastän jag trodde jag hade studien bland mina bokmärken.
Koffein påverkar ditt psyke på många sätt och kan skapa både euforikänslor och svår ångest och panikattacker i en del människor/situationer.
Det bästa är väl helt enkelt att känna efter hur man själv påverkas av koffeinet, själv är jag ganska känslig mot koffein, blir mest rastlös, svettig och nervös.
maaherra
05-04-2008, 22:54
Misstänker att mitt koffeinintag är på tok för stort.
Här en arbetsdag då jag sovit lite intog jag 12 relativt stora koppar under dagen och 400mg i tablettform innan träning, likförbannat somnade jag framför tvn vid sju tiden på kvällen. Blev förövrigt inte ens pigg förrän efter jag druckit sex koppar.
Så jag funderar på att ta ett uppehåll här snart, inte för att min sömn på något sätt påverkas utan för att kunna få tillbaka de härliga koffeinkickarna igen.
Därför har jag en fråga till er som använt stora mängder och sedan slutat.
Vilka bieffekter upplevde ni när ni slutat och hur länge tog det innan ni var back on track?
Nitrometan
06-04-2008, 13:06
Koffeinhuvudvärk. Försvann på ett par dar.
Extremt kaffesug. Försvann på en vecka.
Fast nu var det några år sen jag gjorde ett uppehåll från kaffe.
Jag behöver minst en dag, ibland två, för att "återställa" mig och då är det främst sömn jag behöver. Ett par timmar mitt på dagen brukar lösa det mesta.
Jag brukar dra i mig 3-4 st innan träning.
Caffeine Alert. Alert FX. Länkar inte då det är förbjudet.
Sen funkar det att krossa dom i mortel eller liknande, pulvret blandar jag i typ protein, gainer om jag dricker det innan träning.
Det funkar också att lägga i det i fierce eller rage. Men inte för många tabletter, kan bli skakis eftersom det finns andra uppiggande ämnen, bland annat koffein i prestationshöjarna.
maaherra
07-04-2008, 21:24
Testade hålla mig borta från koffein under söndagen, resulterade endast i huvudvärk så jag tog mig en kopp för att eliminera det.
Är det verkligen värt att hålla upp?
Nitrometan
08-04-2008, 08:45
Är det verkligen värt att hålla upp?
Nej.
Att fettoxidationen ökar med 44% i vila är ju bara intressant om man är totalförlamad.
Med hur många hundra procent ökar inte förbränningen av en promenad i förhållande till vila?
Om man inte längre får en kicka av sina piller, vad finns det då för anledning att fortsätta? Bara för att undvika lite huvudvärk i ett par dagar?
En akut sänkning av insulinkänsligheten… ja, vad ska man med det till?
Nä, om du fråga mig så sluta på en gång! :)
schabo-labo
16-09-2008, 15:46
Nån som tagit 400mg innan en löprunda, och märkt något negativt?
Nån som tagit 400mg innan en löprunda, och märkt något negativt?
Inte på själva löpningen. Det ska väl vara att magen kan strula lite.
schabo-labo
16-09-2008, 16:03
Inte på själva löpningen. Det ska väl vara att magen kan strula lite.
Okay, mm magen kan ju protestera. Hur mycket har du tagit som mest? Märkt av att hjärtat får jobba mycket/hög puls?
Okay, mm magen kan ju protestera. Hur mycket har du tagit som mest? Märkt av att hjärtat får jobba mycket/hög puls?
1 gram som mest. Blev mest yr och konstig i huvudet.
Vilopulsen är högre med koffein ja, däremot så har jag aldrig märkt av en högre puls under ansträngning med koffein.
Musselbank
16-09-2008, 16:05
Nej, men jag har tagit upp till 1200 mg före styrketräning utan att märka något negativt, träningsmässigt*. Inget positivt (mot en måttligare dos) heller för all del. Mest en irriterande / distraherande / dampig känsla i kroppen. Och så somnade jag inom ett par timmar båda gångerna jag provade höga doser *screwy* men jag hade förstås viss sömnbrist då.
Nu provar jag desto lägre doser, 100 och till och med 50 mg. Verkar ha god effekt, vare det placebo om det vill.
* Firefox:s rättstavare föreslår att jag skriver träningsmossigt :smash:
Men när det gäller konditionsträning har jag ingen erfarenhet.
nackedeln med koffein är just att man kan få en "irriterande / distraherande / dampig känsla i kroppen" eller nojjig imho iaf vid högre doser.
Som mest har jag tagit 1500mg på en dag men det var efter en tämligen lång upptrappning. sen när jag lade av så fick jag använda ipren ett par dagar för att bli av med huvudvärken ;)
Men jag tyckte mig få en bra effekt vid ex 500m rodd på kortast tid. och det ger en bra effekt vid styrketräning pga att jag orkar hålla fokus längre under passet
jag gillar kombinationen rosenrot och koffein.
schabo-labo
16-09-2008, 16:33
nackedeln med koffein är just att man kan få en "irriterande / distraherande / dampig känsla i kroppen" eller nojjig imho iaf vid högre doser.
Mmm nojjig och dampig blev jag med. Jag har äntligen beställt koffein och tog 400mg och efter en halvtimme var skurborsten och städhinken framme. Ska se hur träningen går om en timme.
Musselbank
16-09-2008, 16:36
Mmm nojjig och dampig blev jag med. Jag har äntligen beställt koffein och tog 400mg och efter en halvtimme var skurborsten och städhinken framme. Ska se hur träningen går om en timme.
Precis, koffein berövar oss vår naturliga lättja. :MrT: iakttag försiktighet.
Det där skriver jag under på med blod. Det är den överlägset största anledningen till att äter koffein, jag blir MYCKET mer initiativtagande gällande jobb/sysslor.
Är den ökade energiförbrukningen och fettoxidationen konstant vid vila och arbete?
Om vi säger att 10mg/kg kroppsvikt ökar fettoxidationen med 44% (X*1,44=Y), är den extra oxidationen fortfarande Y vid t.ex. promenad eller löpning?
kalle_banan
16-09-2008, 20:09
Jag tog 200mg i våras och det gick sjukt bra, det var precis när jag började springa så min kondis var inte på topp nånstans.
Varför just 400mg?
King Grub
16-09-2008, 20:34
400 mg koffein är en helt normal engångsdos. Mindre än 200 mg ger knappast någon ergogen effekt alls. Minimidoser i studier är 100-300 mg, och 3 mg per kilo kroppsvikt räknas som en mycket låg dos; 5-6 mg per kilo kroppsvikt är en "normal" dos i studiesammanhang på koffein och träning.
priceless
16-09-2008, 21:26
Jag har Caffeine Alert 200mg, jag känner inte av någonting när jag tar en sån och jag har aldrig druckit en kopp kaffe i hela mitt liv :O
Ska man verkligen bli lite 'speedad' av det och känna sig pigg och alert? För jag känner då nada.. Ska jag dubbla dosen eller? haha.
schabo-labo
16-09-2008, 21:37
Japp dubbla dosen.
magnusasb
16-09-2008, 21:38
Caffeine Alert 200 mg har jag också. De fungerar, speciellt när jag känner mig lite halvtrött i huvudet och kroppen innan träning.
Däremot tog jag 2x200mg ganska nyligen innan ett kvällspass @ ~19,00. Fick hjärtklappning, darrningar samt skum syn sedan efter passet då jag lugnat ner mig.
Så, dubbel dos för mig blir för mycket - jag väger ~87 kg atm.
Men helt klart skillnad om jag tar en tablett en stund innan träningspasset.
priceless
16-09-2008, 21:46
Jag är rädd att jag ska bli yr och få hjärtklappning osv om jag tar för mycket.
Jag är rätt så liten i storleken, men tyckte det var himla skumt att jag som aldrig druckit koffein (kan tänka mig att de som är rutinerade kaffedrickare behöver lite större dos) inte känner av någonting överhuvudtaget när jag tar 1 tablett.. är lite skraj över att ta 2. Får testa det hemma nångång så jag kan lägga mig ner om jag blir dålig.
Vill inte svimma på gymmet :D
schabo-labo
16-09-2008, 21:55
Hur många gånger har du tagit en tablett? - 200mg alltså?
priceless
16-09-2008, 21:56
2 gånger.
schabo-labo
16-09-2008, 22:02
Jag inbillar mig att kvalitén varierar något.. prova några gånger och om det inte händer något så tar du två. :)
priceless
16-09-2008, 22:28
Okej :)
Elfsberg
17-09-2008, 01:07
200 mg ca 40 min före thaiboxningsträning brukar vara perfekt. 400 mg om jag tränar på morgonen på tom mage.
Elfsberg
17-09-2008, 01:14
Ajuste.. jag tänkte även dela med mig av en ganska skoj anekdot. jävla limit på edit *gah!*
För några år sen testade jag att sätta i mig 1000 mg, dvs. 1 g, före träning. Tyvärr minns jag inte hur det påverkade min träning, men jag vet att jag några timmar senare skulle gå in på ICA för att handla en matlåda strax före jobbet: av någon anledning vart jag så stressad att jag sonika började grina när jag inte kom på mitt ärende, tog en Ramlösa och pep iväg så fort jag kunde till jobbet en timme i förväg.
(jag tål inte koffein speciellt bra, allt över 400 mg gör mig extremt starrig, disträ och nervös)
För att man ska "känna" effekt från koffein så krävs det som med så mycket annat att man tar det på tom mage.
fishmoose
17-09-2008, 06:36
Yankeee: Håller inte helt med, men visst är effekten mycket större. Fast jag är då också en lättviktare som får hyfsad boost redan av en apotekettablett om 100 mg.
För att man ska "känna" effekt från koffein så krävs det som med så mycket annat att man tar det på tom mage.
Så är det inte för mig. Om jag tar det på tom mage så visst blir jag pigg, men jag blir för jävla stirrig och stressad och dessutom får jag diarré och mår jävligt illa. Äter jag frukost först så blir jag uppiggad och taggad och slipper nämnda bieffekter.
jag är värsta koffeinjunkie. jag dricker minst 2 liter kaffe per dag, ibland cola på em, och kan ta koffeintabletter under dagen oxo. det påverkar mig inte nämnvärt. men jag är å andra sidan inte heller trött hela dagen om koffein är inte tillgänglig på nåt sätt. weird...
Jaja, effekten blir mer märkbar om man tar det på tom mage.
dricker alltid kaffe på tom mage, frukost kommer efter träning. märker ingen skillnad i kroppen om magen är nu tomt eller icke (em-fikat). men min mage tål mkt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.