PDA

View Full Version : Omega 3 och blodtrycksmedicin?

trancemaster
17-02-2007, 14:15
Tja!

är det någon som vet vf. man inte skulle kunna ta omega-3 samtidigt som man tar blodtrycksmedicin?
för omega-3 har väl inget med blodtryck att göra?

MVH trancemaster

Sverker
17-02-2007, 14:21
Omega-3 har starka effekter på blodtrycket,
Fettsyrorna konkurerar ut kolesterol och byggs in i kärlväggarna. Gör dem mjukare.
Du driver prostaglandinsynteseen till att öppna upp de fina blodkärlen och sänker det perifera trycket. Båda effekterna ger lägre blodtryck.

Att kombinera två olika preparat gör att läkarna kan få svårt att tolka effekten av blodtrycksmedicinen och det är därför man inte ska kombinera dem.

sugarcube
17-02-2007, 14:39
Omega-3 har starka effekter på blodtrycket,
Fettsyrorna konkurerar ut kolesterol och byggs in i kärlväggarna. Gör dem mjukare.
Du driver prostaglandinsynteseen till att öppna upp de fina blodkärlen och sänker det perifera trycket. Båda effekterna ger lägre blodtryck.

Att kombinera två olika preparat gör att läkarna kan få svårt att tolka effekten av blodtrycksmedicinen och det är därför man inte ska kombinera dem.

Skulle man då även kunna tolka det som att personer med lågt blodtryck tom kan få ogynnsamma effekter av omega3? Liksom personer med lågt blodsocker, tendenser till blodsockerfall o dyl, missgynnas av preparat som tex ALA?

sugarcube
17-02-2007, 14:49
Skulle man då även kunna tolka det som att personer med lågt blodtryck tom kan få ogynnsamma effekter av omega3? Liksom personer med lågt blodsocker, tendenser till blodsockerfall o dyl, missgynnas av preparat som tex ALA?

Kan ta mig själv som exempel här, då jag har problem med tex blodsockerafall/trötthet, men tycker att jag upplevt en helt annat styrka o uthållighet, utan BS-fall sen jag börja med tex EsaPro, som då ska ha en mer extrem effekt på insulinutsöndringen... däremot upplever jag att ALA inte var så bra för mig.

Är också försiktig med omega3, då jag även har lågt BT... vet inte hur mkt sånt kan påverka då det inte är "medicinskt" än så länge, dvs medicinskt behandlat, men trots allt väldigt lågt (lätt att det svartnar för ögonen när man reser sig upp ect).

Kan vara viktigt kanske att försöka "skräddarsy" komplementen enligt de egna förutsättningarna, genom att tar reda på hur de funkar.

ps: ber om ursäkt för "trådkapningen"!

trancemaster
17-02-2007, 16:13
tack för svaren.. så i princip skulle man kunna säga att man skulle kunna sluta med blodtrycksmedicin och istället ta omega-3 och på så sätt få en sänkande effekt på blodtrycket??

förstår att det inte är nåt att rekomendera men det skulle få den effekten?

Sverker
17-02-2007, 17:21
Räkna med att det tar 10 veckor innan det kommer någon effekt. Det är den tiden det tar för kroppen att lagra in och placera fettsyrorna på rätt plats i rätt mängd. En blodtryckssänkning med 5 - 10 procent är inte omöjligt. Naturligtvis blir effekten av ett läkemedel klart bättre m a p blodtryck men på sikt är det ett mål att sträva mot.