PDA

View Full Version : Dosering Omgega-3 CLA?

jonte85
17-02-2007, 11:01
Undrar om man verkligen ska dosera lika mycket som det står på förpackningen? 3st omega-3 per dag tycker jag låter mycket, samt så står det 2 kapslar CLA 3 gånger per dag. Låter lite väl mycket.
Kan man inte ta istället 1 st omega-3 dom dagarna man inte äter fisk och sånt, sen 1 kapsel cla per dag?
OBS - Vet att många är emot fettförbrännings kapslar men fick dom gratis o skulle bara vilja testa dom för att se hur de påverkar min kropp.

eandersson
17-02-2007, 11:54
Undrar om man verkligen ska dosera lika mycket som det står på förpackningen? 3st omega-3 per dag tycker jag låter mycket, samt så står det 2 kapslar CLA 3 gånger per dag. Låter lite väl mycket.
Kan man inte ta istället 1 st omega-3 dom dagarna man inte äter fisk och sånt, sen 1 kapsel cla per dag?
OBS - Vet att många är emot fettförbrännings kapslar men fick dom gratis o skulle bara vilja testa dom för att se hur de påverkar min kropp.

Omega-3 tar du ju i behov, dvs om du äter lite fisk osv. Men precis, 3 som du säger, måste ju vara en väldigt liten dos av omega-3-fetterna per kapsel då.

Jag själv åt oftast en varje dag. Ibland kan det ha varit 2.

Sverker
17-02-2007, 12:01
Fiskoljan i kapslarna är säkert 30 - 35 procentig. Du behöver ca 1.5 g EPA och DHA per dag så en kapsel lär ge dig 300 mg när du behöver 1 500 mg;)
Ta du 3 kasplar av fiskoljan.

Vad CLA kan ge dig vet jag inte. Jag har själv aldrig använt det och för mig är det ett anticancerogent preparat. För bästa effekt bör du ju ta vad tillverkaren rekommenderar.

apa_ola
17-02-2007, 13:30
King grub skrev en gång:

"Effekterna på inflammationer och immunsystem liknar varandra och kan vara medierade genom samma mekanism.

Dock kan fiskolja motverka många av CLA:s metabola effekter.

"Apparently, many of the physiological effects of CLA can be reversed by fish oil."

Diabetes. 2005 Feb;54(2):412-23."