View Full Version : Blandade åsikter om Star Nutrition
Hammargren
14-02-2007, 10:28
Hej! För ungefär 3 månader sedan beställde jag min första påse med Gainer Pro av Star Nutrition efter att en kompis rekommenderat just det märket. Den klumpar inte, smakar ok och har fått bra kundomdömen+att den är billig! Jag har funderat att börja med en kreatinkur för att se hurdan effekt kreatin har på mig, och tänkte att jag lika gärna kunde hålla mig till Star Nutrition. Men efter att ha läst diverse omdömen på andra forums/hemsidor så blev jag osäker. Först och främst så innehåller inte Star Nutrition's kreatin Creapure vilket tydligen ska vara den bästa och renaste kreatinvaran, sen så är Star Nutrition ett "budget företag" och deras produkter innehåller tydligen diverse slamprodukter som tydligen ska ha en negativ effekt på muskelökning och till och med vara skadligt för kroppen - stämmer detta? Jag har bestämt mig att beställa 1kg Eiselt Kreatin från kolo istället för Star, men vad anser ni om Gainer Pro?
Star Nutrition Gainer Pro ® innehåller snabba och långsamma kolhydrater, snabbt protein av högsta klass samt vitaminer och mineraler - en kombination som gör att du får ut det mesta möjliga av din träning. Kolhydraternas uppgift är att snabbt fylla på energidepån i musklerna för att radikalt förhindra överträning och muskelnedbrytning. Proteinerna innehåller stora mängder av de viktiga BCAA-aminosyrorna, som stimulerar kroppens utsöndring av tillväxthormon. Protein är byggstenen för ökad muskelmassa. Vitaminerna och mineralerna ser till att kroppens tillväxtfunktioner fungerar maximalt.
Det låter onekligen bra, men hur mycket är sant? Innehåller Gainer Pro stora mängder av de tydligen så viktiga BCAA-aminosyrorna och är deras protein och kolhydrater verkligen av högsta klass?
Vad är det för skillnad mellan Star's Gainer Pro och tex Eiselt's Maxgain, och vilket märke är att föredra?
Jag kan tänka mig att många förmodligen kommer rekommandera Eiselt's produkter då de säljs på kolo, men jag skulle ändå vilja ha en så rättvis bedömning av de båda märkena som möjligt :D
Tack i förskott!
King Grub
14-02-2007, 10:36
Innehåller Gainer Pro stora mängder av de tydligen så viktiga BCAA-aminosyrorna och är deras protein och kolhydrater verkligen av högsta klass?
Innehållet är i huvudsak protein från mjölk, kolhydrat från potatis eller majs, och fruktsocker. Inget konstigt. Vassleprotein innehåller mycket grenade aminosyror.
Någon extra "effekt" jämfört med en annan gainer får du inte.
Hammargren
14-02-2007, 10:40
Innehållet är i huvudsak protein från mjölk, kolhydrat från potatis eller majs, och fruktsocker. Inget konstigt. Vassleprotein innehåller mycket grenade aminosyror.
Så det där om att Star Nutrition's produkter ska innehålla slamprodukter som ska vara dåligt för träning och kropp är skitsnack? Gainer Pro är varken bättre eller sämre än vilken genomsnittlig gainer som helst?
King Grub
14-02-2007, 10:42
Gainer Pro är varken bättre eller sämre än vilken genomsnittlig gainer som helst?
Stämmer. Gäller alla märken. Det är bara mjölk och potatis, i pulverform, i princip. Lättdrucken energi och protein. Undantaget gainers där proteinkällan är kollagenprotein - dessa är värdelösa (om det fortfarande finns sådana kvar på marknaden) annat än i rent kalorigivande syfte.
Hammargren
14-02-2007, 10:44
Stämmer. Gäller alla märken. Det är bara mjölk och potatis, i pulverform, i princip. Lättdrucken energi och protein. Undantaget gainers där proteinkällan är kollagenprotein - dessa är värdelösa (om det fortfarande finns sådana kvar på marknaden).
Tack :thumbup: *lättad*
Innehåller inte deras kreatin creapure? Inte undra på att jag inte fick några resultat, det berodde alltså inte på träningen utan på kreatinet *whistle*
Skämt åsido: Creapure-kreatin, vart hittar man sånt?
Hammargren
14-02-2007, 10:49
Skämt åsido: Creapure-kreatin, vart hittar man sånt?
Kolo's webshop :)
star nutrition har varit omjämna i smaksättning och dylikt.
Var det inte muddler eller stoney king som fick skicka tillbaka sina gainers pga smaken??? kreatinet fick jag mycket sämre effekt av än tex eiselts eller fairings.
Länge sen jag köpte star nutrition, håller mig till "högre" kvalitet numera +att jag blandar egen gainer
EiseltUK
14-02-2007, 14:09
Vad är det för skillnad mellan Star's Gainer Pro och tex Eiselt's Maxgain, och vilket märke är att föredra?
Jag kan tänka mig att många förmodligen kommer rekommandera Eiselt's produkter då de säljs på kolo, men jag skulle ändå vilja ha en så rättvis bedömning av de båda märkena som möjligt :D
Tack i förskott!
MaxGain är i grunden tänkt som en mellanmålsprodukt för personer som har svårt för att gå upp i vikt. Det är anledningen till att den innehåller både kasein och vassle, dextros och fruktos. Vi tog fram sammansättningen för många år sen och vi har nyligen börjat jobba med en ny sammansättning där vi ska byta ut dextros och fruktos mot andra kolhydrater (långsamma).
Gainer Pro är nog främst avsedd att tas efter träning. Maxgain funkar också efter träning men det är som sagt inte grundidén. Vår efter-träningsgainer kommer heta HydraPro och baserar sig på EsaPro och Vitargo. Lanseras om cirka en månad.
Alltså, om du bara vill ha en gainer att ta efter träningen så funkar GainerPro utmärkt. Alternativt kan du köpa vassleprotein och malto separat för att göra en egen blandning. Om du vill ha något du kan ta mer som mellanmål och kanske efter träning så är MaxGain bra. Ett alternativ är att du köper Protec och kompletterar med en macka eller frukt när du tar det som mellanmål och kanske Protec + maltodextrin efter träningen.
Vår efter-träningsgainer kommer heta HydraPro och baserar sig på EsaPro och Vitargo. Lanseras om cirka en månad.
.
Optimalt!!!! :hbang:
Optimalt!!!! :hbang:
+1
låter verkligen schysst.
Hoppas bara det inte blir en "EsaPro månad" :)
Kan ni få HydraPro att smaka bra då? :)
EiseltUK
14-02-2007, 14:41
Kan ni få HydraPro att smaka bra då? :)
Smakar gott. Kan inte jämföras med ren EsaPro.
Det vi väntar på ny är att förpackningarna ska tryckas. Enligt info från tryckeriet ska de bli klara i slutet av denna månad. Sen kör vi på så fort vi kan med själva tillverkningen. Max två månader skulle jag säga.
Smakar gott. Kan inte jämföras med ren EsaPro.
Det vi väntar på ny är att förpackningarna ska tryckas. Enligt info från tryckeriet ska de bli klara i slutet av denna månad. Sen kör vi på så fort vi kan med själva tillverkningen. Max två år skulle jag säga.
Två år är lång tid*whistle*
EiseltUK
14-02-2007, 15:15
Två år är lång tid*whistle*
:banned
Hammargren
30-03-2007, 19:58
För ett tag sedan läste jag i en nyligen skapad tråd (kommer inte ihåg vad den hette) att Star Nutrition ljugit om innehållet i deras gainer. Om detta är sant, så är det kanske inte omöjligt att de fortfarande inte är helt ärliga, eller förekommer det typ inspektioner av fabrik utan förvarning eller liknande?
Vår efter-träningsgainer kommer heta HydraPro och baserar sig på EsaPro och Vitargo. Lanseras om cirka en månad.
Hur kommer sammansättningen se ut. Hur mycket vitargo/6g EAA?
Verkar bli det ultimata kosttillskottet då dessa två produkter för sig är de i särklass bästa produkterna jag testat under alla år jag hållit på!
Förväntansfull
bushwakko
31-03-2007, 10:25
Gällade star Nutrition kreatin så känner jag själv att det direkt inte vart nån höjdarprodukt.
Visst, gjort en del ökningar, men känns som de ökningarna hade jag gjort utan kreatinet också. Inte alls fått det där trycket som folk nämner...
Har även testat och överdoserat det också.
Nee, blir någon form av kre-alkalyn nästa gång ist!
Lånar tråden lite för att ställa en fråga till EiseltUK :D
Gainer Pro är nog främst avsedd att tas efter träning. Maxgain funkar också efter träning men det är som sagt inte grundidén. Vår efter-träningsgainer kommer heta HydraPro och baserar sig på EsaPro och Vitargo. Lanseras om cirka en månad.
Jag tar kolisar före, under och efter träningspasset, och efter tar jag också protein. När jag har gett mig på protein (typ delat en gammal hederlig gainer på två och tagit halva före och halva efter) så har jag mått RIKTIGT dåligt, oavsett hur mycket vatten jag druckit, hur många reps/sets/hur hårt jag kör, hur många kor jag vallat... Tror du att HydraPro kommer ge mig samma resultat med illamåendet? Jag blandar nämligen eget nu och känner inte för att köpa en gainer bara för att ta det efter träning :D
Gällade star Nutrition kreatin så känner jag själv att det direkt inte vart nån höjdarprodukt.
Visst, gjort en del ökningar, men känns som de ökningarna hade jag gjort utan kreatinet också. Inte alls fått det där trycket som folk nämner...
Nee, blir någon form av kre-alkalyn nästa gång ist!Fast om kre-alkalyn bara är svammel så kommer det ju inte ge bättre effekt det heller.
EiseltUK
31-03-2007, 14:51
Lånar tråden lite för att ställa en fråga till EiseltUK :D
Jag tar kolisar före, under och efter träningspasset, och efter tar jag också protein. När jag har gett mig på protein (typ delat en gammal hederlig gainer på två och tagit halva före och halva efter) så har jag mått RIKTIGT dåligt, oavsett hur mycket vatten jag druckit, hur många reps/sets/hur hårt jag kör, hur många kor jag vallat... Tror du att HydraPro kommer ge mig samma resultat med illamåendet? Jag blandar nämligen eget nu och känner inte för att köpa en gainer bara för att ta det efter träning :D
Svårt att garantera något när det gäller illamående men det bör i alla fall inte bli sämre med HydraPro. HydraPro är mer som en sportdryck med elektolyter och skit så den ska funka även under träning.
Nee, blir någon form av kre-alkalyn nästa gång ist!
kre-alkalyn är också monohydrat..
Frecko: Oftast uppskattas det inte att folk lånar trådar, och det där har ju inget med rubriken att göra och inget säger ju att Eiseltfolket kollar här igen. Gör en egen tråd med samma fråga stället.
Hammargren
31-03-2007, 17:37
För ett tag sedan läste jag i en nyligen skapad tråd (kommer inte ihåg vad den hette) att Star Nutrition ljugit om innehållet i deras gainer. Om detta är sant, så är det kanske inte omöjligt att de fortfarande inte är helt ärliga, eller förekommer det typ inspektioner av fabrik utan förvarning eller liknande?
Ingen som har någonting att säga angående min fråga? :(
eandersson
31-03-2007, 22:21
Ingen som har någonting att säga angående min fråga? :(
Svårt att tro att de ljugit om innehållet. De har ju fått priser och bös för deras produkter, bland annat nordens mest sålda protein; Whey-80.
Det är inte alls svårt att ta reda på. Ring dem.
Uppger de att de är certifierade enligt BRC, eller enligt GMP, ska innehållet överenstämma med märkningen. Det ska vara motsvarande råvara i alla burkar och alla burkar ska vara tillverkade enligt samma metod. Är de certifierade blir de också granskade och inspekterade av oberoende inspektörer.
anders90
09-05-2007, 15:31
Kan inte för stora mängder fruktsocker vara skadligt för levern? Om man nu tränar mycket, och således tar mycket tillskott som innehåller fruktsocker, så borde väl levern på lång sikt kunna ta skada? (vet visserligen inte hur mycket fruktsocker gainer pro innehåller). Det är i alla fall vad jag har hört :D
Dessutom så är väl inte fruktsocker i samband med träning det bästa? Är det inte bättre om kolhydraterna helt och hållet kommer från tex malto? Eller finns det några fördelar med fruktsocker?
Mvh Anders
rostbiff
10-05-2007, 17:23
I innehållsförteckningen står det att kolhydraterna består av maltodextrin:S?
Ja. Maltodextrinen måste komma någonstans ifrån.
Potatis=> potatisstärkelse=>maltodextrin.
Majs=>majsstärkelse=>maltodextrin
anders90
10-05-2007, 19:54
I innehållsförteckningen står det att kolhydraterna består av maltodextrin:S?
Ingredienser:
Proteinrik kolhydratmix bestående av Micro filtrerat Vassle. Ultra filtrerat Vassle. Maltodextrin. Fruktos samt vitaminer och mineraler, naturliga smakämnen"
rostbiff
11-05-2007, 04:40
Ja. Maltodextrinen måste komma någonstans ifrån.
Potatis=> potatisstärkelse=>maltodextrin.
Majs=>majsstärkelse=>maltodextrin
Okej finns det alltså olika sorters malto, med olika GI? Hade varit bra med en gainer med långsamma kolhydrater.
Att prata GI på maltodextrin är att klyva atomer.
Längre glukoskedjor tömms snabbare ur magsäcken och ger teoretiskt högre GI. Korta glukoskedjor ( = hög hydrolysgrad ) ger långsammare magsäckstömning och teoretiskt lägre GI.
Vad kan skillnade bli ? 139 mot 132 eller något sådant:D
Handcuff
11-05-2007, 10:56
Okej finns det alltså olika sorters malto, med olika GI? Hade varit bra med en gainer med långsamma kolhydrater.
Då hade liksom själva grejjen med en sk. gainer försvunnit. Med andra ord skulle det vara värdelöst med långsamma kolhydrater.
rostbiff
11-05-2007, 16:16
Då hade liksom själva grejjen med en sk. gainer försvunnit. Med andra ord skulle det vara värdelöst med långsamma kolhydrater.
Huvudsyftet med gainers är ju att man ska kunna få i sig mer kalorier så man kan gå upp i vikt.
rostbiff
11-05-2007, 16:17
Att prata GI på maltodextrin är att klyva atomer.
Längre glukoskedjor tömms snabbare ur magsäcken och ger teoretiskt högre GI. Korta glukoskedjor ( = hög hydrolysgrad ) ger långsammare magsäckstömning och teoretiskt lägre GI.
Vad kan skillnade bli ? 139 mot 132 eller något sådant:D
Finns det nån gainer ute på marknaden som innehåller mestadel långsamma kolhydrater?
så Stars kreatin är inte lika bra som annat kreatin?
har använt deras kreatin två perioder o jag har inte kännt något alls, tänkte att jag kanske inte svarade något vidare på det..
ska kanske testa något annat kreatin då, o se om man känner något.
är sugen på att testa kre-alkalyn från Fairing, det är ju dock ganska dyrt..
loverius
11-05-2007, 16:51
finns billigare krealkalyn än farings bara att googla.
Handcuff
11-05-2007, 17:00
Huvudsyftet med gainers är ju att man ska kunna få i sig mer kalorier så man kan gå upp i vikt.
Fördelen och syfte med en sk. gainer är före/efter träning då du vill ha ett så snabbt upptag som möjligt. Visst kan du använda kalorierna från en gainer hur du vill...men det finns bättre alternativ. Mat osv
Eddie Vedder
11-05-2007, 17:04
Visst kan du använda kalorierna från en gainer hur du vill...men det finns bättre alternativ. Mat osv
+1 som vanligt på dina kommentarer angående tillskott Handcuff. Kan som vanligt bara hålla med.:thumbup:
Tillskott har sin plats i en idrottande persons kostschema, det tycker jag helt klart (även om jag visserligen inte kör med det själv), men det är nåt som är fel när man börjar köra med det flera gånger om dagen och låter mer och mer potentiellt näringsgivande och smaklöksretande kcal från mat bytas ut mot gainers.
loverius
11-05-2007, 17:11
billigt whey+malto är väl lika bra som en gainer?
Eddie Vedder
11-05-2007, 17:12
billigt whey+malto är väl lika bra som en gainer?
Vasslepulver+malto är en gainer, enda skillnaden är du har blandat den själv bara.:thumbup:
loverius
11-05-2007, 17:13
exakt vad jag menar... kanske billigare oxå???
Fast gainers tenederar ha godare smaker...men där kan man sippra ner en god fun light eller glasskula.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.