View Full Version : Tips
Minotaoro
12-02-2007, 22:31
Hej! I och med att det finns en hel uppsjö av produkter att välja mellan så är det svårt för en icke insatt att finna en bra och prisvärd produkt, hoppas kunna få något bra svar här. :)
Jag har precis börjat komma igång med styrketräning. Jag har ganska lite kroppsfett och vill öka i vikt, men mest muskelmassa. Nu precis i början så kör jag två ggr i veckan men kommer senare kanske öka till tre.
Jag vill ha en produkt med både proteiner och kolhydrater som jag kan ta direkt efter träning men också som mellanmål andra dagar när jag inte tränar.
Någon som har några förslag?
Tack på förhand
/Peter
högst upp finns en banner som leder dig direkt till en sida du kan beställa produkter ^^.
Både billigt och bra kvalité. Leta efter Gainer eller Proteinpulver samt malto, då kan du göra din egna Gainer, vilket de flesta gör
Färdiga gainers är ibland lite dyrare än de bör vara imo, så försök jämföra priser och kolla hur stort protein och kolhydratinnehållet är i dem.
Kolozzeum har en hel del prisvärda produkter ja.
Jag brukar ha som tumregel att 125 kr/kilot för proteinpulver (vassle) är ett billigt pris. Det är även mycket prisvärt om det innehåller 80% eller mer protein.
Maltodextrin kan man köpa för 75 kr för 1½ kg har jag för mig.
Om du skulle blanda en egen gainer med t ex 25 g protein och 65 g kolhydrater
skulle det kunna kosta ungefär:
0,025 / 0,8 * 125 (proteinpulvret 31 g (25g protein pga 80%)) = 3,90 kr
+
0,065 * 75 / 1,5 (maltodextrin 65 g (är det 100% kolhydrater?)) = 3,25 kr
=
7,15 kr för 96 g vilket blir 7,44 kr för 100 g och 74 kr per kilo. Hur många gainers ligger i den prisklassen, iaf om man enbart är ute efter kolhydrater och protein?
Glömde lägga till en sak ;)
Fördelen med färdiga gainers är ju iofs att smaken kanske är framtagen för att smaka så bra som möjligt. Kanske inte alltid så gott o blanda malto+proteinpulver (beror ju helt o hållet på hur tålig man är mot sötsliskiga saker och vilket proteinpulver man använder).
Glömde lägga till en sak ;)
Fördelen med färdiga gainers är ju iofs att smaken kanske är framtagen för att smaka så bra som möjligt. Kanske inte alltid så gott o blanda malto+proteinpulver (beror ju helt o hållet på hur tålig man är mot sötsliskiga saker och vilket proteinpulver man använder).
Nja. Jag körde på färdigköpt gainer förut, sen började jag blanda eget och smaken skiljer sig inte nämnvärt... Kan tilläggas att det är whey-80 från star nutrition och malto här ifrån kolo :)
blandar man egen gainer och köper storköp kan man komma ner på ca 40-50kr/kg
blandar man egen gainer och köper storköp kan man komma ner på ca 40-50kr/kg
Om Kolo hade haft kvar sitt 1kg vassle för 99Kr hade man lätt kunnat komma ner RIKTIGT lågt... Den dagen jag funderade på att beställa så la dom av med den kampanjen *grr27*
pragmatist
13-02-2007, 11:57
Jag tycker i vilket fall som helst inte att det är någon bra idé att använda gainer som mellanmål, om du nu var ute efter något som du kan använda både i samband med träning och mellan måltider eller som måltidsersättning. Då är det mycket bättre att köpa separat vassleprotein och antingen blanda med malto till träningen eller dricka det för sig och äta bröd/frukt/nötter till som måltidsersättning.
Minotaoro
13-02-2007, 13:14
Tack för alla svar! Det lär nog bli någon hemmagjord variant med protein och kolhydrater köpta var för sig som ni rekommenderade.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.