PDA

View Full Version : Andra setet, viktändring?

Forest
19-05-2001, 15:46
Jag kör basövningar på hela kroppen med 2-3 dagars vila mellan varje gång. Ett pass tar ca. 70 minuter.

Jag kör ett par uppvärmningsset och sedan två träningsset. Jag använder en vikt som jag klarar 8-10 repetioner på. Jag vilar ungefär 2 minuter och kör sedan det andra setet på samma vikt, men andra gången klarar jag ofta inte mer än 5-6 repetioner.

Är detta optimalt eller borde jag minska vikten så att jag klarar 8-10 repetioner även på andra setet?

Jag är ute efter en kombination av styrka och massa.

mangs
16-05-2002, 16:25
Personligen tycker jag det känns bäst att köra på samma vikt men med något färre reps i andra och eventuellt tredje setet. har inte det något att göra med muskelminnet?

Ser ni något konstigt med datumet på denna?

supremo
16-05-2002, 17:58
Jag kör samma vikt i "arbetsseten", oftast 2-3 sådana, kör bara uppvärmningsset på första övningen...tycker detr funkar bäst...
Brukar sänka mig kanske ngt rep i varje set ungefär, men det är olika, beroende på återhämtningen...

mangs>
på ditt inlägg, är det 16 maj, men på Forest's inlägg är det 19 maj...hmmm..mkt konstigt..

matha181
16-05-2002, 18:12
Inte så konstigt om du tittar på årtalet... 19 maj 2001... antar att mangs grävde ordentligt bland inläggen...

supremo
16-05-2002, 18:14
aaa...där har vi 'et ;)
Tur att vi har dej :)

Forest
17-05-2002, 20:49
Ha, vad kul! Fornminnen :D :D

Frågan är fortfarande relevant men nu förtiden har jag splittrat passen och kör sällan över 6 repetitioner.

Jag har dock fortfarande ett fruktansvärt tapp mellan seten.

HenkeGr
17-05-2002, 22:41
Testa att köra "target reps", dvs du slutar när du nått ditt mål och sen kör du endast sista settet till failure.

Exempel: Idag körde jag fulla knäböj på 160 kg, och målet var 3*5.
Första setet 5 reps, även fast det fanns några reps till. Andra setet 5 reps, lite jobbigare, fanns kanske någon reps till. Tredje setet 3 reps, failure (ryggen var inte helt återhämtad sen marklyften i tisdags, benen hade dock en del krut kvar).
Nästa vecka klarar jag 3*5, och har därmed nått mitt mål så då ökar jag vikten till 162.5 kg näst-nästa pass och börjar jobba mot att klara 3*5 med den vikten.

/Henke