View Full Version : Gå upp i vikt
kalle437
27-12-2006, 20:35
Hallå!
Jag är lite underviktig och gymmar samtidigt, så jag skulle vilja ha något kostillskott som gjorde att jag gick upp. Vad finns det för "nyttiga" kosttillskott jag kan trycka i mig som hjälper mig upp i vikt?
Handcuff
27-12-2006, 20:46
Seek and u shall find....ät mat, mer mat....och ät.
blekfet2
27-12-2006, 20:50
mat.
Han frågar efter kosttillskott och inte efter mat..
Titta närmare på protein tillskott,skall du ha det som några extra mellanmål så rekommenderar jag något kassein protein..
Själv använder jag Eiselts Protec blandat med havregryn som ett extra mellanmål.
blekfet2
27-12-2006, 21:01
Han frågar efter kosttillskott och inte efter mat..
Titta närmare på protein tillskott,skall du ha det som några extra mellanmål så rekommenderar jag något kassein protein..
Själv använder jag Eiselts Protec blandat med havregryn som ett extra mellanmål.
varför använda tillskott om man istället kan äta riktigt mat?
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=156 En gainer med 1250 Kalorier, kanske lite dyr men har du pengar så det räcker kanske den skulle vara något. Annars kan du ju köpa kolhydrater (snabba/långsamma, protein (vassle/kasein) i "pulverform" och blanda ihop efter eget behov, det blir säkert mkt billigare.
Varför posta i kosttillskott om man inte fattar vad kosttillskott är till för?
Han kanske inte hinner, eller vill göra det enkelt för sig,han kanske vill ha något smidigare och enklare än mat på tex jobbet.
Han kanske inte helt enkelt har tid att göra 2 extra matlådor per dag eller så vill han komma undan billigare.
Kan finna många anledningar därför svarar jag på hans fråga,det var ju det han ville veta och inte bara få svaret "mat".
blekfet2
27-12-2006, 21:13
Varför posta i kosttillskott om man inte fattar vad kosttillskott är till för?
just därför att många nybörjare tror att kostillskott är det enda som gör någon skillnad på vågen när dom inte själv inser att dom äter lika mycket som en liten bortsprungen flicka från serbien.
just därför att många nybörjare tror att kostillskott är det enda som gör någon skillnad på vågen när dom inte själv inser att dom äter lika mycket som en liten bortsprungen flicka från serbien.
Var i hans post ser du att han är nybörjare och inte förstår att vägen till viktuppgång är kallori +?
blekfet2
27-12-2006, 21:17
Var i hans post ser du att han är nybörjare och inte förstår att vägen till viktuppgång är kallori +?
Hallå!
Jag är lite underviktig och gymmar samtidigt, så jag skulle vilja ha något kostillskott som gjorde att jag gick upp. Vad finns det för "nyttiga" kosttillskott jag kan trycka i mig som hjälper mig upp i vikt?
Jadu, genom att läsa den texten så kan jag ganska fort räkna ut att det är en kille som är ganska färsk.
Hallå!
Jadu, genom att läsa den texten så kan jag ganska fort räkna ut att det är en kille som är ganska färsk.
Han kan ha gymmat i många år för det..
Han ville ha svar på sin fråga,inte få svar som "mat".
kalle437
27-12-2006, 21:23
Blekfet2: Jag har inte så mycket erfarenhet, det är sant. Men jag äter mycket, brukar nästan aldrig gå hungrig. Hur mycket jag än trycker i mig så går jag inte upp. Det är därför jag vill ha kosttillskott, för att kunna få i mig lite extra. Jag hinner inte äta hela tiden heller, som Dr Nick sa.
blekfet2
27-12-2006, 21:25
Han kan ha gymmat i många år för det..
Han ville ha svar på sin fråga,inte få svar som "mat".
En som tränat i många år brukar inte vara underviktigt om man vet vad man sysslar med.
Kost och träning går hand i hand.
Varför tipsa om tillskott när det finns bättre lösningar, tar mer tid men i längden är det både nyttigare och mer ekonomiskt med vanlig mat.
Varför tipsa om tillskott när det finns bättre lösningar,
För att han frågar om kosttillskott och sen så är det en väldigt bra och smidig lösning.
tar mer tid men i längden är det både nyttigare och mer ekonomiskt med vanlig mat.
Det är mer ekonomiskt med tex protein pulver än att äta motsvarande i mat.
Kost och träning går hand i hand.
Håller med.
blekfet2
27-12-2006, 21:27
Blekfet2: Jag har inte så mycket erfarenhet, det är sant. Men jag äter mycket, brukar nästan aldrig gå hungrig. Hur mycket jag än trycker i mig så går jag inte upp. Det är därför jag vill ha kosttillskott, för att kunna få i mig lite extra. Jag hinner inte äta hela tiden heller, som Dr Nick sa.
Om du har svårt att få i dig mat så är energitätare mat ett bra alternativ för att slippa ödsla massa pengar på tillskott. Men känner du för att lägga ut ett antal tusenlappar extra om året så kan tillskott helt klart funka.
blekfet2
27-12-2006, 21:28
För att han frågar om kosttillskott och sen så är det en väldigt bra och smidig lösning.
Det är mer ekonomiskt med tex protein pulver än att äta motsvarande i mat.
Om killen är ute efter att öka i vikt så är ett bra alternativ att öka mängden fett/kolhydrater.
Om killen är ute efter att öka i vikt så är ett bra alternativ att öka mängden fett/kolhydrater.
Självklart,förutsatt att han har täckt upp sitt dagliga protein intag.
Ser dock ingen nack del med att lägga in några extra protein drinkar mellan målen eller som extra mellanmål.
Kassein med havregryn funkar fint och blir billigt att ha som extra mellanmål.
Mycket smidigare att ha med till jobbet/skolan än matlådor,tar mindre tid med och är billigare.
Om du har svårt att få i dig mat så är energitätare mat ett bra alternativ för att slippa ödsla massa pengar på tillskott. Men känner du för att lägga ut ett antal tusenlappar extra om året så kan tillskott helt klart funka.
Det blir billigare med kosttilskott än samma energi mäng i vanlig husmanskost.
blekfet2
27-12-2006, 21:35
Det blir billigare med kosttilskott än samma energi mäng i vanlig husmanskost.
protein, visst. kolhydrater/fett - nej.
Alla kanske inte bor hemma och kan äta mat som föräldrarna köper. Proteinpulver är ofta billigare än mat.
jeanclaudevandamme9
27-12-2006, 21:37
Hallå!
Gainer.
Malto?
Tror nog att maltodextrin är billigare än att få i sig samma från mat och jag tror ingen någonsin har köpt fett i kosttilskotts form med syfte att få upp kallorierna..;)
Man kommer ju inte upp så mycket med omega 3 osv..
Tror han tjänar mer på att dra några protein/havregryn drinkar per dag än att ta lite extra smör på mackan..:thumbup:
blekfet2
27-12-2006, 21:43
1. Självklart,förutsatt att han har täckt upp sitt dagliga protein intag.
2. Ser dock ingen nack del med att lägga in några extra protein drinkar mellan målen eller som extra mellanmål.
3. Kassein med havregryn funkar fint och blir billigt att ha som extra mellanmål.
4. Mycket smidigare att ha med till jobbet/skolan än matlådor,tar mindre tid med och är billigare.
1. Om han äter så mycket som han nu antyder till så borde han uppnå en hyfsad mängd protein, annars så äter han nog inte så mycket. För om det är enbart kolhydrater eller fett hans kost består av samt att han alltid äter sig mätt så borde han komma upp i en hyfsad kalorimängd och då inte vara underviktig.
2. instämmer såvida han inte redan ligger på en mängd protein från mat som tillgodoser hans behov. Isf är proteindrinkarna bara slöseri med pengar.
3. Kasein med havregryn är ett helt ok mellanmål. Men att säga att kasein är billigt är ett skämt, dubbla priser jämfört med vassle som funkar minst lika bra som mellanmål.
4. behöver inte vara billigare/smidigare än vanligt kost om man vet vad man sysslar med.
blekfet2
27-12-2006, 21:44
Alla kanske inte bor hemma och kan äta mat som föräldrarna köper. Proteinpulver är ofta billigare än mat.
Gosse, om du antydde till att jag bor hemma så är du nog långt långt ute i skogen. ;)
4. behöver inte vara billigare/smidigare än vanligt kost om man vet vad man sysslar med.
Då kan du väl ge några tips?
blekfet2
27-12-2006, 21:46
Då kan du väl ge några tips?
energität mat.
Gosse, om du antydde till att jag bor hemma så är du nog långt långt ute i skogen. ;)
Om du säger att vanlig mat är billigare än proteinpulver så bor du nog längre ut i skogen…
blekfet2
27-12-2006, 21:47
Om du säger att vanlig mat är billigare än proteinpulver så bor du nog längre ut i skogen…
så vanligt mat för dig är enbart proteiner?
Slow fx 750g 109kr
Pro fx 750g 79kr
Varken vassle eller kassein är särskillt dyrt,båda blir billigare än mat.
Även om man vet vad man sysslar med.
Ryska_raketen
27-12-2006, 21:49
Håller med blekfet. ÄT mer mat för helvete.
blekfet2
27-12-2006, 21:51
Slow fx 750g 109kr
Pro fx 750g 79kr
Varken vassle eller kassein är särskillt dyrt,båda blir billigare än mat.
Även om man vet vad man sysslar med.
Öka i vikt genom att öka protein är för klantarlsen. Varför öka sin mängd kalorier genom att öka i kosten det som ger minst kalori/gram.
Handcuff
27-12-2006, 21:52
Du går upp i vikt om du stoppar i dig mer energi än du gör av med. Punkt slut. Du har ju t o m en hemsida om träning, kost och kosttillskott!!!!
energität mat.
Blir maten billig för att den är energität?
så vanligt mat för dig är enbart proteiner?
Som sagt Maltodextrin
Skriv upp en måltid här som skall vara ett mellanmål som är billigare och smidigare än 30g kassein/vassle och 1 dl havregryn som också ger ca 222kcl?
Med samma närings värde..
Ryska_raketen
27-12-2006, 21:54
Som sagt Maltodextrin
är detta mat enligt dig?
blekfet2
27-12-2006, 21:55
Blir maten billig för att den är energität?
Som sagt Maltodextrin
Ja det blir den. Vad är dyrast:
få i sig 1000kalorier genom att äta sallad eller genom att äta, säg, nötter.
Att trycka i sig maltodextrin förutom i samband med träning är inte så vettig nä!
Öka i vikt genom att öka protein är för klantarlsen. Varför öka sin mängd kalorier genom att öka i kosten det som ger minst kalori/gram.
Sa jag inte.
Har man sitt dagliga protein intag täckt så skulle jag öka upp mitt kolhydrat intag.
Jag svarade bara på ditt inlägg där du sa att kassein var för dyrt.
är detta mat enligt dig?
Skriv du också upp en måltid som ger samma näringsvärde som tex 50g carbo fx som är billigare då?
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:00
Skriv du också upp en måltid som ger samma näringsvärde som tex 50g carbo fx som är billigare då?
Men plz, varför trycka i sig snabba (tämligen värdelösa om det inte är runt träning) kolhydrater?
Tips på billiga livsmedel är väl inte så svårt? Havregryn är en höjdare.
Men plz, varför trycka i sig snabba (tämligen värdelösa om det inte är runt träning) kolhydrater?
Tips på billiga livsmedel är väl inte så svårt? Havregryn är en höjdare.
När vi snackar malto så är det ju klart att vi snackar runt träning.
Har själv föreslagit havregryn i tråden flera gånger.
är detta mat enligt dig?
Läs om läs rätt.
Ja det blir den. Vad är dyrast:
få i sig 1000kalorier genom att äta sallad eller genom att äta, säg, nötter.
Att trycka i sig maltodextrin förutom i samband med träning är inte så vettig nä!
Bara för att en typ av mat blir billigare än en annan innebär ju det inte att det är billigare än kosttillskott.
Jag säger inte att det är bra kost, men om han tar en drink före en direkt efter o en en timme senare så får han i sig ganska mycket extra kalorier.
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:04
När vi snackar malto så är det ju klart att vi snackar runt träning.
Har själv föreslagit havregryn i tråden flera gånger.
Eftersom trådskaparen nämnde att han vill gå upp i vikt och inget om just efter träningen så är det inte så självklart nej.
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:04
Läs om läs rätt.
Bara för att en typ av mat blir billigare än en annan innebär ju det inte att det är billigare än kosttillskott.
Jag säger inte att det är bra kost, men om han tar en drink före en direkt efter o en en timme senare så får han i sig ganska mycket extra kalorier.
Som han kan få på ett lika lätt sätt genom att dra i sig lite extra havregryn, eller ett par extra skivor grovt bröd. Tänk om, tänk rätt.
Läs om läs rätt.
1+
Och eftersom han frågade om kosttilskott så här har han nu fått svar både när det gäller kosttilskott i form som mellanmål och runt träning.
Enkelt och billigare/smidigare än mat,med samma närings värden.
Eftersom trådskaparen nämnde att han vill gå upp i vikt och inget om just efter träningen så är det inte så självklart nej.
Varför föreslå mat när trådskaparen frågar om kosttillskott?
Som han kan få på ett lika lätt sätt genom att dra i sig lite extra havregryn, eller ett par extra skivor grovt bröd. Tänk om, tänk rätt.
Vad menar du?
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:08
Varför föreslå mat när trådskaparen frågar om kosttillskott?
För att han uppenbarligen inte har koll på hur mycket han behöver ha i sig. han säger att han äter "hur mycket som helst" men likväl är han undernärd? Då kommer förslaget ät mer, alterntivt rör på dig mindre
Vad menar du?
vad tror du?
Han får inte i sig samma mängd snabba kolhydrater som tas upp snabbt av det nej.
Det som du nämde lämpar sig bättre som kolhydrats källor vid något mellanmål än som en ersättare för malto.
Tänk om,tänk överhuvudtaget..
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:11
Han får inte i sig samma mängd snabba kolhydrater som tas upp snabbt av det nej.
Det som du nämde lämpar sig bättre som kolhydrats källa vid något mellanmål än som en ersättare för malto.
Haha, ja men vem har sagt att han ska ha detta kring träning? Trådskaparen frågade om HUR han skulle gå upp, enkelt, ät mer. Frågor?
vad tror du?
Vi diskuterade vad som var billigast. Havregryn o grovt bröd är inte billigare än Malto.
Haha, ja men vem har sagt att han ska ha detta kring träning? Trådskaparen frågade om HUR han skulle gå upp, enkelt, ät mer. Frågor?
Om han ville ha tips på ”vanlig” mat varför postar han då tråden under kosttillskott?
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:16
Vi diskuterade vad som var billigast. Havregryn o grovt bröd är inte billigare än Malto.
Men var har han sagt att han var ute efter det billigaste? Han vill gå upp i vikt, varför då inte äta bra grejer istället för en massa socker och dyligt?
Suck..
Hög nivå här..
Nej, du drar ner den ett par snäpp.
Men var har han sagt att han var ute efter det billigaste? Han vill gå upp i vikt, varför då inte äta bra grejer istället för en massa socker och dyligt?
blekfet2 skrev att kosttillskott var dyrare än vanlig mat. Det var de jag svarade på.
Läs tråden
Och på vilket sätt tycker du att jag gör det?
Antar att du återställer ditt muskel glykogen med havregryn direkt efter att du tränat,istället för med "socker och dyligt"?
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:20
blekfet2 skrev att kosttillskott var dyrare än vanlig mat. Det var de jag svarade på.
Läs tråden
Har läst. Men kommit fram till att han bör se över sina matvanor innan.
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:21
Och på vilket sätt tycker du att jag gör det?
Antar att du återställer ditt muskel glykogen med havregryn direkt efter att du tränat,istället för "socker och dyligt"?
Men för helvete vad du ha fastnat på EFTER träningen! Det är inte just det jag talar om, ja pratar om hans dagliga intag. Kamma dig
Men för helvete vad du ha fastnat på EFTER träningen! Det är inte just det jag talar om, ja pratar om hans dagliga intag. Kamma dig
Så det hör inte till hans dagliga intag vad han äter runt träningen menar du?
Men det är ju inte de han frågar efter
Ryska_raketen
27-12-2006, 22:24
Men det är ju inte de han frågar efter
är det efter träningen han frågar efter då?
Hallå!
Vi diskuterade vad som var billigast. Havregryn o grovt bröd är inte billigare än Malto. Visst men malto är inget nyttigt kosttillskott och det är DET han frågar efter. Då passar ju mixade gryn bättre även om det nu inte säljs paketerade i burkar i en kosttillskottshylla.
Killen vill upp i vikt och ska väl inte utöka sitt dagsintag med massa maltodrinkar. Hur bra är det? Då finns det mycket bättre tillskott att rekommendera i olika prisklasser. Men gryn slår malto solklart enligt mig och kommer hjälpa killen att öka i vikt på ett bättre sätt.
är det efter träningen han frågar efter då?
Han frågar efter kosttillskott som han går upp i vikt av, varför skulle den inte kunna vara kosttillskott som man kan ta kring träningen?
Visst men malto är inget nyttigt kosttillskott och det är DET han frågar efter. Då passar ju mixade gryn bättre även om det nu inte säljs paketerade i burkar i en kosttillskottshylla.
Killen vill upp i vikt och ska väl inte utöka sitt dagsintag med massa maltodrinkar. Hur bra är det? Då finns det mycket bättre tillskott att rekommendera i olika prisklasser. Men gryn slår malto solklart enligt mig och kommer hjälpa killen att öka i vikt på ett bättre sätt.
Jag säger inte att malto är bättre än havregryn? Jag säger att det är billigare!
Det är inte så illa att dricka 3 malto drinkar kring träningen.
Vilka tillskott tänker du på då?
Han frågar efter kosttillskott som han går upp i vikt av, varför skulle den inte kunna vara kosttillskott som man kan ta kring träningen?
Jag säger inte att malto är bättre än havregryn? Jag säger att det är billigare!
Det är inte så illa att dricka 3 malto drinkar kring träningen.
Vilka tillskott tänker du på då?
Han frågar inte efter något som är billigt, även om den tanken är fin av dig. Att det är billigt har sin förklaring i att det inte i stort sett inte innehåller något. 3 maltodrinkar kommer ju inte göra att han rusar upp i vikt. Slussa in lite havre och variera mellan kokat och mixat och jag tror att han ökar minst lika mycket. Gainer och Vitargo kostar mer men är troligtvis bättre för det innehåller mer av värde. Han söker nåt som gör att han går upp, inte nåt som är billigt.
för att svara på frågan med min åsikt:
Köp en gainer eller blanda egen. ta denna innan och efter träning. (rejäla portioner.) Blanda egen med tex. kolozzeums vassle eller annat protein och maltodextrin (fast carbs?) Finns här i shoppen.
Försök även att äta mer då det finns 100tals ämnen i mat som inte finns i dessa kostillskott, många av dessa krävs för att bygga muskler.
Nötter är även bra att äta för att få upp kalorimängden.
Att du inte går upp i vikt är pga av att du får i dig för lite kalorier (som du säkert redan förstått) Så försök att få i dig lite mer kalorier vid varje mål.
Lycka till!
Han frågar inte efter något som är billigt, även om den tanken är fin av dig. Att det är billigt har sin förklaring i att det inte i stort sett inte innehåller något. 3 maltodrinkar kommer ju inte göra att han rusar upp i vikt. Slussa in lite havre och variera mellan kokat och mixat och jag tror att han ökar minst lika mycket. Gainer och Vitargo kostar mer men är troligtvis bättre för det innehåller mer av värde. Han söker nåt som gör att han går upp, inte nåt som är billigt.
Som jag har skrivit förut i tråden så var det blekfet2 jag skrev till när jag sa att malto var billigt, för han skrev att kosttillskott var dyrt.
Som jag har skrivit förut i tråden så var det blekfet2 jag skrev till när jag sa att malto var billigt, för han skrev att kosttillskott var dyrt.
Då verkar vi vara överens. Hoppas nu bara att han tar till sig av det vi sagt och lyckas med sin viktuppgång.
kalle437
28-12-2006, 19:54
Du går upp i vikt om du stoppar i dig mer energi än du gör av med. Punkt slut. Du har ju t o m en hemsida om träning, kost och kosttillskott!!!!
Jag vet att om man har ett kaloriöverskott så går man upp i vikt. Men det jag menade med "Hur mycket jag än äter går jag inte upp i vikt" var att det känns som att det inte spelar någon roll vad jag äter eller hur mycket eftersom jag inte går upp i vikt. Kanske uttryckte mig lite oklart.
blekfet2
28-12-2006, 20:03
Jag vet att om man har ett kaloriöverskott så går man upp i vikt. Men det jag menade med "Hur mycket jag än äter går jag inte upp i vikt" var att det känns som att det inte spelar någon roll vad jag äter eller hur mycket eftersom jag inte går upp i vikt. Kanske uttryckte mig lite oklart.
Då äter du inte mycket. Ät som en flicka = konstant vikt, äta som en karl = öka i vikt.
punkt slut.
:D
Ät dig mätt 7-8 gånger om dan så går du upp i vikt.
kalle437
28-12-2006, 20:21
Då äter du inte mycket. Ät som en flicka = konstant vikt, äta som en karl = öka i vikt.
punkt slut.
:D
haha :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.