View Full Version : Protein
jag har tränat ett ganskal långt tag men har inte använt protein pulver.
Hur mycket protein behöver man ungefär per dag om man tränar 3-4 ggr i veckan?
jag har räknat ut att ja kanske får i mig ca 100 gram per dag, ska köpa protein dryck men undrar om det gör mycket skillnad om man får i sig 100 gram extra per dag?
Räkna allt protein. Det finns massor av protein i bröd, pasta, ris, grönsaker mm. Tränar du 4 pass per vecka äter du säkert en bra bit över 3 000 kcal och då bör du kunna få i dig någonting kring 150 g protein ändå.
Ett riktmärke är ca 2 g protein per kg kroppsvikt.
Klart att ett snabbt protein till träningen kommer att öka chansen för att bygga muskelmassa. Pröva ett vassleprotein t e x.
ManuelIT
23-12-2006, 17:30
Räkna allt protein. Det finns massor av protein i bröd, pasta, ris, grönsaker mm. Tränar du 4 pass per vecka äter du säkert en bra bit över 3 000 kcal och då bör du kunna få i dig någonting kring 150 g protein ändå.
Ett riktmärke är ca 2 g protein per kg kroppsvikt.
Klart att ett snabbt protein till träningen kommer att öka chansen för att bygga muskelmassa. Pröva ett vassleprotein t e x.
massor av protein i bröd pastar is grönsaker?*screwy*
Ninjasmurf
23-12-2006, 17:33
grönsaker kanske inte innehåller så mycket men bröd och pasta innehåller en del..
ManuelIT
23-12-2006, 17:35
men om han är ute efter massor av protein är det inte bättre att rekomendera produkter som kött, fisk, mjölk osv
men om han är ute efter massor av protein är det inte bättre att rekomendera produkter som kött, fisk, mjölk osv
Visst, men för att veta hur mycket protein man får i sig på en dag måste man ju räkna alla proteinkällor, även bröd, pasta, ris m.m. Måste veta hur mycket man får i sig för att veta om det är för mycket/lite eller lagom.
ManuelIT
23-12-2006, 18:22
Visst, men för att veta hur mycket protein man får i sig på en dag måste man ju räkna alla proteinkällor, även bröd, pasta, ris m.m. Måste veta hur mycket man får i sig för att veta om det är för mycket/lite eller lagom.
aha så han menade. läste fel sorry
Ja. Proteinet i vegetabilier kompletterar proteinet i kött, fisk, mjölk etc. Brödskivan förstärker proteinet i ostskivan, 1 + 1 = 3.
bluelight
26-12-2006, 22:07
Pasta innehåller "mycket" protein, många fullkornsvarianter speciellt.
Is innehåller också mycket protte.. :laugh:
Pasta innehåller 12 - 14 % protein per 100 g.
Vad är en normal portion pasta för en hårt tränande ? 100 - 150 g kanske.
Det blir 12 - 20 g protein från pasta. Vad tänker du göra med det ? Elda upp det kanske ! Det är 20 g protein som mer eller mindre är gratis jmf med att köra med någon dyr köttbit eller MegaWhey2007.
Jag använda proteinet till att efter bästa förmåga bygga muskelmassa och därför kompletterar jag upp vetet med köttfärs/makrill/Keso etc.
Underskatta aldrig proteinet i icke fullvärdiga protein.
mangemani
27-12-2006, 09:52
allt räknas.
proteiner i pasta,bröd osv är inte fullvärdiga,för att få dom fullvärdiga så käkar man också protein källor(kött fisk osv) som är fullvärdiga och då blir dessa icke fullvärdia protein källor automatiskt fullvärdiga.
pasta med kött tex kan sluta på höga protein mängder(beroende på storleken på portionen ).
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.