PDA

View Full Version : Ska jag ersätta ett av mina mellanmål med proteinshake?

dajmond
15-12-2006, 15:39
Har precis köpt Whey-80. Jag äter vanligtvis frukost, lunch, middag o tre mellanmål under dagen. Får i mig ungefär 140 gram protein per dag, men så väger jag 74 kilo oxå och behöver väl därför äta ungefär 150 gram protein för att få mer muskler...nu är frågan; ska jag ersätta ett av mina mellanmål med proteinshaken eller ska jag ta shaken utöver mina vanliga mellanmål? Fördelen med det är ju att jag får i mig mer mycket mer protein på en dag istället för bara lite mer. Nackdelen är väl att jag får i mig mer kalorier också, o jag vill ju inte bli fet ;P

jwzrd
15-12-2006, 15:42
Har precis köpt Whey-80. Jag äter vanligtvis frukost, lunch, middag o tre mellanmål under dagen. Får i mig ungefär 140 gram protein per dag, men så väger jag 74 kilo oxå och behöver väl därför äta ungefär 150 gram protein för att få mer muskler...nu är frågan; ska jag ersätta ett av mina mellanmål med proteinshaken eller ska jag ta shaken utöver mina vanliga mellanmål? Fördelen med det är ju att jag får i mig mer mycket mer protein på en dag istället för bara lite mer. Nackdelen är väl att jag får i mig mer kalorier också, o jag vill ju inte bli fet ;P

Ammar inte du?

tigerofsweden
15-12-2006, 15:43

Eftersom du inte skriver ut mängder av det du äter så är det svårt att ge råd om du ska ersätta mellanmålet med en shake eller lägga till den i din befintliga kost. Frågan är hur stort överskott du ligger på nu och hur en extra shake skulle påverka. Antingen får du räkna på det och komma fram till det den vägen eller så får du prova dig fram och se resultaten i spegeln :)

Lycka till

Edit. Såg nu vad jwzrd skrev så nu får någon mer kunnig uttala sig.

dajmond
15-12-2006, 15:43
Ammar inte du?

JOO, men samtliga jag har pratat med säger att det är okej att ta proteintillskott eftersom det bara är naturliga ämnen som man redan har i kroppen :) skulle aldrig ta cla eller ala eller nåt sånt dock.

för övrigt försöker jag INTE banta, äter rejäla mål och ofta osv.

dajmond
15-12-2006, 15:44
Eftersom du inte skriver ut mängder av det du äter så är det svårt att ge råd om du ska ersätta mellanmålet med en shake eller lägga till den i din befintliga kost. Frågan är hur stort överskott du ligger på nu och hur en extra shake skulle påverka. Antingen får du räkna på det och komma fram till det den vägen eller så får du prova dig fram och se resultaten i spegeln :)

Lycka till

Ett exempel på mellanmål kan se ut så här:

Ägg- och tonfiskmacka t ex, med lättmajonnäs (1 ägg, 1/2 burk tonfisk, 1 msk lättmajonnäs, på 1 skiva rågbröd).

flenders
15-12-2006, 15:46
Varför inte äta som du gör och inta 10-20 extra gram med hjälp av en lite mindre shake?

tigerofsweden
15-12-2006, 15:47
Ett exempel på mellanmål kan se ut så här:

Ägg- och tonfiskmacka t ex, med lättmajonnäs (1 ägg, 1/2 burk tonfisk, 1 msk lättmajonnäs, på 1 skiva rågbröd).

Okej men jag syftade på hur många kalorier du får i dig över hela dygnet, det är först då man vet ur en shake skulle påverka :)

dajmond
15-12-2006, 15:47
Varför inte äta som du gör och inta 10-20 extra gram med hjälp av en lite mindre shake?

Jo, för jag ligger ju redan på ett proteinunderskott på cirka 10 gram (får i mig 140 men skulle behöva 150 gram)...

dajmond
15-12-2006, 15:51
Okej men jag syftade på hur många kalorier du får i dig över hela dygnet, det är först då man vet ur en shake skulle påverka :)

Aha okej!! Här kommer ett exempel:

Frukost - 2 dl lättyogurt blandat med en halv burk lättkesella, 1 skivad banan, 1 dl sportmüsli, 1 näve solrosfrön + 1 skiva rågbröd med minikeso och rökt skinka.

Mellanmål - Fruktsmoothie på krossad ananas, 1 banan, 6 jordgubbar, 1,5 dl lättyogurt och lite sötningsmedel.

Lunch - Pasta med tonfisksås.

Mellanmål - 1 banan

Middag - Chili con carne eller ris med kycklingfilé.

Kvällsmat - Ägg- och tonfisksmörgås.

Till exempel :) kommer upp i cirka 2300-2500 kalorier per dag ungefär. Eftersom jag ammar OCH tränar 6 dar i veckan kanske jag till och med skulle behöva äta mer än så?

dajmond
15-12-2006, 15:52
Funderar på att ta min proteinshake till mellanmålet som bara består av en banan...för då orkar man ju den.

jwzrd
15-12-2006, 15:53
Ser ut som en utmärkt matsedel. Om du tappar i kroppsvikt snabbt så behöver du eventuellt äta mer, annars finns det ingen [annan] anledning [än för sitt eget höga nöjes skull] att äta mer.

Och jo, bananmåltiden vore nog den smidigaste att lägga shake:n till.

Orm
17-12-2006, 20:56
Jo, för jag ligger ju redan på ett proteinunderskott på cirka 10 gram (får i mig 140 men skulle behöva 150 gram)...

Vilken förändring förväntar du dig att få av dessa 10 gram?

blekfet2
17-12-2006, 21:14
Vilken förändring förväntar du dig att få av dessa 10 gram?

3650g protein årligen :D

L-Sami
17-12-2006, 22:01
Får i mig ungefär 140 gram protein per dag, men så väger jag 74 kilo oxå och behöver väl därför äta ungefär 150 gram protein för att få mer muskler...

Så där "ungefär" 10gram extra protein kommer knappast ge dig mer muskler

Att du får i dig 1,89g protein / kroppsvikt, istället för 2,03g protein / kroppsvikt lär inte ha nån större betydelse för muskelmassan :D

jwzrd
17-12-2006, 22:03
Lugn med stenarna i glashuset nu.

dajmond
17-12-2006, 22:28
Hahaha okej, ni har nog rätt...har lagt om min kost lite nu, o kommer nu upp i 170 gram protein per dag (med proteinshaken inräknat)...är det en bra siffra om jag vill bygga muskler???

Philippp
17-12-2006, 22:32
Hahaha okej, ni har nog rätt...har lagt om min kost lite nu, o kommer nu upp i 170 gram protein per dag (med proteinshaken inräknat)...är det en bra siffra om jag vill bygga muskler???

det är nog en bra siffra, enligt mig är den tillochmed litet för hög.

jwzrd
17-12-2006, 22:38

Kör på det. Lägg inte för mycket energi på detaljer och beräkningar kring kosten utan se till helheten, det roliga med att träna och givetvis allt annat som händer i ditt liv.

L-Sami
17-12-2006, 22:38

Mer är inte alltid bättre, 170 gram är tillräckligt det skulle även 140 gram ha varit. Det som händer med överskott av protein är att det förvandlas till kolhydrat istället för att bilda nytt muskelprotein. 30gram extra protein, ger ju 120 kcal mer vilket är bara positivt i muskelbygge syftet :)

zeusden1
17-12-2006, 22:51
Hoppas det bara är whey utan sötningsmedel

Philippp
17-12-2006, 22:58
Mer är inte alltid bättre, 170 gram är tillräckligt det skulle även 140 gram ha varit. Det som händer med överskott av protein är att det förvandlas till kolhydrat istället för att bilda nytt muskelprotein. 30gram extra protein, ger ju 120 kcal mer vilket är bara positivt i muskelbygge syftet :)

nej det oxiderar till energi och används som energi eller lagras som kroppsfett

L-Sami
17-12-2006, 23:00
nej det oxiderar till energi och används som energi eller lagras som kroppsfett

Kolhydrat (Glukos) = Energi?

L-Sami
17-12-2006, 23:06

edit. "Det protein som inte används i proteinsyntesen blir kolhydrat och används som energi eller lagras in som kroppsfett."

av King Grub

Philippp
17-12-2006, 23:07

ok Merlin jag tänkte mer på den där 'förvandlingen' och hur du glömde nämna oxidationen till fett och hur du så pedagogiskt sa kolhydrat istället för glukos, det var det där med fett som var hela syftet med mitt inlägg :i

L-Sami
17-12-2006, 23:14
ok Merlin jag tänkte mer på den där 'förvandlingen' och hur du glömde nämna oxidationen till fett och hur du så pedagogiskt sa kolhydrat istället för glukos, det var det där med fett som var hela syftet med mitt inlägg :i

Hur är det med fett inlagringen av överskott protein, gäller det alltid eller bara på energiöverskott?

jwzrd
17-12-2006, 23:19
Hur är det med fett inlagringen av överskott protein, gäller det alltid eller bara på energiöverskott?

Du missar hela bilden. Det är energin som finns i överskott, inte proteinet (om det inte är så att personen äter 100% protein).

dajmond
18-12-2006, 09:27
ujuj, nu är det många stenar i detta glashus :D tur att de inte kastas mot mig denna gång dock hihihi ;P

Pepz
18-12-2006, 13:20
Kasta sten i glashus (att komma med kritik eller klander när man själv inte har rent samvete)

Ta din proteindrink i lugn och ro Dajmond, eller ta en macka med makrill i tomatsås så får du mer bra fett också

jwzrd
18-12-2006, 13:30
Ta din proteindrink i lugn och ro Dajmond, eller ta en macka med makrill i tomatsås så får du mer bra fett också

+1

Trance
18-12-2006, 15:54
Hoppas det bara är whey utan sötningsmedel

Varför? Det är ju oftast godare med sötningsmedel.

L-Sami
18-12-2006, 16:53
Varför? Det är ju oftast godare med sötningsmedel.

Om man ammar som trådskaparen gör så är det kanske inte så positivt med sötningsmedel.

Trance
18-12-2006, 18:49
Om man ammar som trådskaparen gör så är det kanske inte så positivt med sötningsmedel.

Jo

Jorgen
18-12-2006, 21:40
Kör på det. Lägg inte för mycket energi på detaljer och beräkningar kring kosten utan se till helheten, det roliga med att träna och givetvis allt annat som händer i ditt liv.

+ettjävlaettigen