View Full Version : Istället för en gainer.
Tralfamadore
01-11-2006, 21:34
Hej.
Jag känner inte att jag vill lägga ut pengar på gainer utan inta kolhydrater på vanligt vis. Vad rekommenderar ni att man äter före respektive efter träningen och hur mycket?
I nuläget äter jag en banan innan och en efter. Oftast äter jag ett stort mål efter träningen och får i mig en hel del kolhydrater i form av ris eller fullkornspasta. Vad bör jag tänka på?
blekfet2
01-11-2006, 21:36
Att göra en gainer bestående av vassle+maltodextrin är inte så dyrt nä.
King Grub
01-11-2006, 21:36
Vad bör jag tänka på?
Att ha någon proteinkälla till kolhydraterna.
Tralfamadore
01-11-2006, 21:49
Att ha någon proteinkälla till kolhydraterna.
Det har jag. Massor av kyckling (eller annan proteinkälla) + whey 80.
Men bananer funkar väl bra som kolhydratkälla?
Tralfamadore
01-11-2006, 21:56
Tänker på en reklam för ett tillskott där tillverkaren körde med slogan "bananas are for monkeys" och hävdade att en banan efter träningen uppfyller endast 5% av behovet. Kanske inkluderade de även proteinbehovet i den kalkylen.
Enbart banan är väl inte speciellt bra kolhydratkälla, då är nog bröd rätt mycket bättre, ha med mackor med något proteinrikt pålägg, skinka och/eller ost tex.
Philippp
01-11-2006, 23:02
Hej.
Jag känner inte att jag vill lägga ut pengar på gainer utan inta kolhydrater på vanligt vis. Vad rekommenderar ni att man äter före respektive efter träningen och hur mycket?
I nuläget äter jag en banan innan och en efter. Oftast äter jag ett stort mål efter träningen och får i mig en hel del kolhydrater i form av ris eller fullkornspasta. Vad bör jag tänka på?
kolhydrater = bryggsocker typ 12 kr/kilo, om du har billigare alternativ av riktig mat så please!
Absinteh
01-11-2006, 23:12
King grub. Är det någon idé att äta kött/fisk/fågel tillsammans med kolhdrater för att förbättra inlagringen och stimulera proteinsyntes. Eller är det för långsammt protein?
kolhydrater = bryggsocker typ 12 kr/kilo, om du har billigare alternativ av riktig mat så please!
500g pasta kostar, vadå, 3kr? Men visst är det billigt, och smidigt, med dextro efter träning.
Philippp
02-11-2006, 00:32
500g pasta kostar, vadå, 3kr? Men visst är det billigt, och smidigt, med dextro efter träning.
Nu var ju saken att man skulle rekommendera kolhydrater efter och före träning, och jag rekommenderar då ingen pasta före eller efter träning.
Tralfamadore
02-11-2006, 08:02
Nu var ju saken att man skulle rekommendera kolhydrater efter och före träning, och jag rekommenderar då ingen pasta före eller efter träning.
För du rekommenderar...? Bryggsocker är inget jag är sugen på.
Och varför rekommenderar du inte pasta efter?
King Grub
02-11-2006, 08:07
Pasta är utmärkt efter träning. För kort tid innan kan det kanske lägga sig som en klump i magen.
Philippp
02-11-2006, 12:39
För du rekommenderar...? Bryggsocker är inget jag är sugen på.
Och varför rekommenderar du inte pasta efter?
jag rekommenderar bryggsockret för att det lagras mycket snabbare som glukogen.
King Grub
02-11-2006, 13:19
Mycket snabbare? Hur mycket är "mycket snabbare" och vilken källa har du för det påståendet?
Provided adequate carbohydrate is consumed it appears that the frequency of intake, the form (liquid versus solid) and the presence of other macronutrients does not affect the rate of glycogen storage.
Aust J Sci Med Sport. 1997 Mar;29(1):3-10.
The glycemic index of the carbohydrates consumed during the immediate post-exercise period might not be important as long as sufficient carbohydrate is consumed.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Jun;15(3):291-307.
Inget fel med ett högglykemiskt mål efter träning - det ger något snabbare glykogeninlagring - men det är inget avgörande, och det är definitivt inte "mycket snabbare" glykogeninlagring som sker jämfört med t ex pasta. Det är mängden kolhydrat som är det viktigaste, och glykogennivåerna ett dygn efter passet kommer inte att påverkas beroende på vad man väljer.
Philippp
02-11-2006, 13:24
Mycket snabbare? Hur mycket är "mycket snabbare" och vilken källa har du för det påståendet?
jag har inga källor alls, jag har däremot påstenden och tillochmed av dig där det påstås att isotont maltodextrin etc. lagras dubbelt så snabbt som vanlig mat.
Nu är jag inte helt uppdaterad utan det var cirka 1 år sen jag läste blandannat dig skriva något liknande om dubbelt så snabb lagring av malto och dylikt.
King Grub
02-11-2006, 13:31
Som sagt, inget fel med att välja högglykemiskt, och glykogeninlagringen sker snabbare, men det kommer inte att vara något avgörande och är inte heller av vikt om man inte är mitt uppe i en tiokamp. Senaste året har det visats att lågglykemiska kolhydrater efter träning ger minst lika bra prestation ett dygn senare. Mängen kolhydrat är det viktigaste, och pasta går utmärkt att använda för glykogeninlagringen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16286667&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16131699&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Finns i alla fall ingen anledning att avråda den som funderar på att äta ett kolhydratrikt mål vanlig mat i stället för att ta en gainer från att göra så. :)
Philippp
02-11-2006, 15:57
Som sagt, inget fel med att välja högglykemiskt, och glykogeninlagringen sker snabbare, men det kommer inte att vara något avgörande och är inte heller av vikt om man inte är mitt uppe i en tiokamp. Senaste året har det visats att lågglykemiska kolhydrater efter träning ger minst lika bra prestation ett dygn senare. Mängen kolhydrat är det viktigaste, och pasta går utmärkt att använda för glykogeninlagringen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16286667&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16131699&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Finns i alla fall ingen anledning att avråda den som funderar på att äta ett kolhydratrikt mål vanlig mat i stället för att ta en gainer från att göra så. :)
Aaaaaah, perfekt nu är man ju fullupdaterad också!:P
King Grub
02-11-2006, 16:02
Så måste man nog försöka släppa optimalitetstänkandet lite grann, så man inte får för sig att små små detaljer kommer att göra stora stora skillnader (och det har jag själv gjort mig skyldig till åtskilliga gånger - man börjar prata teoretiska "optimala" detaljer och dras med i någon slags strömvirvel). Alla detaljer tillsammans gör hela bilden, men en detalj är bara en liten del av bilden. Absolut inget fel att välja det "bästa" - säg Vitargo i sammanhanget - men det kommer ju inte att vara avgörande för om träningen ger resultat eller inte. Normalindividen märker säkert ingen speciellt skillnad jämfört med en "gainer" och samma mängd kolhydrat och protein från pasta och keso.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.