View Full Version : Måltid när? Esapro
Hej!
Har en fråga i samlingen angående Esapro. Med tanke på att det är lämpligt att ta ca 3 doser sammanlagt innan, under och efter träning. Kan man ta 1-2 doser till efter träningen med 1 timmas mellanrum?, och i så fall när är det dags att äta den "riktiga" maten i så fall med tanke på att man ska ta Esapro på så gott som tom mage? Jag har alltid fått lära mig att man ska äta relativt snabbt (1timma ca?)efter trännig och jag brukar dessutom vara ganska hungrig efter ett saftigt gympass.
Hur gör ni?:em:
MVH Simon
gasoliner
31-10-2006, 21:12
jag knuffar upp denna då jag och flera med mig också undrar samma sak.
Det kanske är dags att göra en "EsaPro FAQ" ?:devil:
sleep is the enemy
31-10-2006, 21:31
Hej!
Har en fråga i samlingen angående Esapro. Med tanke på att det är lämpligt att ta ca 3 doser sammanlagt innan, under och efter träning.
Under träninge ska du inte ta Esapro. Just innan och en timma efter träning ska du ta det däremot, enligt burken... Emmellan kan du ju fylla på med kolhydrater, före, under och efter.
Själv dricker ja kolhydrater innan. Går till gymmet, dricker esapro. Dricker kolhydrater under passet. Gör en gainer av kolhydrater och vassle å lite kassein när ja kommer hem. Sen äter jag mat ungefär en timma senare. Ja hoppar alltså över Esapro efter träningen. tycker det känns mycket bättre att klunka i sig en rejäl gainer då. Sen vet inte ja vilket som är att föredra för bäst effekt...
King Grub
31-10-2006, 21:52
Under träninge ska du inte ta Esapro.
Varför då? EAA-intag under träning minskar ju muskelnedbrytningen kraftigt, i flera dygn efter passet (även om deltagarna i studier på det inte intagit EAA före och/eller efter träning också). Definitivt inte fel i alla fall.
Kan man ta 1-2 doser till efter träningen med 1 timmas mellanrum?,
Ja.
och i så fall när är det dags att äta den "riktiga" maten i så fall med tanke på att man ska ta Esapro på så gott som tom mage?
Skall man leva ett någorlunda normalt liv och inte näringstajma allt med någon slags teoretisk "optimalitet" som inte ens är klarlagt om det gör någon praktisk skillnad vid en kost som ändå täcker proteinbehovet kan man säkert ta ett EAA-intag och sedan äta en måltid en stund senare.
sleep is the enemy
31-10-2006, 21:56
Under träninge ska du inte ta Esapro. Just innan och en timma efter träning ska du ta det däremot, enligt burken...
Varför då? EAA-intag under träning minskar ju muskelnedbrytningen kraftigt, i flera dygn efter passet (även om deltagarna i studier på det inte intagit EAA före och/eller efter träning också). Definitivt inte fel i alla fall.
Jag tror ja läst av Eiselt själva att det är onödigt att ta esapro just efter passet och istället vänta en timma. Stämmer inte det? Jag trodde då att det berodde på att kroppen inte kunde tillgodagöra sig mer protein är det som man tog innan träningen, i så fall måste det väl inte ha nån effekt att ta under passet heller?
King Grub
31-10-2006, 21:58
Det finns inga studier på intag vid fler än ett tillfälle kring samma träningspass i direkt anslutning till passet, så sådana påståenden låter sig inte göras.
Effekt vid intag under styrketräning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16631431&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16472979&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Jag vill gärna veta om de går lika bra att ta vassle med carbo direkt efter passet som att ta esapro och carbo. Vill också nämna att jag ska ta esapro+carbo direkt innan.
Sen måste jag fråga hur de kan va så billigt med just esapro? Animal nitro är ju 10 ggr dyrare typ. Ifs är det i kapslar men ändå. Ska de vara så stor skillnad?
mangemani
01-11-2006, 00:44
Jag vill gärna veta om de går lika bra att ta vassle med carbo direkt efter passet som att ta esapro och carbo. Vill också nämna att jag ska ta esapro+carbo direkt innan.
Sen måste jag fråga hur de kan va så billigt med just esapro? Animal nitro är ju 10 ggr dyrare typ. Ifs är det i kapslar men ändå. Ska de vara så stor skillnad?
ja,gainer är bra att ta efter passet.
om det blir lika efekt som esapro och malto vet jag ej,men skulle tippa på att esapro+malto är bättre.
jaha?SANs produkter är svindyra,twinlabs likaså mm,men det finns produkter som kostar hälften utav deras priser och är lika bra(om inte bättre).
Animal Nitro har snyggare förpackning och innehåller ÄVEN B6 vitamin och Niacin.. bra va? :D
Animal Nitro har snyggare förpackning och innehåller ÄVEN B6 vitamin och Niacin.. bra va? :D
hehe.. har bara några kapslar kvar sen blire esapro :D
Yttersta tacksam för alla svar på mina funderingar.
Ledsen att jag skapade EN TILL tråd om Esapro men jag kunde inte hitta dessa svar någon annanstans ^^
MVH Simon
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.