View Full Version : zinktabletter eller zma
tänkt köpa zinktabletter, ska tydligen vara bra för hyn. Nu käkar jag redan mitt val sport (multivitamin-mineral tablett) 2 tabletter dagligen. hur mkt mer zink kan jag ta för att inte överdosera. tränar 4-5ggr i veckan. Sen om man köper zinktabletter ska man ta med eller utan magnesium, vad tycker ni, för-nackdelar?
Jag har själv provat att överdosera, då fick jag huvudvärk och blev illamående och då snackar jag om +60mg per dag. Nu tar jag 30mg och får inga biverkningar och det jag får genom maten så det kanske blir ca 40-45mg per dag
Två mittval sport tabletter innehåller 18mg Zink.
Jag tar zink och magnesium innan jag går och lägger mig, har märkt att sömnen har blivit bättre. Sover bättre nu än någonsin.
Om du är bara ute efter bättre hy så behövs kanske inte magnesium
Jag tar zink och magnesium innan jag går och lägger mig, har märkt att sömnen har blivit bättre. Sover bättre nu än någonsin.
Är det verkligen många som lägger märke till skillnad ?
Är det lätt att få brist på dessa ämnen tror ni, jag tar själv Mivitotal plus varje dag. Samt äter grönsaker.
King Grub
31-10-2006, 10:28
hur mkt mer zink kan jag ta för att inte överdosera.
Övre tolererbar gräns är satt vid 40 mg per dag för vuxna, totalt, alla källor inräknade.
Att du skulle ha brist om du både äter grönsaker och tar tillskott är väl rejält orealistiskt.
Enligt vad Sverker skrev i en annan tråd har kroppen ett väl fungerande regleringssytem vilket gör att kroppen tar upp extra när den behöver det.
Finns det någon studie som verkligen säger att det ni tar, zink, magnesium etc verkligen ger effekt?
Vad är övre gränsen för magnesiumintag?
King Grub
31-10-2006, 11:28
350 mg/dag. Bieffekter från magnesiumintag från vanlig föda har aldrig rapporterats, bara vid supplementering.
Övre tolererbar gräns är satt vid 40 mg per dag för vuxna, totalt, alla källor inräknade.
Dock om du kan din Musse Pigg så blir man glad av Zink! :D
(Har för mig det var musse)
Att du skulle ha brist om du både äter grönsaker och tar tillskott är väl rejält orealistiskt.
Enligt vad Sverker skrev i en annan tråd har kroppen ett väl fungerande regleringssytem vilket gör att kroppen tar upp extra när den behöver det.
Finns det någon studie som verkligen säger att det ni tar, zink, magnesium etc verkligen ger effekt?
Precis, därför undrar jag också. Skulle verkligen ZMA ge mig bättre sömn och är den effekten verkligen bra bevisad ?
Precis, därför undrar jag också. Skulle verkligen ZMA ge mig bättre sömn och är den effekten verkligen bra bevisad ?
¨
ZMA gav mig bättre sömn fram tills jag läste att det va ett placebo, sen sov jag lika dåligt igen hur mycket ZMA jag än tryckte i mig.
Anledningen till att jag sov bättre när jag tog ZMA i början var antagligen att jag trodde jag skulle sova bättre och blev därför lung och somnade med ro.
Funkar inte nu längre... jävla skit när man inser att saker är placebo och de slutar funkar *grr* :/
Finns inga vettiga eller trovärdiga studier som kan styrka det.
AnonymKlenis
31-10-2006, 15:24
Zinktabletter är billigare än ZMA
gasoliner
31-10-2006, 21:06
Jag sover ALLTID som en gris när jag använt zink/magnesium kombon på kvällen.
men det är viktigt med : tom mage (iallafall inte käkat kalciumrika livsmedel på ett tag innan) och ta det ca 45 minuter innan sänggående.
Studier eller inte, mig funkar det absolut på, Jag har använt det till och från över 4 år nu och effekten är odiskutabel.
zzzZZZ.....//:sleep: G
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.