View Full Version : Twinlab HMB Fuel
vildängel
27-10-2006, 13:06
Hej hej!
Jag har fått en burk HMB Fuel som blev fellevererad till gymmet där jag jobbar, så chefen tyckte att jag kunde ta den och testa eftersom den ändå är gratis :) Jag har aldrig hört talas om det innan egentligen, så jag tänkte höra om nån här har provat och vad ni isåfall tyckte om det?
Köpte 100 g pulver och högdoserade 5 g per dag. Ingen effekt. Man har sett lite resultat på råttor som verkar lovande=-) Jag tror man måste ta tillskottet under ganska lång tid för att få effekt om det finns någon jag är skeptisk. HMB är ju en metabolit till aminosyran L-leucine som i sig är väldigt intressant och verkar ha stor inverkan på proteinsyntesen. Jag tror HMB oi kapselform gör det ekonomiskt svårt att få effekt och tillräcklig dos. Skickade med en studie.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Sep;11(3):384-96. Links
Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation does not affect changes in strength or body composition during resistance training in trained men.Slater G, Jenkins D, Logan P, Lee H, Vukovich M, Rathmacher JA, Hahn AG.
Sports Medicine Sports Science Division of the Singapore Sports Council, National Stadium, Singapore.
This investigation evaluated the effects of oral beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation on training responses in resistance-trained male athletes who were randomly administered HMB in standard encapsulation (SH), HMB in time release capsule (TRH), or placebo (P) in a double-blind fashion. Subjects ingested 3 g x day(-1) of HMB or placebo for 6 weeks. Tests were conducted pre-supplementation and following 3 and 6 weeks of supplementation. The testing battery assessed body mass, body composition (using dual energy x-ray absorptiometry), and 3-repetition maximum isoinertial strength, plus biochemical parameters, including markers of muscle damage and muscle protein turnover. While the training and dietary intervention of the investigation resulted in significant strength gains (p < .001) and an increase in total lean mass (p = .01), HMB administration had no influence on these variables. Likewise, biochemical markers of muscle protein turnover and muscle damage were also unaffected by HMB supplementation. The data indicate that 6 weeks of HMB supplementation in either SH or TRH form does not influence changes in strength and body composition in response to resistance training in strength-trained athletes.
PMID: 11599506 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Jag tycker det har fungerat bra för mig. Omöjligt att säga säkert dock eftersom i det enskilda fallet finns så många övriga variabler. Jag tror att alla ämnen på marknaden utsatts för tester som både visat det ena och det andra, jag har sett liknande forskning som visar att HMB tydligt har en verkan.
vore intressant att ta del av!
Så här skriver en viss kosttillskotts-grossist om HMB:
"Den kändaste studien gjord på HMB visar att resultatet av styrka och muskelmassa ökade i relation till den dos HMB som de fått. Den grupp som fick 3 gram dagligen ökade i muskelmassa med ca 0.8 kg. Den grupp som fick 6 gram ökade med 1.2 kg, samtidigt som man kunde se att de som fått HMB ökade styrkan snabbare än de som inte fått något HMB alls."
Dock ingen hänvisning till själva studien.
Lindstein
31-10-2006, 21:07
HMB är påväg ut ur de flesta tillverkares sortiment, men aminosyran L-Leucin börjar bli väldigt populär i stället...
Viss forskning (eller teorier) säger att L-Leucin omvandlas i kroppen till HMB, HMB i sin tur ska verka positivt för muskeltillväxt genom att motverka muskelnedbrytning. Teoretiskt borde ju HMB i så fall vara mer effektivt än L-Leucin som är "stadiet" innan.
Å andra sidan kanske det inte är just den del av L-Leucinet som omvandlas till HMB som är den muskeluppbyggande delen...
Jag tycker det har fungerat bra för mig. Omöjligt att säga säkert dock eftersom i det enskilda fallet finns så många övriga variabler. Jag tror att alla ämnen på marknaden utsatts för tester som både visat det ena och det andra, jag har sett liknande forskning som visar att HMB tydligt har en verkan.
Fast det var ju bara en dröm (eller så var det en helt meningslös källa)
Så här skriver en viss kosttillskotts-grossist om HMB:
"Den kändaste studien gjord på HMB visar att resultatet av styrka och muskelmassa ökade i relation till den dos HMB som de fått. Den grupp som fick 3 gram dagligen ökade i muskelmassa med ca 0.8 kg. Den grupp som fick 6 gram ökade med 1.2 kg, samtidigt som man kunde se att de som fått HMB ökade styrkan snabbare än de som inte fått något HMB alls."
Dock ingen hänvisning till själva studien.
Det känns ju väldigt komiskt att du saxar direkt från Gym grossisten som källa (http://www.gym grossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=623r).(osynlig länk av nån anledning...)
Det vet vi ju att det är detsamma som att läsa ur en bok.
(ps, ta bort mellanrummet mellan Gym och grossisten)
Nå här finns ett par studier jag snubblat över:
http://www.bodybuildingforyou.com/supplements-reviews/hmb-supplement-review.htm
Personligen tror jag att alla studier om HMB (och de flesta andra preparat) helt enkelt har för få testobjekt för att få statistiskt säkra resultat. Ofta handlar det om att man delar upp en grupp på under 100 pers i ett antal olika testgrupper och en testgrupp på ~25 kommer man inte långt med.
Det känns ju väldigt komiskt att du saxar direkt från Gym grossisten som källa (http://www.gym grossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=623r).(osynlig länk av nån anledning...)
Det vet vi ju att det är detsamma som att läsa ur en bok.
(ps, ta bort mellanrummet mellan Gym och grossisten)
Ehh, exakt vad menar du? Jag presenterade knappast det där citatet från ************* som bevisad fakta. Jag har själv testat HMB och märkte ingen direkt effekt. Därför är jag ganska skeptisk och tycker att en länk till studien som ************* refererar till hade varit på sin plats.
(Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar...)
Ehh, exakt vad menar du? Jag presenterade knappast det där citatet från ************* som bevisad fakta. Jag har själv testat HMB och märkte ingen direkt effekt. Därför är jag ganska skeptisk och tycker att en länk till studien som ************* refererar till hade varit på sin plats.
(Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar...)
Jag menar att ett citat rykt från ************* har låg trovärdighet. Ungefär som bodybuildingforyou.com, känns som en väligt förvirrande plats men stor mix av vettiga saker och trams.
Jag menar att ett citat rykt från ************* har låg trovärdighet. Ungefär som bodybuildingforyou.com, känns som en väligt förvirrande plats men stor mix av vettiga saker och trams.
Vad bra, då är vi helt överens!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.