View Full Version : Glutamin och Esapro
Läste just om dessa och undrar föjande:Om man tillför Esapro verkar det ju som att användandet av "vanligt" protein tex 60gram vassle är onödigt? Hur går det ihop att endast 6gram av dessa essentiella skulle räcka? Om jag tidigare druckit en gainer bestående av ca 80g vasslepulver och 120g malto verkar det ju som om det inte behövs när man läser på tex eiselt.se??
Är Glutamin att rekommendera? Jag tränar 4ggr i veckan på normal nivå antar jag, ca60min pass men dem består ju såklart inte i 60 intensivt tränande. Har lite kroppsfett och gått från 65kg till 78 på 6 år. Endast min åsikt men är "emot" användandet av preparat förutom protein och kolhydrater då jag tycker att produkter typ Hmb är steget för långt för mig. Kan Esapro och glutamin ändå vara vettigt för mig?
Mvh Johan
King Grub
25-10-2006, 18:43
1. Essentiella aminosyror i fri form stimulerar proteinsyntesen mycket mer än motsvarande mängd essentiella aminosyror från ett intakt protein som t ex vassle, varför en mycket mindre mängd behöver användas för motsvarande effekt. Kolhydrater för återhämtning och glykogeninlagring efter träning är fortfarande lika viktigt.
2. Glutaminsupplementering har ingen som helst effekt på muskel- eller styrketillväxt och är pengarna i sjön fullständigt.
Snabbt o bra svar som vanligt :)..gött. Är det bra eller rent av bättre att då köra en gainer med Esapro+hur mkt malto då eftersom det i gram bara är runt 10 protte och ta en vanlig proteindrink till sin havregrynsgrötsfrukost som vanligt. Eller är det bortkastat med eftersom jag antar jag inte tränar superhårt eller tävlingsmotiverat? Har för avsikt att bli starkare såklart men kommer inte plats i B&K om man så säger.
Stort tack / Johan
King Grub
25-10-2006, 21:56
Proteinintag är inte bortkastat. Det du beskriver är säkert utmärkt. Det är svårt att säga skillnad i praktisk "effekt" över en viss tid med en viss proteinkälla vid en tidpunkt i stället för en annan, speciellt när båda dessutom är helt fullvärdiga, men det är inget bortkastat eller dåligt med det.
Vid sidan av intaget just i samband med träning spelar det ingen speciell roll hur du delar upp proteinintaget eller vilka källor du väljer. Alla som följer en någorlunda "normal" kroppsbyggarkost (runt 2 g protein per kilo kroppsvikt och dygn eller så) får mer än vad som krävs av samtliga aminosyror som behövs för maximal muskeluppbyggnad.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.