PDA

View Full Version : Neutralt Kasein.. ?

Copello
24-10-2006, 15:05
Är på jakt efter Kasein utan sötningsmedel som ex. aspartam. Har kollat runt lite hos olika shoppar men så gott som alla deras kasein produkter innehåller sötningsmedel. Var får jag tag på kasein naturell?

/ Andy

EiseltUK
24-10-2006, 15:30
Jag tror det är ganska svårt att få tag på men det finns kasein som är sötat med sukralos istället för aspartam om du tycker det är bättre.

He-man
24-10-2006, 15:32
Du kan köpa en burk lättkesella på affären, proteinet i den är långsamt (kasein), många här på kolo använder sig av det i stället för pullver. Men om du absolut vill ha pulver har jag tyvärr ingen aning om vart man kan få tag på det utan sötningsmedel.

Lindstein
24-10-2006, 19:04
Lite märkligt faktiskt att inget företag släpper "neutralt" kasein, eller blandning av kasein och vassle... Verkar som efterfrågan är ganska stor.

Ola Wallengren
24-10-2006, 19:51
Det finns minst ett företag som säljet ett neutralt proteinpulver med mestadels kasein, men det är inte så billigt. Det är nog bättre att fråga runt lite bland gympolarna, brukar alltid finnas någon som säljer lite "säckar".

Lindstein
24-10-2006, 19:59
Det finns minst ett företag som säljet ett neutralt proteinpulver med mestadels kasein, men det är inte så billigt. Det är nog bättre att fråga runt lite bland gympolarna, brukar alltid finnas någon som säljer lite "säckar".

Vilket?

Brooklyn
24-10-2006, 20:17
Lite märkligt faktiskt att inget företag släpper "neutralt" kasein, eller blandning av kasein och vassle... Verkar som efterfrågan är ganska stor.
finns ganska många sorter som har blandning av kasein + vassle, protec tex.

Lindstein
24-10-2006, 20:58
finns ganska många sorter som har blandning av kasein + vassle, protec tex.

Läs igenom tråden så förstår du...

z_bumbi
24-10-2006, 21:10
Lite märkligt faktiskt att inget företag släpper "neutralt" kasein

Jag vet nog varför, det är väldigt svårt att få bort kaseinsmaken när man blandar i smaker själv och blandar man inte i något som underlättar att det löser sig så blir det väldigt lätt klumpar.

Copello
25-10-2006, 09:17
Enda anledningen till att jag vill ha ett neutralt kasein är för att undvika aspartam. Fler som är skeptiska till detta sötningsmedel? Får känslan att jag häller i mig ngt skadligt kemiskst när jag äter ngt som innehåller aspartam varpå jag börjat undvika det helt. Köper tex alltid Gymgrossistens neutrala whey. Gör en grym återhämtningsdrink av denna genom att mixa med en banan, honung, ett ägg och lite havregryn.

/ Andy

z_bumbi
25-10-2006, 09:22
Jag skulle vara mer orolig för ägget.

Brooklyn
25-10-2006, 09:28
Läs igenom tråden så förstår du...
första inlägget är ändrat, han frågade efter kassein + vassle "mix"

Lindstein
25-10-2006, 10:13
första inlägget är ändrat, han frågade efter kassein + vassle "mix"

Hela tråden handlar ju om att hitta ett kasein baserat protein utan aspartam...

nordland
25-10-2006, 10:28
Att hitta naturellt kasein i Sverige är väldigt svårt. Sen tror jag inte du ens vill smaka på naturellt kasein, då det rent ut sagt smakar fanskap.

Företaget som nu heter Self Omninnutrition (13:e proteinimport) sålde tidigare produkter från ett Italienskt märke som heter Eurosup/Prolabs. De hade en helt naturell kaseinprodukt. Det både smakade fanskap och blandades dåligt. Kaseinsmaken var omöjlig att ta död på. Trots att man blandade med mjölk och måånga matskedar oboy..

Faktiskt den enda gången jag slängt proteinpulver..

Carl_B
25-10-2006, 17:15

tycker själv att det är märkligt att kosttillskottföretag inte fasar ut aspartam & acesulfam K med sukralos,
särskilt med tanke på att sukralos är mindre farligt (saknas forskning kring sukralos inverkan på kroppen) samt betydligt sötare än sina föregångare vilket innebär att man kan använda sig utav en mindre mängd sötningsmedel..

Lindstein
25-10-2006, 17:21
tycker själv att det är märkligt att kosttillskottföretag inte fasar ut aspartam & acesulfam K med sukralos,
särskilt med tanke på att sukralos är mindre farligt (saknas forskning kring sukralos inverkan på kroppen) samt betydligt sötare än sina föregångare vilket innebär att man kan använda sig utav en mindre mängd sötningsmedel..

Många företag har ju börjat göra just så, att övergå till sukralos.
Men å andra sidan kan man ju ifrågasätta om det är rätt att säga att sukralos är mindre farligt pga att det saknas forskning kring ämnet :confused:

Carl_B
25-10-2006, 17:43
på det stora hela så är det bästa att få i sig så lite sötningsmedel som möjligt och det gör man väl enklast genom att inte få i sig sötningsmedel alls , alternativt genom att använda sig utav ett sötningsmedel som kräver en mindre dosering (sukralos)

Sverker
25-10-2006, 19:12
Jag skulle vara mer orolig för ägget.

:bow: Klockrent.

EiseltUK
25-10-2006, 19:40

Det negativa med sukralos är att molekylen innehåller klor men i t ex England innehåller kranvattnet mer klor än man får i sig vid ganska ordentligt intag av sukralos så riskerna är nog ganska små för onöskade bieffekter.

Vi testade nyligen att tillerka Protec med surkalos men fick inte riktigt till det. Sötman kommer lite långsammare än med aspartam och gör då att man kan hinna känna vissa bismaken innan sötman slår in. Men vi har sukralos i slowf x men så är det inte hller det godaste proteinet. :) En ny sammansättning för chokladsmaken är dock på väg.

Kasein i sin naturella form är inte trevligt och det är svårt att smaksätta. Kanske kommer vi med DoublePro i en naturell variant för det smakar bättre än vanligt kalciumkaseinat.

/ Henrik