View Full Version : Tillskott för laktos intoleranta personer!
Hejsan :D
Jag har bara lite frågor angående kosttillskott.
Det är så att jag börjat gymma och skall nu ta något tillskott för bättre resultat.
Men grejen är den att jag är känslig mot vanlig mjölk och mjölkprodukter. Så jag undrar helt enkelt vad jag kan ta som är bra för mig. Mitt mål är cirka 10kg viktuppgång på 1 år eller något liknande. Men jag har väldigt svårt för att äta mycket mat, så jag vill ha rekomendationer på tillskott jag kan ta utöver mitt vanliga matintag!
Även gärna lite argument för varför de är bra, och hur mycket man bör ta och så vidare.
//Niclas
Man brukar ta protein och kolhydrater efter ett pass, kolhydraterna kan vara exempelvis druvsocker (enkel sockerart) eller maltodextrin (utvunnet från stärkelse.)
Som proteinkälla är vassleprotein vanligast men då det produceras av mjölk kanske det inte är så lyckat i det här fallet. Ett vassleprotein som är renat "en gång" kallas koncentrat och innehåller iaf över ett gram laktos/100g, jag vet inte själv hur mycket det brukar vara men det kan du säkert läsa dig till på respektive produkt. Brukar kosta 90-150kr/kg eller så.
Det finns även vassleprotein som är filtrerade ännu en gång som istället kallas vassleisolat, ett exempel på detta är Fairings "complete protein 3" eller vad det heter här i koloshoppen. Jag tror priset ligger runt 250kr/kg men då får du ett renare protein med något högre proteinhalt och mindre fett och framförallt under 0.3 gram laktos/100gram. Det är möjligt att det är tillräckligt lågt för att du skall klara av det.
Annars så finns det två proteinsorter som inte innehåller laktos alls, det ena är utvunnet ifrån ägg och det andra ifrån sojabönor. Jag tror inte ägg är särskilt vanligt nu längre men någonstans kan du säkert hitta det, sojaprotein vet jag var man kan köpa.
Ett tredje alternativ är att köpa Esapro här i kolozzeumshoppen när det kommer tillbaka, det är rena essentiella aminosyror, dvs "byggstenarna" till protein, och i det här fallet bara de som kroppen måste tillföras via kosten. Eftersom de tillförs i "rätt" förhållanden, är lättupptagbara och man bara tillför de som kroppen måste få i sig via kosten och inte kan tillverka själv så räcker det med 6 gram/tillfälle, så även om priset är mycket högre (drygt 500kr/kg) så blir det inte särskilt dyrt per pass (under 4 kronor / 6 gram.)
Esapro smakar inte alls särskilt härligt, sojaproteinet är naturellt och behöver någon smaktillsats för att inte smaka skit, äggprotein beror väl på var du kan hitta det, vassleprotein kan du säkert hitta flera som smakar gott.
Philippp
23-10-2006, 15:07
laktos fri keso är najs med 16/g protein per 100g tillochmed mer än vanliga!
gasoliner
23-10-2006, 17:02
Fairings "WPI" (vassleproteinisolat) funkar riktigt bra för mig, och jag är väldigt känslig mot laktos.
gott är det också!:thumbup:
Tack så jättemkt för alla tips. Föredrar nog att prova ngt helt utan laktos för säkerhets skull, inte kul & få magproblem precis :P
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.