PDA

View Full Version : Kosttillskott!

maxen
04-09-2006, 23:38
Hej! Jag är ny här på kolozzeum och behöver lite tips på kosttillskott.

Jag har tränat i 1år och gjort det 5 dagar i veckan.
När jag startade med styrketräningen vägde jag ca:68kg idag växlar jag mellan 77-80kg.

Körde Whey80 i ett halvår men har nu slutat med det och äter bara vanlig mat + tonfisk på kvällen.

Mitt mål är att nå 85kg innan nyår, och för å göra det behövs det lite hjälp med kosttillskott troligtvis.
Har ni några bra förslag/tidigare erfarenheter av olika protein/kolhydrat tillskott, vilken som är bäst och när å hur ofta man bör dricka det...osv.

// MaxeN

Baan
04-09-2006, 23:53
Det står ju en webshop bakom forumet så vi kan nog inte diskutera olika märken, förutom att jag nu säger att whey-80 hamanr ganska lågt i min bok på vasslekoncentrat när det gäller smak, konsistens, allmän discofeeling. Du behöver inte heller kosttillskott för att ens gå upp till 200kg, kosttillskott är till stort en smidighetsgrej. Finns många som bygger bra utan kosttillskott.

muffe85
05-09-2006, 00:32
"muskler" = muskelprotein

Om det bildas nytt muskelprotein eller förbränns gammalt beror på positiv eller negativ proteinbalans.

Proteinbalansen beror på Proteinsyntes och Proteinnedbrytning. både proteinsyntes och proteinnedbrytning sker konstant.

Proteinsyntes är processen där nytt muskelprotein bildas och proteinnedbrytning är processen när du förbränner gammalt muskelprotein.

-Proteinsyntes-
Sålänge du med jämna mellanrum äter stadigt med protein sjunker inte proteinsyntesen under normala nivåer.
Protein kan lätt delas upp i minst 3 grupper : Vassle, kasein och Råprotein.
Vassle(snabbt) är en liten del av mejeriproduktproteinet.
Kasein(långsamt) är en stor del av mejeriproduktproteinet.
Råprotein(mellansnabbt/långsamt) är det som finns i ägg, fisk, kött, fågel osv.

Vassle är egentligen det enda vanliga proteinet som höjer proteinsyntesen över den normala nivån I VILA. Dock är styrketräning den klart effektivaste proteinsynteshöjaren.

-Proteinnedbrytning-
När blodsockerkurvan är låg eller/och när du utför hårt arbete är proteinnedbrytningen stor eftersom kroppen använder muskelproteinet som energi.

med tillgång till långsamt eller mellansnabbt protein sänks proteinnedbrytningen, men det bästa sättet är nog att få i sig kolhydrater och fett så att blodsockerkurvan inte sjunker för lågt. halvenkelt kan man kanske säga att proteinnedbrytningen blir större i takt med att blodsockerkurvan sjunker (om man bortser från hårt arbete).

så ska du bli grovare.. bygga muskler... så ska du försöka att positiv proteinbalans, dvs ha högre proteinsyntes än vad du har proteinnedbrytning.

Så mitt råd till dig är att du ska införskaffa både Vassleprotein och Kaseinprotein. båda två finns i kosten men det är svårt att få i sig höga halter snabbt vassleprotein eftersom det finns i en sån liten mängd av proteinet i mejeriprodukterna.

utöver det vore det nog ingen dålig ide att köpa lite snabba kolhydrater eftersom det minskar proteinnedbrytningen i samband med träning, fyller på glykogendepåerna och gör att du inte lika lätt går in i väggen efter ett pass.

Det är iaf det viktigaste enligt mig

muffe85
05-09-2006, 00:48
Före och Under träning är Vassleprotein mer effektiv på proteinsyntesen än Kasein. Efter sägs de vara lika effektiva.
Jag har en egen teori att blanda Vassle och Kasein i samband av träning för att minska proteinnedbrytningen även vid träning.

I Övrigt, t.ex. om man väljer proteinpulver som ett mellanmål, så är en blandning mellan kasein och Vassle klart bättre än bara den ena eller den andra. en kombination av 70% kasein, 30% Vassle tror jag inte är så dum om man tänker på mellanmål. Glöm inte bort att kroppen behöver jämn tillförsel av kolhydrater och fett ochså!

i fråga av snabba kolhydrater är det inte dumt att ta det efter, innan eller under passet. Viktigaste enligt mig är väl först Efter, sen Innan och sist Under passet. dock har alla positiva effekter, dock främst att minska proteinnedbrytningen, bättre tryck i träningen, går ej in i väggen och fyller på glykogenet.

Thorwaldsson
05-09-2006, 09:36
I Övrigt, t.ex. om man väljer proteinpulver som ett mellanmål, så är en blandning mellan kasein och Vassle klart bättre än bara den ena eller den andra. en kombination av 70% kasein, 30% Vassle tror jag inte är så dum om man tänker på mellanmål.

Vad jag förstått så är rent kasein att föredra som mellanmål när kroppen är i vila. Rätt?

King Grub
05-09-2006, 10:15
I en jämförelse rakt av ger kasein den bättre proteinbalansen, särskilt vid intag av enbart protein och inget annat och över en längre tidsperiod, men vid normalt regelbundet ätande och i och med att vassle stimulerar proteinsyntesen i vila, vilket inte kasein gör, är en kombination säkert inte fel.

isak_83
05-09-2006, 13:12
Nær kan man anta att proteinsyntesen ær i vila?

EiseltUK
05-09-2006, 18:02
...när kroppen är i vila, inte proteinsyntesen. :)

Nithian
05-09-2006, 18:21
Bra skrivet muffe85, där lärde jag mig nåntin nytt! :thumbup:

z_bumbi
05-09-2006, 18:30
Med 5 träningar i veckan och en moderat viktuppgång.

En gainer i samband med träningen för att förbättra återhämtningen, antingen en färdigblandad eller så blandar du en egen. ca 0,3-0,4 g protein och 0,8 g kolhydrater per kilo kroppsvikt kan vara lagom.

Då har du dessutom ökat kaloriintaget med 400-500 kcal 5 dagar i veckan vilket räcker ganska långt vad gäller viktökningen.

Kreatin (Kreatinmonohydrat) är kanske något att fundera på också, 5-10 g per dag gör att 1 kg räcker ganska länge.

Kolla igenom kosten i övrigt och se till att den förutom energi tillför näringsämnen i rimliga mängder.

muffe85
06-09-2006, 08:37
Vad jag förstått så är rent kasein att föredra som mellanmål när kroppen är i vila. Rätt?

vid "svält" är kasein mycket mer effektivare än vassle på proteinbalansen eftersom kaseinet bromsar proteinnedbrytningen mycket mer än vad då vasslet höjer proteinsyntesen.

vid en balanserad kost eller konstrollerad deff verkar rimligast att en kombination av både kasein och vassle är bättre än bara ena eftersom kaseinet bromar proteinnedbrytningen och vassle höjer proteinsyntesen i vila.

Själv försöker jag tänka att protein är inte bara protein.
jag delar på snabbt och långtsamt protein och försöker få i mig en del av båda med jämna mellanrum, självklart med måtta. överdrifter undanbedes.