PDA

View Full Version : gammal omega3

Baan
04-09-2006, 12:13
har gammal omega-3 som gått ut i maj månad, är det slänga som gäller eller är det fortfarande användbart?

King Grub
04-09-2006, 12:31
Släng.

formula4shape
04-09-2006, 12:39
Beror på hur du förvarat den. Omega-3 har lång hållbarhet i kapslar, oftast 1-3 år. Någon månad bör inte göra någon märkbar skillnad om du inte förvarat den för varmt eller om oljan är av dålig kvalité gällande antioxidanttillsats osv.

Däremot är tillskottet i sig såpass billigt att du kan lika gärna köpa en ny burk.

Baan
04-09-2006, 18:33
Beror på hur du förvarat den. Omega-3 har lång hållbarhet i kapslar, oftast 1-3 år. Någon månad bör inte göra någon märkbar skillnad om du inte förvarat den för varmt eller om oljan är av dålig kvalité gällande antioxidanttillsats osv.

Däremot är tillskottet i sig såpass billigt att du kan lika gärna köpa en ny burk.

Det är egentligen morsans burk som hon köpte 1956 (eller något liknande), käkade några dagar och sen glömdes bort. Tror den hela tiden legat i toaletten, vilket borde betyda ganska svalt för det mesta dock kan det ju bli fuktigt. Den har väl inte öppnats jättemånga gånger direkt. Luktade lite på den och tänkte att den luktade skumt men jämförde med en fräsch förpackning och det luktade i princip likadant. Testade en 12 stycken nu, får se hur det går ;)

Om jag inte hör av mig mer så kan ni alltid referera till den här tråden ifall någon funderar på att käka urgammal omega-3 ;)

Baan
04-09-2006, 18:34
Hmmmm laxeringsmedel...

formula4shape
04-09-2006, 21:10
Det är egentligen morsans burk som hon köpte 1956 (eller något liknande), käkade några dagar och sen glömdes bort. Tror den hela tiden legat i toaletten, vilket borde betyda ganska svalt för det mesta dock kan det ju bli fuktigt.

*screwy* ?...:banned

Cerberus
04-09-2006, 21:22
HAHA legat i toaletten vad fan tänker du på ????? HAHAHA :laugh:

edit: okej nu fattade jag det där, i badrumsskåpet(hoppas jag)?

släng skiten, fett härsknar ganska fort har ja för mig. 50 år är ganska lång tid tycker jag :P

Baan
04-09-2006, 21:27
nej, nej 1956 var ju ett skämt, menar bara att burken är köpt för länge sedan, kan ju vara kort datum till att börja med, man vet ju aldrig, men jag tippat på max två år. inte riktigt i badrumsskåpet men väl på ett ställe där det är hyffsat tort, men självklart blir det ju ganska fuktigt i luften i badrummet så inte världens bästa plats för förvaring. själva burken borde ju iofs vara hyffsat tät..

testade trycka i mig 10 stycken, tror jag kan marknadsföra det som hyffast laxeringsmedel iaf...

Brooklyn
04-09-2006, 21:29
HAHA legat i toaletten vad fan tänker du på ????? HAHAHA :laugh:

edit: okej nu fattade jag det där, i badrumsskåpet(hoppas jag)?

släng skiten, fett härsknar ganska fort har ja för mig. 50 år är ganska lång tid tycker jag :P
HAHAHAHAHAHAHA :laugh: :laugh:

Cerberus
04-09-2006, 21:46
haha ok, ja missförstod :D

släng burken, fett härsknar fort som sagt...

jag har smakat på gammal fiskolja(smakar inte gott!).