PDA

View Full Version : Koffeintabletter --> ökad perspiration

BigForre
03-09-2006, 21:12
Fick ett infall när jag var förbi apoteket för några dagar sedan och köpte med mig en burk koffeintabletter hem för att undersöka fenomenet. Brukar vanligtvis dricka en del kaffe, men oftast ingen större mängd innan träning då jag tycker att det ligger lite dåligt i magen. Tog 300mg en timme innan passet och vet inte om det var placebo eller att jag helt enkelt hade en bra dag, men jag kände mig pigg och taggad. Det jag märkte av dock var att jag svettades mycket (!) idag. Skulle väl annars räkna mig till en normalsvettare, men idag lyckades jag i princip mätta t-shirten jag hade på mig.

Någon som märkt av samma fenomen eller helt enkelt vet att koffein kan ha/har den här (bi)effekten?

Wider
03-09-2006, 21:15
Koffein har väl en termogen effekt? Därav också den förhöjda energiförbrukningen.

MrBoris
04-09-2006, 14:35
Koffein har väl en termogen effekt? Därav också den förhöjda energiförbrukningen.

stämmer bra det o det borde väl kunna vara anledningen till svettet?:thumbup:

Pox
04-09-2006, 14:53
Termogen effekt ja, betyder ju "värmeskapande". Så det är ju ganska logiskt att du ligger närmare till hands att svettas då koffeinet höjer din kroppstemperatur.

L-Sami
04-09-2006, 17:03
Jo, svettas gör jag också av koffar.

BigForre
04-09-2006, 19:10
Yes, en skön kaffesvettning har jag känt av efter en större kopp kaffe en varm sommarkväll. Så jag kopplade direkt att det kunde ha med varanda att göra, men det förvånade mig att det var så löjligt mycket mer än vanligt. Tack för svar!

Decamber
06-09-2006, 10:36
Aha! Koffeinets termogena effekt har förbigått mig. Kanske är all kaffe jag dricker som gör att jag blir så förbannat svettig på ryggen, jämt och ständigt.

Finns det nån annan vanlig faktor som ökar svettandet?

EiseltUK
06-09-2006, 14:48
Aha! Koffeinets termogena effekt har förbigått mig. Kanske är all kaffe jag dricker som gör att jag blir så förbannat svettig på ryggen, jämt och ständigt.

Finns det nån annan vanlig faktor som ökar svettandet?

Stress.

MrBoris
06-09-2006, 14:54
Stress.
+1
och nervositet har jag också känt kan utveckla svettningar hos mig..