PDA

View Full Version : Mighty Greens, Green Magma, Alkagreens etc?

Archos
03-09-2006, 00:31
Har svårt att få i mig tillräckligt med grönsaker och frukt. Tycker det är svårt nog att sätta i mig kolhydrater, fett och protein.

Har märkt att jag känner mig lite försurad av allt protein man sätter i sig också. Därför tänkte jag försöka hitta en genväg till att behöva trycka i mig mängder med frukt och grönt i form av ett tillskott. Läste på ett amerikanskt forum om "greens+" som skulle ha en utjämnande effekt på försurande livsmedel som protein. Hittade inte märket på svenska sidor men ett par liknande preparat, nämligen de i rubriken.

Någon som använder något av dessa? Vad tycker du om preparatet i så fall?

Pepz
03-09-2006, 07:53
Hur känner man sig "försurad"?
Vad det gäller "försurning" så anser jag att kroppen klarar av det.
Kroppen och framför allt blodet har en enastående buffrande förmåga.
Om du är orolig för proteintagets effekt på kroppen så kan du ju minska det..

Vad det gäller antioxidanter och viutaminer/mineraler så är ett intag ifrån frukt och grönt att rekommendera och ett tillskott ska ses just som ett tillskott under hårda perioder av "stress", och ska inte ersätta frukt och grönt..

Sverker
03-09-2006, 08:14
En del av den buffrande, alkaliska, effekten hos frukt och grönsaker är de organiska syrorna i grönsaken och frukter. Syror som äppelsyra och citronsyra.

Äter du extrakt av grönsakerna så finns inte de organiska syrorna kvar. Då skulle varje kapsel väga ett par gram.

Ett tillskott jag kan tänka mig är faktiskt spirulina. Smakar*spy* men är full av antioxidanter och t o m hyffsat protein. Då är det ett tillskott för antioxidanter.

Archos
03-09-2006, 10:21
Tänkte inte byta ut frukt och grönt helt. Äter en eller två frukter och en salladstallrik till lunch varje dag. Tror inte det är tillräckligt men det blir oftast inte mer.

Vår kost i väst, framförallt vi som äter mycket protein är ju väldigt försurande. Jag har läst om blodets buffrande förmåga här på forumet förut. Har också läst om att kroppen tar av muskler och ben för att reglera alltför sur miljö i kroppen. Vet inte vilket som är mest rätt men jag antar att man inte kan få för mycket basbildande mat när man käkar mycket protein, maltodextrin osv.

Hur jag känner mig "försurad" kanske inte ens har med det här att göra men börjar känna av halsbränna ganska ofta. Känner av en viss irritation i solarplexusområdet vilket jag misstänker är magmunnen. Om jag ska äta kött eller liknande vid sådana symtom känns det instinktivt fel. På så sätt känner jag mig "försurad", felaktigt eller inte men känslan säger till mig att få i mig något naturligt basiskt.

Ett tillskott skulle alltså givetvis vara ett tillskott och inget annat.

Spirulina var det tillskott jag skulle åka och köpa från början men sen fick jag upp ögonen för de här andra preparaten.

Sverker
03-09-2006, 10:25
Vad du känner i magen är inte samma sak som vilket pH du har i övriga kroppen. Att magen är sur kan vara ett livsstilsproblem med mycket stress.

Archos
03-09-2006, 10:41
Ja, det kan ju stämma eftersom jag börjat ett nytt jobb nyligen, men att då äta ett överskott av försurande mat kan ju knappast hjälpa?

Vilket livsmedel/naturligt tillskott skulle ha bäst effekt på en försurad mage då?

Acidophilus till exempel?

Archos
03-09-2006, 10:53
Jag antar att jag är tillbaka till den ursprungliga frågan med frågorna ovan. Hoppas och tror att de preparaten kan hjälpa mot vilken slag försurning det än gäller!

Pepz
03-09-2006, 19:38
finns många medel för halsbränna och "sur" mage.. samarin är ett..

Kan du inte äta mer "basiska" livsmedel istället då. dvs lägga om kosten för att råda bot på problemet?

Archos
03-09-2006, 20:26
Vill helst ha så naturliga livsmedel och tillskott som möjligt så samarin skippar jag helst om det finns ett naturligare sätt.

Basisk eller basbildande kost är i princip frukt och grönt och då är jag tillbaka på ruta ett igen!

Men visst, jag ska göra mitt bästa för att öka grönsaks och fruktintaget. Sverker skrev ju om naturliga bufferts som endast finns i färskt frukt och grönt. Ska nog prova ett av de tillskott i rubriken i alla fall. Anledningen att jag startade tråden var ju att kolla om nån här hade provat något preparat eftersom en sökning inte gav några resultat.

aliquis
27-09-2006, 13:15
Hur känner man sig "försurad"?
Vad det gäller "försurning" så anser jag att kroppen klarar av det.
Kroppen och framför allt blodet har en enastående buffrande förmåga.
Om du är orolig för proteintagets effekt på kroppen så kan du ju minska det..

Vad det gäller antioxidanter och viutaminer/mineraler så är ett intag ifrån frukt och grönt att rekommendera och ett tillskott ska ses just som ett tillskott under hårda perioder av "stress", och ska inte ersätta frukt och grönt..Ja, fanns ett blad på gymmet tidigare om att det där med baser o syror var bullshit för att kroppen reglerade pH:n och den kunde inte sänkas typ, men å andra sidan gör den ju det med kalcium från skelettet och då HAR DE JU RÄTT, visst att pHn kanske inte sjunker, men kroppen försuras ju och lakas ur på andra mineraler för att kompensera hur som helst? Så då är det ju inte bra att bara äta en massa mat som försurar kroppen.

Tillskotten han nämner är ju "grönsaker", eller eventuellt gräs/groddar som är torkade, det är ju inga syntetiska produkter, så det är ju på riktigt, men bara lite enklare att få i sig än att äta någon liter groddar...En del av den buffrande, alkaliska, effekten hos frukt och grönsaker är de organiska syrorna i grönsaken och frukter. Syror som äppelsyra och citronsyra.

Äter du extrakt av grönsakerna så finns inte de organiska syrorna kvar. Då skulle varje kapsel väga ett par gram.

Ett tillskott jag kan tänka mig är faktiskt spirulina. Smakar*spy* men är full av antioxidanter och t o m hyffsat protein. Då är det ett tillskott för antioxidanter.Var tar syrorna vägen då? avdunstar? Citronsyra i påse är väl "torrt", men det kanske inte är citronsyra i kristallerna utan bara blir det när man blandar med vattnet?

Spirulina luktar o smakar avlopp/alger (inte så konstigt), men om man blandar det med något är det inte så farligt, går att få ner en tesked i munnen också, visst att det smakar skit men det är ju borta på 10 sekunder ändå. Med banan och apelsin-/äpplejuice är det riktigt gott.

Men det var ju snack nyligen om spirulina var giftigt? Förr hade jag det alltid i efterträningsshaken dock.

Runt 70% protein tror jag, bra fetter och massa vitaminer o mineraler, men man äter ju å andra sidan inte så många gram.

Som antioxidant är väl fördelarna att det är lite "ovanliga" antioxidanter/färger, de som är i spirulina lär ju inte finnas i säg apelsiner, paprika, morötter, äpplen o sådant som folk äter mest.

Chlorella eller vad den heter skall ju vara nyttig också.

Spirulina är tokdyrt dock, eller iaf en 50-70kr/hekto på stadsträdgården, borde gå att köpa 1kg burkar/påsar lite billigare någonstans kan man tycka.Spirulina var det tillskott jag skulle åka och köpa från början men sen fick jag upp ögonen för de här andra preparaten.Alkagreens försöker någon sälja nere på ökk, men det verkade ju mest bestå av vetegräs och sedan lite andra groddar o så och bipollen o drottninggele. Men jag antar att det är väldigt lite av de senare och andra mer exotiska ingredienser och väldigt mycket av vetegräset.

Vetegräs skall visserligen vara nyttigt, men jag vet inte om man vill betala hundratals kronor för en burk med det. Du kan ju köpa en vetegräspress och odla vetegräs själv, så pressar man det till någon juice o dricker.

Grönsaksjuicegreja har jag funderat på själv annars, grönsaker är så jobbigt att äta mycket av för det fyller magen så mycket, så om man inte förlorar alltför mycket på att göra juice av dem skulle jag vilja pressa o bara hälla i mig skiten istället.

Köpte lite färdig juice som inte var så dyr men det var så mycket tomatjuice i det och konstiga kryddor och jag var skeptisk så jag gillade det inte, men om man pressar själv slipper man ju fundera på alla konstiga grönsaker de har haft i o kan köra på vad man vill.Ja, det kan ju stämma eftersom jag börjat ett nytt jobb nyligen, men att då äta ett överskott av försurande mat kan ju knappast hjälpa?

Vilket livsmedel/naturligt tillskott skulle ha bäst effekt på en försurad mage då?

Acidophilus till exempel?Vad gäller sådana bakterier undrar jag hur bra det är att bara tillföra mängder av en viss sort, i tarmen lär det ju finnas massa olika sorter? Bästa är väl att försöka låta bli o stressa osv kanske?Kan du inte äta mer "basiska" livsmedel istället då. dvs lägga om kosten för att råda bot på problemet?Det är ju det han försöker ;)

I min efterträningsgreja brukade jag ha havregryn, men jag kom på nu på senare tid att jag borde ha mixat ner torkade vetegroddar istället, kostar inte alls mycket i random hälsokosthylla och är grymt nyttigt.

Sverker
27-09-2006, 19:52
Du förbränner de organiska syrorna i levern, ger ca 2.5 kcal per gram.

Archos
27-09-2006, 22:04
Vetegräs skall visserligen vara nyttigt, men jag vet inte om man vill betala hundratals kronor för en burk med det. Du kan ju köpa en vetegräspress och odla vetegräs själv, så pressar man det till någon juice o dricker.

Har du odlat och pressat vetegräs själv nån gång? Höll på och experimenterade med kost för ett antal år sedan och läste då om levande föda. Vetegräs skulle vara bland det nyttigaste man kunde dricka. Packat med vitaminer och enzymer.

Frågan är hur mycket man behöver och hur man odlar det. Har för mig att jag provade men minns inte hur jag gjorde. Låga plastlådor med uppblötta tidnigar borde funka. Sen behöver man nog dagslysrör om man inte får plats i fönsterbrädan. Hur man sen gör när man pressar fram saften har jag ingen aning om. Mixer, kvarn eller liknande kanske?

Kanske ska testa..:cool:

aliquis
28-09-2006, 00:42
Du förbränner de organiska syrorna i levern, ger ca 2.5 kcal per gram.Menade i de torkade pulvren.

aliquis
28-09-2006, 00:43
Har du odlat och pressat vetegräs själv nån gång? Höll på och experimenterade med kost för ett antal år sedan och läste då om levande föda. Vetegräs skulle vara bland det nyttigaste man kunde dricka. Packat med vitaminer och enzymer.

Frågan är hur mycket man behöver och hur man odlar det. Har för mig att jag provade men minns inte hur jag gjorde. Låga plastlådor med uppblötta tidnigar borde funka. Sen behöver man nog dagslysrör om man inte får plats i fönsterbrädan. Hur man sen gör när man pressar fram saften har jag ingen aning om. Mixer, kvarn eller liknande kanske?

Kanske ska testa..:cool:Nej, men en kille i datorföreningen gick från allätare till levandefödoomar, så han var intresserad av det.

Av att odla bovete också.

Sverker
28-09-2006, 07:10
Menade i de torkade pulvren.

Jag menar allt. All citronsyra, äppelsyra, mjölksyra osv du får i dig, oavsett varifrån det kommer.

aliquis
28-09-2006, 10:13
En del av den buffrande, alkaliska, effekten hos frukt och grönsaker är de organiska syrorna i grönsaken och frukter. Syror som äppelsyra och citronsyra.

Äter du extrakt av grönsakerna så finns inte de organiska syrorna kvar. Då skulle varje kapsel väga ett par gram.Det var den biten jag kommenterade med var syrorna nog vägen, i pulvret, inte i kroppen.