View Full Version : Zink tillskott
rostbiff
28-08-2006, 16:46
är det nåt att ha elleR?
rostbiff
28-08-2006, 17:06
ska man ha rent zinktillskott eller finns det mineralblandningar?
Det brukar finnas i mineralblandningar. ZMA är ett tillskott med både Zink/Magnesium/B6
BigForre
28-08-2006, 17:15
:bow: Oslagbart! :bow:
För att?
Glenner_84
28-08-2006, 18:02
För att?
För att Zink är den mineral som är involverad i det mesta när det gäller muskeltillväxt, finns studier som visar att hög intensiv träning stimulerar omåttlig zinkförlust. kan alltså blocka muskeltillväxt enligt vad jag har läst.
ogge vad kör du för zinktillskott då?
ogge vad kör du för zinktillskott då?
Twinlab. Det känns som att man sover bättre, sen sägs det ge lite bättre tryck i trumpeten. :D
rostbiff
28-08-2006, 18:43
det verkar lätt vara nåt att inskaffa snart :P
Glenner_84
28-08-2006, 21:03
Twinlab. Det känns som att man sover bättre, sen sägs det ge lite bättre tryck i trumpeten. :D
Sant, Zink påverkar Testosteronet positivt , accelrerar läkningen av halsont, ökar immunförsvar, accelrerar läkning av ögonproblem, kan minska tinnitus enligt en Japansk studie eftersom zink ligger högkoncetrerat i örat, kan hjälpa folk med diabetes, förbättrar spermieproduktionen, reducerar chansen att få förstorad prostata, kan förhindra att man tappar hår på skallen mm mm.
Så en massa bra fördelar i rätt dosering (ungefär 30mg) tror jag.
MasterChief
28-08-2006, 21:42
Ligger det någonting i påståendet att har man "vita fläckar" på naglarna så kan man lida av zinkbrist?
King Grub
28-08-2006, 21:47
Det kan det vara, men det vore fel att påstå att det alltid är det, eller ens att det en vanlig orsak. Vanligtvis är det stötar eller mindre trauma som ligger bakom, och vissa får lättare fläckarna än andra. Det är stötar nere vid nagelroten, och det är först när nageln vuxit upp därifrån som man ser fläckarna, varför man antagligen glömt bort orsaken till fläcken när man ser den.
MasterChief
28-08-2006, 21:55
Det kan det vara, men det vore fel att påstå att det alltid är det, eller ens att det en vanlig orsak. Vanligtvis är det stötar eller mindre trauma som ligger bakom, och vissa får lättare fläckarna än andra. Det är stötar nere vid nagelroten, och det är först när nageln vuxit upp därifrån som man ser fläckarna, varför man antagligen glömt bort orsaken till fläcken när man ser den.
Låter onekligen som en gedigen teori. Jag har vita fläckar lite då och då och någon zinkbrist kan jag knappast lida av (om jag nu inte har något fel på upptaget).
Tänk också på att zink och exempelvis koppar konkurerar om upptaget. Ett alltför stort intag av zink kan därför ge kopparbrist. Många rekommenderar därför att man håller sig till multivitamin/mineraltablett så länge man inte har dokumenterad brist av ett enskilt näringsämne.
BigForre
29-08-2006, 12:10
Vilket inte är att förakta. :D
rostbiff
29-08-2006, 20:00
lite off topic här men.. jag har ibland som små små gropar i naglarna, ser ut som små bucklor i nageln. vad kan det bero på?
lite off topic här men.. jag har ibland som små små gropar i naglarna, ser ut som små bucklor i nageln. vad kan det bero på?
Har du några hud eller hårproblem? Jag frågar eftersom hår/hud/naglar är biologiskt närbesläktade/kopplade till varandra och därmed också problem de kan ha.
Uppenbara svaret annars är väl att de beror på någon mekanisk skada när de bildas vid nagelroten, precis som de vita fläckar redan nämnda bildas (tänk på att det tar veckor mellan det att nageln börjar bildas och till sist ser dagens ljus, skador syns kanske alltså inte förrän veckor efter att de orsakats).
Nån som testat ZMA har hört att man sover bättre och djupare och har mycket värkliga drömmar?
Glenner_84
30-08-2006, 11:11
Nån som testat ZMA har hört att man sover bättre och djupare och har mycket värkliga drömmar?
ZMA är ett kosttillskott som består av zink, magnesiumaspartat och Vitamin B6. Bruk av ZMA påstås leda till styrkeökningar, bättre träningsresultat och höjda nivåer av muskeluppbyggande hormoner som testosteron
Och JA det kan få dig att sova bättre enligt vad jag har läst. Det med drömmar har nog dock inte med ZMA att göra.
ZMA är ett kosttillskott som består av zink, magnesiumaspartat och Vitamin B6. Bruk av ZMA påstås leda till styrkeökningar, bättre träningsresultat och höjda nivåer av muskeluppbyggande hormoner som testosteron
Och JA det kan få dig att sova bättre enligt vad jag har läst. Det med drömmar har nog dock inte med ZMA att göra.
Jag fick nyss reda på genom en tämligen säker källa att zink enbart har en positiv effekt på testosteron om det råder en brist på zink, och att det för en normal människa därför inte funkar som så att mer zink = mer testosteron.
King Grub
30-08-2006, 15:59
Kan dock förhindra sänkning av testosteronnivåer vid mycket hård träning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16648789&query_hl=3&itool=pubmed_docsum
King Grub
30-08-2006, 16:00
Det där har Matti Kolu skrivit, inte du! Ange källa när du citerar - planka inte rakt av.
Kan dock förhindra sänkning av testosteronnivåer vid mycket hård träning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16648789&query_hl=3&itool=pubmed_docsum
3mg/kg, låter inte det som väldigt mycket?
Ta en person på 80kg, 240mg extra zink om dagen? Har jag fått något om bakfoten?
King Grub
31-08-2006, 10:39
Nej, du har inte fått något om bakfoten, och det är mängder långt över övre tolererbar gräns och mängder associerade med bieffekter som kopparbrist, diarré och magsmärtor.
Nej, du har inte fått något om bakfoten, och det är mängder långt över övre tolererbar gräns och mängder associerade med bieffekter som kopparbrist, diarré och magsmärtor.
Hm. Men anta att man tränar tung styrketräning 3-4 ggr i veckan, har du några gissningar på vad som är en bra mängd som tillskott per dag, isåfall? Är 15mg fullt tillräckligt eller är det lugnt att överskrida det lite?
Var ligger den tolererbara gränsen?
När jag hade sömnproblem var ZMA guld. Somnade mycket lättare. Jag gick iofs in med inställningen att det verkligen skulle ha den effekten också. Lite påtvingad placebo som hjälp är inte fel.
De första 1-3 dagarna jag käkar ZMA så brukar jag få massiva mardrömmar och inte kunna sova mycket alls, men efter det så är allt bra.
King Grub
31-08-2006, 10:53
Var ligger den tolererbara gränsen?
40 mg/dag.
Då är det ju lite dumt att rekommendera minst 90mg för den här produkten http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=152
Eller är det annorlunda där p.g.a övriga ingredienser i blandningen?
Då är det ju lite dumt att rekommendera minst 90mg för den här produkten http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=152
Jag körde förut 120mg per dag och då fick jag biverkningar iform av huvudvärk och illamående. Fast kände mig jävligt mycket mer starkare och aggressivare på gymmet när jag tog överdoser. Inget jag rekommenderar ändå.
3 kapslar ger 30mg.
3 kapslar ger 30mg.
Ah, då lät det ju bättre. Lite dumt formulerat på sidan, dock.
Jag körde förut 120mg per dag och då fick jag biverkningar iform av huvudvärk och illamående. Fast kände mig jävligt mycket mer starkare och aggressivare på gymmet när jag tog överdoser. Inget jag rekommenderar ändå.
Haha så jävla typiskt grabbar. "Duuhh.. mer er betre11Lol. Jåg for trück!".
Glenner_84
31-08-2006, 12:20
Det där har Matti Kolu skrivit, inte du! Ange källa när du citerar - planka inte rakt av.
trodde inte man fick det, sen stod det inte vem som hade skrivit i artikeln jag läste. (har hundratals sidor med artiklar etc på datorn)
King Grub
31-08-2006, 12:32
trodde inte man fick det, sen stod det inte vem som hade skrivit i artikeln jag läste. (har hundratals sidor med artiklar etc på datorn)
Inte fick? Det du inte får göra är kopiera rakt av och få det att se ut som om någon annans text är skriven av dig. Det är inte bara otillåtet, det är ett jäkla sätt, punkt slut.
Här finns den artikeln som Glenner_84 inte refererade till.
http://www.halso.info/zma.html
King Grub
31-08-2006, 13:19
Där man klart påpekar att studien som visar på positiv effekt var vinklad och värdelös; försökspersonerna var redan på gränsen till zinkbrist. Båda grupperna, både kontrollgruppen och gruppen som fick tillskottet, var i stort behov av zink, förmodligen redan innan man lät båda grupperna påbörja intensiv träning, men bara en grupp fick det. Och i bättre kontrollerade studier märktes inget på varken hormonnivåer eller träningsresultat.
Där man klart påpekar att studien som visar på positiv effekt var vinklad och värdelös; försökspersonerna var redan på gränsen till zinkbrist. Båda grupperna, både kontrollgruppen och gruppen som fick tillskottet, var i stort behov av zink, förmodligen redan innan man lät båda grupperna påbörja intensiv träning, men bara en grupp fick det. Och i bättre kontrollerade studier märktes inget på varken hormonnivåer eller träningsresultat.
Den där informationen hjälper inte genomsnittskillen eftersom han redan är övertygad om att han givetvis lider brist på alla vitaminer och mineraler och därför måste överdosera minst 3x. Bara att kika på L-sami eller hur han nu heter.
Glenner_84
31-08-2006, 14:18
Här finns den artikeln som Glenner_84 inte refererade till.
http://www.halso.info/zma.html
thx , ska skriva vem artikeln kommer ifrån next time om jag hittar det :MrT:
Den där informationen hjälper inte genomsnittskillen eftersom han redan är övertygad om att han givetvis lider brist på alla vitaminer och mineraler och därför måste överdosera minst 3x. Bara att kika på L-sami eller hur han nu heter.
Gjorde så förut, för att prova om man fick nån effekt av det. Har gått ned nu till 40mg från tablett form + det man får genom maten.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.