PDA

View Full Version : Godkänd produkt?

hellgren
26-08-2006, 18:02
Hej allihopa,
jag vill börja med att be om ursäkt om det här anses vara en dålig första post, men med tanke på min ringa
kunskap på området hoppas jag att ni har överseende.

Mitt nuvarande situation är att jag jobbar i stort sett heltid på ett lager, vilket innebär en jäkla massa lyft
dagarna i ända. Utöver detta spelar jag basket på elitnivå, och tränar då 4-5 gånger i veckan teknik
alternativt spelträningar. Problemet för mig är att jag under de senaste veckorna inte kunnat
prestera 100%, utan är väldigt trött och sliten p.g.a. jobbet.
Min tanke var då att jag skulle prova på med ett kosttillskott.

Jag har nu skaffat mig en 1.1kg's prova-på burk, vid namn
Performance, Nutrition for Athletes, WEIGHT GAIN.

http://www.scandinavian-supplements.se/files/imagemanagermodule/@random42078468220fe/Weight%20Gain%201,1kg%20Web.jpg
(Bilden visar hur burken ser ut.)

Min enda fundering kring det här är om denna produkt är godkänd för elitidrottare?
Finns det något i detta tillskott som ens kan vara lite suspekt eller ej helt ofarligt?

Jag orkar verkligen inte med att åka dit på ett eventuellt prov av något slag under kommande säsong.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Något som kan nämnas är att jag är 20 år gammal, 193cm lång och väger ca 83kg.

med vänliga hälsningar,
en fundersam Jocke.

King Grub
26-08-2006, 18:09
Ingredienser:

Kalciumkasseinate, Maltodextrin, Dextros, Smakämnen, Förtjockningsmedel: (E412), Sötningsmedel: aspartame

Kalciumkaseinat är mjölkprotein.

Maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse från potatis eller majs.

Dextros är druvsocker.

E412 är guarkärnmjöl.

Aspartam är... aspartam. Samma sötningsmedel som i lightläsk.

Alltså: mjölk och potatis, i princip. ;) Inget dopningsklassat alls.

hellgren
26-08-2006, 19:01
Tusen tack för "översättningen", King Grub.
Mycket, mycket uppskattat.

L-Sami
27-08-2006, 05:11
Mer kanske lite Off Topic! men vet själv eftersom har varit i din situation...

Försök ät mer måltider också, var tredje timme och vila och sov när du har möjlighet 8 timmars sömn varje natt är rekommenderat! Var noga med att få i dig mycket kolhydrater eftersom basket är extremt tufft, med alla träningar, matcher, fys i elitnivå. För att kunna prestera bra måste du äta bra. Försök ha mycket kolhydrater till varje måltid det hjälper dig att återhämta dig till nästa träningspass och det ger dig bra energi. Ute slut inte heller protein, fett och mineraler/vitaminer man behöver det fulla paketet.

Vet ju själv eftersom spelade basket på elitnivå förut, åt jävligt dåligt då i jämförelse med träningsmängden som ledde till sämre prestation desto högre nivå man kom upp i trots att man hade talangen...gott om sömn och bra kost ska varje basketspelare få :) man mår bäst när man presterar bäst!

ugly_kid
27-08-2006, 14:53
kolla upp sånt innan du köper nåt om du är orolig, till nästa gång.

hellgren
27-08-2006, 15:18
Tusen tack för tipsen, L-Sami.
Alltid nyttigt med råd från personer som vet var man kommer ifrån, om du förstår mig.

kolla upp sånt innan du köper nåt om du är orolig, till nästa gång.

Tack för tipset, fick dock den här av en bekant för en hundring. Var inte så mycket att tjafsa om, kändes det som.

L-Sami
28-08-2006, 00:38
Tusen tack för tipsen, L-Sami.
Alltid nyttigt med råd från personer som vet var man kommer ifrån, om du förstår mig.

Tack för tipset, fick dock den här av en bekant för en hundring. Var inte så mycket att tjafsa om, kändes det som.

Yeah, been there and done that :) och lycka till!!!