PDA

View Full Version : Nu Blir Jag FÖrvirrad!!

Brinken
24-08-2006, 16:41
Hej, har läst en del om kost och bla bla... du bör hålla insulinnivån låg jämt eftersom det håller en jämnare förbränning.. kollade upp en gainer nu och där står det ju att man bör ha en hög nivå av insulin i kroppen för att det bygger muskler bättre. Måste man välja??? Bra förbränning eller stora muskler?

Brinken

MrBoris
24-08-2006, 16:45
Måste man välja??? Bra förbränning eller stora muskler?

I praktiken måste man det ja..

jwzrd
24-08-2006, 16:47
I praktiken måste man det ja..

Bra viktminskning och stora muskler ja. Större muskelmassa ger större förbränning.

BigForre
24-08-2006, 17:49
Men nu var det ju så att insulin icke är anabolt när det kommer till människokroppen, vilket man länge trodde var fallet. Så protein efter träning skuter på din proteinsyntes bra av sig själv, dock bör beaktas att ett intag av kolhydrater stoppar upp proteinoxidationen så släng i dig din gainer i samband med träning för en trevlig proteinbalans.

Eller är jag ute och snubblar nu igen?

Nitrometan
24-08-2006, 17:52
Bra viktminskning och stora muskler ja. Större muskelmassa ger större förbränning.
Vad är det man säger som riktlinje? 1kg muskler förbrukar 90 kcal per dygn? Har för mig att det var nåt sånt.

King Grub
24-08-2006, 17:57
Vad är det man säger som riktlinje? 1kg muskler förbrukar 90 kcal per dygn?

13 kcal per dygn.

Nitrometan
24-08-2006, 18:14
13 kcal per dygn.
Tack.

Hörde nån amerikansk nutrionist som svamlade om "45 kcal per lb and day" men då var han ute och seglade där med.

Max
24-08-2006, 22:12
Tack.

Hörde nån amerikansk nutrionist som svamlade om "45 kcal per lb and day" men då var han ute och seglade där med.Han räknade nog med att man rörde lite på kilosmuskeln och inte bara lät den vara en "stillasittande" energiförbrukare.

King Grub
24-08-2006, 22:13
Han räknade nog med att man rörde lite på kilosmuskeln och inte bara lät den vara en "stillasittande" energiförbrukare.

Då går det ju inte att nämna några specifika siffror.

Visst kostar en tyngre kropp mer energi att flytta och använda, men då är det inga speciella skillnader om den vikten består av fett eller muskler.

Max
24-08-2006, 22:19
Då går det ju inte att nämna några specifika siffror.

Visst kostar en tyngre kropp mer energi att flytta och använda, men då är det inga speciella skillnader om den vikten består av fett eller muskler.Nej, det stämmer.
Kan man inte anta att en person som består av 60 kg muskler och 20 kilo fett förbrukar mer än en med relationerna omvända om båda t.ex. går 20 minuter?
Kan också vara så att man mer gärna (ork/lust) flyttar på kilot om det är en muskel :D

Trance
24-08-2006, 22:29
Men nu var det ju så att insulin icke är anabolt när det kommer till människokroppen, vilket man länge trodde var fallet. Så protein efter träning skuter på din proteinsyntes bra av sig själv, dock bör beaktas att ett intag av kolhydrater stoppar upp proteinoxidationen så släng i dig din gainer i samband med träning för en trevlig proteinbalans.

Eller är jag ute och snubblar nu igen?

Jag misstror inte dig nu eller så eftersom jag sett Grub säga samma sak. Men jag förstår inte varför man då vill ha så snabba kolhydrater som möjligt i gainern?

Så som jag förstått det så fungerar insulin så att det "trycker" in energin i musklerna. Snabba kolhydrater fungerar väl så att de blir snabbt blodsocker och i och med att det också pumpas ut mängder av insulin så fylls musklernas depåer på snabbt igen. Jag antar att denna teorin låg bakom antagandet att insulin skulle vara anabolt, om det nu inte är det varför skall man hålla fast vid en gainer då?

Jag kan ju ha missförstått allting men är nyfiken hur det fungerar.

King Grub
24-08-2006, 22:33
Jag misstror inte dig nu eller så eftersom jag sett Grub säga samma sak. Men jag förstår inte varför man då vill ha så snabba kolhydrater som möjligt i gainern?

Antikatabolism. Insulin är inte anabolt, men väl kraftigt antikatabolt i samband med fysisk ansträngning.

Sniggel
24-08-2006, 23:12
Nej, det stämmer.
Kan man inte anta att en person som består av 60 kg muskler och 20 kilo fett förbrukar mer än en med relationerna omvända om båda t.ex. går 20 minuter?
Kan också vara så att man mer gärna (ork/lust) flyttar på kilot om det är en muskel :D
Det tror jag också. En vältränad kropp på 80 kg orkar göra av med mer energi (hoppar o skuttar i trappor etc osv...) än en trött förslappad 80-kiloskropp.

Pox
25-08-2006, 10:46
Antikatabolism. Insulin är inte anabolt, men väl kraftigt antikatabolt i samband med fysisk ansträngning.

Verkar inte bara vara antikatabolt i samband med fysisk ansträngning utan även i vila;

Chow LS, Albright RC, Bigelow ML, Toffolo G, Cobelli C, Nair KS.
Mechanism of Insulin's Anabolic Effect on Muscle - Measurements of Muscle Protein Synthesis and Breakdown Using Aminoacyl tRNA and Other Surrogate Measures.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 May 16

Lee SW, Dai G, Hu Z, Wang X, Du J, Mitch WE.
Regulation of muscle protein degradation: coordinated control of apoptotic and ubiquitin-proteasome systems by phosphatidylinositol 3 kinase.
J Am Soc Nephrol. 2004 Jun;15(6):1537-45.