View Full Version : Kostillskott utan snabba kolhydrater
SwedenTennis
04-07-2006, 16:49
Hejsan!
Jag vill ha någon sorts gainer/kostillskott som gör att att man ökar i vikt och muskelmassa men som INTE innehåller snabba kolhydrater. Långsamma går bra fast ej snabba.
Skriv upp namn på produkten så kan jag kolla runt på olika webshoppar eftersom man inte får direktlänka här ifrån till andra webshoppar.
//Johan
King Grub
04-07-2006, 16:51
Vill du ha långsamma kolhydrater i ett tillskott blir det nog fruktos, och det är värre vad gäller metabol påverkan och fettinlagring än t ex maltodextrin.
Köp ett rent proteinpulver och ät valfri kolhydratkälla till.
Om du går upp i vikt eller inte beror på om du äter mer energi totalt över dygnet än du gör av med, inte på något enstaka livsmedel eller tillskott.
Hej,
Jag har sett ett fåtal utländska företag använda havrepulver som kolhydratkälla i MRP-prododukter. Hur är det med denna typ av råvara, lågt eller högt GI, fett som kan oxidera osv? Tanken låter god.
Är ett mellanmål bestående av 40 gram vasslepulver och en portion pasta bra att käka innan man drar iväg till gymmet om man äter det direkt efter jobbet ? väldigt lättsamt att dra med sig lite pasta och en shake, men blir proteinet fullvärdigt pasta+vassle ?
King Grub
04-07-2006, 17:53
men blir proteinet fullvärdigt pasta+vassle ?
Huh?
Vassleprotein är så fullvärdigt det blir i sig.
Ungtuppen
04-07-2006, 18:05
Finns det inte något tillskott där dom använder tex kolhydrater från pasta? Varför är det så omöjligt?
King Grub
04-07-2006, 18:06
Finns det inte något tillskott där dom använder tex kolhydrater från pasta? Varför är det så omöjligt?
Maltodextrin kommer från stärkelse, vanligen potatis eller majs.
Att pasta ger långsamma kolhydrater beror på dess struktur, att den är så kompakt och tar tid att bryta ned. Det är bara vetemjöl egentligen, och i den formen är det varken långsamt eller näringsrikt (det senare är inte vanlig pasta heller).
Varför vill du inte ha snabba kollisar? :eating:
Hej,
Jag har sett ett fåtal utländska företag använda havrepulver som kolhydratkälla i MRP-prododukter. Hur är det med denna typ av råvara, lågt eller högt GI, fett som kan oxidera osv? Tanken låter god.
GI har jag ingen aning om.
Att använda mald havre är jag ytterst tveksam till. Avfettad havre fungerar säker utmärkt men när havren mals så härsknar fettet mycket fort.
Jag kan tänka mig att MRPn är portionsförpackad i påsar med aluminiumfolie för att ge lång hållbarhet.
Huh?
Vassleprotein är så fullvärdigt det blir i sig.
Ojdå, då har jag missuppfattat det.. mjölkproten är också fullvärdigt då eller?
King Grub
04-07-2006, 19:04
Oj ja. Alla animaliska proteiner (utom kollagen och gelatin) är helt och hållet fullvärdiga i sig och behöver inte kompletteras.
SwedenTennis
04-07-2006, 20:12
Varför vill du inte ha snabba kollisar? :eating:
Vill undvika acne.
Mer förslag alla =)
SwedenTennis
07-07-2006, 18:00
Vill du ha långsamma kolhydrater i ett tillskott blir det nog fruktos, och det är värre vad gäller metabol påverkan och fettinlagring än t ex maltodextrin.
Köp ett rent proteinpulver och ät valfri kolhydratkälla till.
Om du går upp i vikt eller inte beror på om du äter mer energi totalt över dygnet än du gör av med, inte på något enstaka livsmedel eller tillskott.
Men grubben vad rekomenderar du mig då jag inte hinnr äta mat efter träning och inte vill ha kostillskott med snabba kokhydrater..vill ha långsamma...prottepulver el vad? =)
King Grub
07-07-2006, 18:39
Proteinpulver och valfri kolhydratkälla. Bröd eller något kan du väl ta med dig.
Vill undvika acne.
Mer förslag alla =)
Om du inte redan har problem med acne så ser jag ingen anledning att undvika snabba kolhydrater *screwy*
SwedenTennis
07-07-2006, 18:56
Om du inte redan har problem med acne så ser jag ingen anledning att undvika snabba kolhydrater *screwy*
Har inge problem men får när jag stoppar i mig saker med snabba kolhydrater i =(
paddanboy
08-07-2006, 20:50
Varför skulle maltodexterin (snabba) påverka acne eller finnar?
King Grub
08-07-2006, 20:59
Varför skulle maltodexterin (snabba) påverka acne eller finnar?
Implications for the Role of Diet in Acne (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf).
zoltan_hellhound
08-07-2006, 21:05
Men ett intag av snabba kolhydrater 3-4 gg en gg om dagen har knappast någon påverkan.. Så länge man sköter sin kost ordentligt i övrigt
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.