PDA

View Full Version : Bäst för återhämtning efter pass

GLC
03-07-2006, 13:34
Hej!

Jag vet att frågan har varit uppe 1000 ggr, har även sökt men inte fått svar på riktigt alla frågor.

En bekant som vill ha något efter träningen för återhämtning, räcker det med vassle för honom då? Han vill inte gå upp ett gram i fett så det känns lite riskabelt med att lägga i för mkt kolhydrater, så en gainer passar nog inte så bra tror jag.

Tips? Vassle 1 timme innan träning och lite mer vassle 2 timmar efter?

Målet för honom är att gå ned i fett och bygga lite muskler, och vad jag antar är vassle bäst för honom.

Kurash
03-07-2006, 13:37
Fettinlagringen från kolhydrater är stark undertryckt timmarna efter ett anaerobt träningspass. Ser inget hinder att trycka i sig lite maltodextrin eller dextropur, eller en vanlig macka, efter passet. Även om personen i fråga är livrädd för att lägga på sig fett.

GLC
03-07-2006, 13:44
Fettinlagringen från kolhydrater är stark undertryckt timmarna efter ett anaerobt träningspass. Ser inget hinder att trycka i sig lite maltodextrin eller dextropur, eller en vanlig macka, efter passet. Även om personen i fråga är livrädd för att lägga på sig fett.

Ok ok. En macka trycker han säkert i sig ändå. :eating:
Räcker det med vassle då eller är det onödigt?

King Grub
03-07-2006, 13:55
För återhämtning är det kolhydrat, inte protein som gäller. Protein gör dock ingen skada, tvärtom ger protein+kolhydrat förbättrad och snabbare glykogeninlagring, och mindre kolhydrat kan användas med fullgod återhämtning vid samtida tillförsel av protein.

Och för proteinsyntesen är protein nödvändigt.

Efter styrketräning är 0.8 g kolhydrat per kilo kroppsvikt en "normal" siffra tillsammans med protein, men ingen absolut sanning.

Om han går upp i fettvikt eller inte beror på energi in minus energi ut över dygnet som helhet, inte ett enstaka tillfälle eller vad det består av.

bengdoktor
07-07-2006, 16:01
För återhämtning är det kolhydrat, inte protein som gäller. Protein gör dock ingen skada, tvärtom ger protein+kolhydrat förbättrad och snabbare glykogeninlagring, och mindre kolhydrat kan användas med fullgod återhämtning vid samtida tillförsel av protein.

Och för proteinsyntesen är protein nödvändigt.

Efter styrketräning är 0.8 g kolhydrat per kilo kroppsvikt en "normal" siffra tillsammans med protein, men ingen absolut sanning.

Om han går upp i fettvikt eller inte beror på energi in minus energi ut över dygnet som helhet, inte ett enstaka tillfälle eller vad det består av.

Hur mycket bör man i runda slängar stoppa i sig av protein och kollisar under timmarna man tränar. Det är ju numera allmänt känt på kolo att man ska ta protein innan träningen, kollis efter och fylla på med protein + ev. kollis under de följande tre timmarna. Men jag har inte kläm på mängderna.. just nu tar jag ca 40g protein innan, 60g kollis efter och 20g protein varje timme efter, i några timmar. Hur fel ute är jag tror du?

Jag väger 85kg och är någorlunda rutinerad gymmare.

Absinteh
07-07-2006, 23:00
Nya bud? så man skall blanda protein med kolhydrater som gainer?

Bubba
07-07-2006, 23:05
Återhämtning: kolhydrater, protein, leucin, taurin, kreatin och eventuellt kaliumcitrat. Gör man lätt konditionsträning i ca 20 min samtidigt som man intar återhämtningsdrinken så är det ännu bättre.