PDA

View Full Version : Viktökning? Vhey vs. Gainers

Jonny
21-12-2002, 19:20
Har tränat nu i ett antal månader och gjort vissa framsteg. Främst i styrka, men även lite i massa.

Jag är övertygad om att problemet liggeri för lågt kaloriintag. Nu är frågan om jag bara behöver lägga till proteiner till kosten, eller om det ska till en ordentlig blandning av kolhydrater och protein (dvs en vanlig Gainer)?

Mitt träningsupplägg är ett splittat program på 2-1-2 principen. Dvs, 2 dagars träning, 1 dags vila, 2 dagars träning (upprepa i oändlighetens oändlighet...). Programmet är ganska hårt, men känns jävligt skönt. Så här ser upplägget ut:

Bröst, Mage
Rygg
--Vila--
Armar
Axlar, Mage
--Vila--
Ben
Bröst, Mage
--Vila--
Rygg
osv....

Kör 9-12 set per muskelgrupp, 8-10 reps. Känns inte som jag övertränar, eftersom varje muskelgrupp får vila en vecka innan nästa pass.

Jag äter mycket och bra, men min fettnivå är ändå i botten, pga min höga ämnesomsättning. Vilket tillskott ska jag köra för att få kroppen att fatta att den ska lägga på sig lite massa?

Tackar för alla inlägg både om tillskott och om träninsupplägg.

God Jul på er allihop!

dared
21-12-2002, 19:24
HAr kört både whey och gainers. Whey har funkat mycket bättre i de flesta katagorier... Jag skulle ha köpt whey och sen blanda druvsocker eller oboy i...

Jonny
21-12-2002, 19:28
Har funderat på att slänga ner en banan tillsammans med whey:en i mixern. På så sätt får man ju i princip en perfekt mix av kolhydrater och protein. Kanske kan vara något att satsa på...

dared
21-12-2002, 19:40
Jo, vill du ha en maffig gainer kan du ta whey+2 matskedar dextropur+1matsked oboy + 1 banan... Blir brutalt:D

MIGGE
21-12-2002, 19:52
vart koper man dextropur? koper man det i pasar eller i burkar eller?

Jarod
21-12-2002, 20:36
Originally posted by MIGGE
vart koper man dextropur? koper man det i pasar eller i burkar eller?

Finns i halvkilos-förpackningar i dom flesta matbutiker..

Mvh

EiseltUK
21-12-2002, 22:51
Hej!
Jag tror att problemet kan ligga i en kombination av lite för mycket träning och lite för lite kalorier.

Många tror att ett spittat program, dvs att man tränar olika muskelgrupper olika dagar, motverkar överträning. Tyvärr är det hela det hormonella systemet som måste återhämta sig och då hjälper det inte att man tränar olika muskelgrupper olika dagar, såvida träningspassen är väldigt korta. Jag skulle rekommendera att du kanske tränar enligt följande:

Måndag: Bröst, biceps
Tisdag: Axlar, vader
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, mage
Fredag: Ben, triceps
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Absolut max 9 set, men hellre runt 6-7 set eftersom det är svårt att hitta övningar som har så pass olika rörelsemönster att de inte aktiverar samma muskelfibrer om och om igen (=kaka på kaka).

Om du har hög förbränning så är detta extra viktigt eftersom din totala omsättning av både energi och protein lättare blir negativ. Om du skulle äta så pass mycket att du precis lägger på dig fett så kanske träningen skulle vara ok, men det är bättre att dra ned lite för att ta det säkra före det osäkra.

Vad gäller kosstillskott så kan du antingen ta protein eller gainer, men om du tar protein så måste du se till att även äta extra kolhydrater. Detta kan ske i form av t ex bananer, dextropur, pasta, ris, potatis, bröd osv. En gainer är ju en färdigblandad måltid så då slipper du tänka på att äta mer kolhydrater. Det beror lite på hur bekväm man är. Eftersom du inte har klarat få dig tillräckligt med näring hittills så kanske du i första hand bör fundera på en gainer.

Det kommer säkert en massa inlägg från de som inte håller med om att man bör träna mindre. Men bry dig inte om det, lika lite som du ska bry dig om hur Mr O tränar. Testa en månad och berätta på forumet!

Mvh
Henrik