View Full Version : Bra återförsäljare?
_xtreme_
16-12-2002, 11:48
Tänkte själv bli återförsäljare vid sidan om (tillsammans med) mina andra verksamhet. Tänkte främst inrikta mig på kosttillskott och hälsokost.
Var skulle ni rekomendera att jag köpte från? Har inte till en början råd (och lite osäker på hur mycket som säljer) att köpa upp ett lager på 1xxxxxx produkter.
Tjenis!
Det är väl samma råd som gäller för de flesta nystartade företag :-).
Har själv en bla en firma som sysslar med import av div elektronikutrustning från sydostasien.
Mitt tips är nog att börja i liten skala. Börja med mindre inköpsvolymer på "säkra" basprodukter. Efterhand som du säljer av och det rinner in mer pengar kan du höja volymen. Är du inte helt säker på din affärside så unvik att låna kapital.....
Sen bör du fundera över bolagsform. Ska du inte låna massa pengar eller inte har kontanta medel att sätta in i bolaget är en enskild firma eller HB ett bra alternativ med låga omkostnader. Finns dock en hel del nackdelar oxå. Finns massa böcker om entreprenörskap som du kan låna på biblioteket som beskriver detta bra.
Är det sen så att du verkligen vill satsa på kosttillskott bör du fundera på om du ska agera ÅF eller kanske starta ett eget varumärke. Finns tex leverantörer i Holland och Tyskland som ger dig en färdig produkt på burk. Sedan är det bara att döpa den till något "fräckt" namn. Kolla dock så det inte är namnskyddat. De flesta tillverkare/leverantörer finns på nätet, sök lite på google så hittar du sidorna. Eller vänd dig till http://www.cci.se/
Men börja med några böcker om företagande på biblioteket.
Mvh AJ
PS. Var kanske en väldigt förenklad beskrivning... men svårt är det inte :-)
_xtreme_
16-12-2002, 22:44
Som jag skrev ska jag ha det lite tillsammans med min andra firma. Mao det med företag etc är redan på G. Har inte tänkt att satsa på eget märke etc!
...trots din långa text stod där inget om var jag kan köpa bra produkter till bra pris och sälja?
Du får väl kontakta ett antal olika och göra en jämförelse.... :).
Att hitta leverantörer i Sverige är inga problem, 5 minuter och en sökmotor på internet är vad du behöver :)
Tex Eiselt och Fairing är ju ganska frekventa besökare av detta forum... :p så varför inte börja med en förfrågan hos dessa.
muskelbyggarn
17-12-2002, 07:47
Börja med att kolla igenom vilka företag det finn inom ex. sporttillskotts industrin och mer "traditionella" hälsokost. Titta på deras hemsidor det brukar vara enklas och bilda dig en uppfattning om vilka som du kan tänka dig jobba med. Därefter börja bocka av de intressanta och kontakta dem för mer information ang. återförsäljare.
Känn efter var du står själv i frågan, vilken typ av marknadsföring, företagsprofilering m.m kan du tänka dig "arbeta med" eftersom du kommer sälja andra företags produkter.
Sedan, mitt råd är att börja (precis som AJ) skrev, i liten skala och känna av hur det fungerar. Haussa inte upp allt och ta Finaxlån för att köpa in ett varulager :D
Vänl,,,
Tobbe
EiseltUK
17-12-2002, 20:13
Finax är fint. :smokin:
/ Henrik
Finax Telefonlån säger ni... Själv tänker jag på müsliföretaget när jag hör "Finax" :eating:
Har dom nåt samarbete eller?:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.