View Full Version : Hållbarhet på blandad drink?
Haggstar
15-12-2002, 12:38
Hur länge håller en färdigblandad proteindrink i normal rumstemperatur,
tar det lång tid innan aminosyrorna blir dåliga??
Glutamin är väl inte bra att ha färdigblandat så länge har jag för mig!?
Tacksam för lite hjälp..
EiseltUK
15-12-2002, 12:48
Originally posted by Haggstar
Hur länge håller en färdigblandad proteindrink i normal rumstemperatur,
tar det lång tid innan aminosyrorna blir dåliga??
Glutamin är väl inte bra att ha färdigblandat så länge har jag för mig!?
Tacksam för lite hjälp..
Jag tycker att du ska sträva efter att inte ha den i rumtemeperatur mer än en timme. Proteinet håller ganska länge eftersom aminosyrorna är "inbakade" i långa kedjor, men om pulvret innehåller fria aminosyror, speciellt glutamin, så kan det nog förstöras på 1-2 timmar.
Mvh
Henrik
Haggstar
15-12-2002, 13:08
Men i ett kylskåp så skulle den hålla betydligt längre eller?
EiseltUK
15-12-2002, 13:10
Men i ett kylskåp så skulle den hålla betydligt längre eller?
Kyla fördröjer den bakteriologiska tillväxten, men tyvärr förstörs nog glutaminet ändå. Försök att dricka den så "färsk" som möjligt.
/ Henrik
Haggstar
16-12-2002, 09:15
Men hur funkar det med de som är färdiggjorda, t.ex. eran Pro Shake!!
På mässan hade väl ni ett par lådor som stod över helgen?! :confused:
Hur gör ni för att få med er proteindycken till gymmet? Blandar ni med vatten på plats eller? Ush :P
Jag tar med mig en färdigblandad dryck med mjölk hemmifrån ;)
Sundblad
16-12-2002, 11:06
Blandar m. vatten på plats. Dricker under tiden jag stretchar.
Vill du blanda med mjölk är det väl bara att ta med mjölk och pulver separat. Dvs shaker med mjölk och en liten burk med pulver.
.: Sundblad :.
Haggstar
19-12-2002, 09:33
Originally posted by EiseltUK
Proteinet håller ganska länge eftersom aminosyrorna är "inbakade" i långa kedjor, men om pulvret innehåller fria aminosyror, speciellt glutamin, så kan det nog förstöras på 1-2 timmar.
Mvh
Henrik
Betyder det att hydrolyserat protein har kortare hållbarhetstid?
Ungefär hur länge håller proteinet sig okej, kommer det en punkt där proteinet bara blir "pang" dåligt eller bryts det ner efterhand?
EiseltUK
19-12-2002, 11:06
Betyder det att hydrolyserat protein har kortare hållbarhetstid?
Ungefär hur länge håller proteinet sig okej, kommer det en punkt där proteinet bara blir "pang" dåligt eller bryts det ner efterhand?
Ett ordentligt hydrolysat innehåller vanligen en bladning av fri aminosyror och en massa kortare peptider. Peptiderna är stabila, men de fria aminosyrorna har lättare för att förstöras.
/ Henrik
Blir det någon skillnad på att blanda proteinpulver, druvsocker och kreatin i samma shaker och sedan blanda tillskillnad från att ta druvsocker och kreatin enskillt?
goa_killen
21-12-2002, 14:31
--Xr-- ---> Själv brukar ja ha i både protte,duvsocker o kreatin i samma shaker o bara hålla i vatten...
Tycker e funkar bra!!
Ps... Påsen ja fick av dej när ja köpta exell, den ä ju från polen...
Ä ru oxå polack?
EiseltUK
22-12-2002, 16:40
Originally posted by -xR-
Blir det någon skillnad på att blanda proteinpulver, druvsocker och kreatin i samma shaker och sedan blanda tillskillnad från att ta druvsocker och kreatin enskillt?
SVAR: Nej, det blir nog ingen skillnad. Timingen när du tar den enskilt kan i o f påverkar upptag etc.
/ Henrik
Sparrisen
17-04-2004, 21:40
Tips: blanda eran drink hemma i lugn och ro, lägg i fem isbitar - drycken är fortfarande sval efter 1,5 timma (brukar t.o.m vara lite isbitar kvar).
Återuppväcker en gammal tråd.
Om jag förstår det här rätt så borde min soja/Exelldrink klara sig rätt länge i kylskåp. Eller?
Jag vet att jag både ställt frågan och fått svar i en annan tråd, men då hade jag inte sett den här tråden och blivit förvirrad.
Det är fria aminosyror som inte är stabila.
Är det fria så kan de " vrida " sig från sin naturliga " L-form " till " D-formen " som inte bara är värdelös utan också kan blockera viktiga uppgifter i kroppen.
Sitter aminosyrorna ihop som protein eller korta peptider KAN de inte vrida sig utan de är stabila. Det räcker alltså med två aminosyror en sk. dipeptid för att den skall vara stabil.
Detta sker INTE snabbt utan är mer ett problem när man tillverkar färdiga protein/aminosyra-drycker med flera månaders hållbarhet.
Glutamin är ytterligare känslig. Den inte bara kan " vrida " sig utan den kan främst ombildas till den andra aminosyran glutamat ( glutaminsyra ).
Kreatin faller sönder till kreatinin i vatten. Kreatinin är inte giftigt men rent värdelöst.
Men i kylen håller det så klart längre, eftersom alla kemiska reaktioner går långsammare ju lägre temperaturen är.
muscleman
20-08-2004, 23:26
Jag lånar tråden lte:
Jag ska börja ett nytt jobb med nya rutiner, så jag måste ändra mina matvanor.
Min tanke var att blanda färdigt två drinkar med vassle, 1 dl havregryn
och mjölk som mellanmål.Funkar inte det eller ?
Vad tror ni om mitt mellan mål ?
King Grub
21-08-2004, 07:09
Jag lånar tråden lte:
Jag ska börja ett nytt jobb med nya rutiner, så jag måste ändra mina matvanor.
Min tanke var att blanda färdigt två drinkar med vassle, 1 dl havregryn
och mjölk som mellanmål.Funkar inte det eller ?
Vad tror ni om mitt mellan mål ?
Mycket bättre än att hoppa över ett mål.
Det är ju inte världens bäst sammansatta måltid, och vasslet är inte bästa proteinkällan till mellanmål, men visst "fungerar" det, om du förvarar drinken i kylen. Eller ännu bättre, blandar den när du skall dricka den.
Men i kylen håller det så klart längre, eftersom alla kemiska reaktioner går långsammare ju lägre temperaturen är.
Självklart.
Men i rumstemperatur är det inte den spontana nedbrytningen som sker utan då är det bakterierna som ger sig på glutaminet....och det sker tusen gånger fortare :D
Japp, men även den går ju långsammare i kylen eftersom bakterierna inte blir så pigga på förökning där. :)
Följande har ju redan tagits upp i flertalet trådar, men ändå:
Tom min kost ger väl en genomsnittsdag ca 2gram protein/kg kroppsvikt vilket väl borde räcka? Utöver detta kan det ju säkert vara vettigt med vassle efter passet för att snabba upp återhämtningen lite, men flertalet personer verkar ju ta det även på morgon, kväll och eventuellt som mellanmål, men dessa personer lär ju få i sig tillräckligt med protein ändå? Även om de inte får det med den nuvarande kosten för att de fyller maten med pulvermellanmål så skulle de ju behöva äta något annat och få lite mer protein från maten om de skippade dessa pulvermellanmål. Finns det någon som helst anledning till dem?
Nu är det väl dock fortfarande en billig proteinkälla så om man kör på pulvret för man tycker att det blir dyrt med säg keso/kesella/kyckling eller liknande så köper jag det, men de produkterna borde väl vara näringsmässigt överlägsna ett pulver som i princip bara innehåller protein? Fast i koncentraten kanske det finns med en hel hög vitaminer o mineraler också, vad vet jag.
Hur som helst, behöver verkligen "vanliga" personer oroa sig över hur de skall göra med proteinmellanmålen osv? Dessa behövs väl inte överhuvudtaget? Och till träningen är det väl inga som helst problem att ha i pulvret i en shaker o spola på vatten efter passet.
Chandler
26-11-2004, 14:17
Blandar m. vatten på plats. Dricker under tiden jag stretchar.
Vill du blanda med mjölk är det väl bara att ta med mjölk och pulver separat. Dvs shaker med mjölk och en liten burk med pulver.
.: Sundblad :.
Hmm.. Det här låter lite märkligt..
Det blir alltså en bakterihärd om man blandar pulvret och mjölken och förvarar det i shakern under dagens lopp. Men inte om man förvara pulvret och mjölken var för sig?! Så det skulle alltså ske någon reaktion när man blandar pulver och mjöl?
bakterierna gillar vätska, och luft för den delen.
funkar det bra det nån sa om att lägga i is i den? eller är det bästa att blanda med vatten?
fast kan ju ta med 2 shakers en med mjölk 1 med pulver sen är det bara hälla över ju. ska nog börja med det i fortsättningen.
Skicka denna länken till GAINOMAX så kommer dom få lägga ned *rolleyes*
Skicka denna länken till GAINOMAX så kommer dom få lägga ned *rolleyes*
:confused:
Gainomax är ju koncentrerad mjölk, laktosreducerad och med tillsatt maltodextrin och därefter UHT-behandlad.
UHT-behandlingen innebär att drycken värmebehandlas i 8 sekunder vid 140 grader C.
Bakterierna dör och produkten är mer eller mindre steril. De kemiska reaktioner som kan ske, sker under dessa 8 sekunder och därefter står tiden still.
Att Gainomax är en blandning med snabba kolhydrater och långsamt protein är en annan sak men den är praktisk.
Har hört förut att det inte är någon bra idé att blanda till sin gainer hemma, eftersom i en färdigblandad gainer som man inte har i kylskåpstemp finns det risk att vasslet tar skada efter bara någon timme, stämmer detta? Kör med kallast möjliga kranvatten när jag blandar till den hemma och tom när jag dricker andra halvan efter passet som kan vara upp till 3 timmar efter att jag blandat till gainern så är den fortfarande relativt kall, långt ifrån ljummen ivf.
King Grub
27-02-2005, 13:18
Har hört förut att det inte är någon bra idé att blanda till sin gainer hemma, eftersom i en färdigblandad gainer som man inte har i kylskåpstemp finns det risk att vasslet tar skada efter bara någon timme, stämmer detta?
Läste du trådens första sida? Redan andra inlägget svarar på frågan.
Läste du trådens första sida? Redan andra inlägget svarar på frågan.
Var osäker på hur det svaret gällde min situation. "Proteinet håller ganska länge" verkar indikera att det är ok, men "om pulvret innehåller fria aminosyror, speciellt glutamin, så kan det nog förstöras på 1-2 timmar" visste jag inte hur jag skulle tolka. Innehåller rent vasslekoncentrat fria aminosyror?
Innehåller rent vasslekoncentrat fria aminosyror?
Nej !
Rent vasslekoncentrat och isolat också för den delen innehåller endast protein.
Vasslen filtreras ( ultrafiltreras ) och små molekyler som socker, aminosyror och de kortaste peptiderna tvättas helt enkelt bort. Filtreringen tvättar även bort en stor mängd av mineralerna också.
Bigbulka
27-02-2005, 15:08
Pssst! Termos!
slowpoke
01-03-2005, 01:58
Pssst! Termos!
Huvudet på spiken? Eller? Följer denna tråd med spänning!
Alcazara
01-03-2005, 08:50
Det är fria aminosyror som inte är stabila.
Är det fria så kan de " vrida " sig från sin naturliga " L-form " till " D-formen " som inte bara är värdelös utan också kan blockera viktiga uppgifter i kroppen.
Sverker: Det där skulle jag vilja veta mera om...Vet du vad som kan blockeras?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.