View Full Version : Grym ökning med kreatin.
Überbiffen
12-12-2002, 10:32
Vet inte riktigt om detta skulle legat i Kosttillskott istället men skit samma...
Hur stora ökningar e "normalt" när man tar kreatin? Kan det variera stort från person till person? Jag började ta mitt kreatin (Eiselt) förra veckan, igår körde jag ett tricepspass som jag fortfarande bara kan skratta åt.
Normalt pressar jag 8or på 55kg för att ibland gå upp och pressa nån seg 6a på 60kg.
Igår kunde jag gå upp och pressa två 6or på 70kg (!!)...
fan.. är det vanligt med en sån stor ökning för "lite kreatin"?
Visst jag ser det ju knappast negativt men jag blev alldeles paff.
Hur mycket brukar ni öka när ni går en kreatin-kur?
V.H. Überbiffen :kickass:
Überbiffen
12-12-2002, 10:36
Kan tillägga att jag pressade 8or på 50kg i frenchpress där jag brukar ligga på 40kg i vanliga fall.
Fultjack
12-12-2002, 11:26
jag märker mest viktökning med ca 3-5 kg .. märker inte så där jättemkt i styrka kanske 1-2 reps mer men thats its .
Jag får ganska stora ökningar jag med. Jag tror att man måste ligga vid sitt yttersta redan innan man tar kreatin för att man ska märka ökningarna. Klart man inte märker mer än nån rep här och en platta till där om man inte kör till failure i sina set. För det är väl att failure kommer något senare som är ökningen?
Min vikt brukar öka med 2-3kg och allting ökar på gymmet. Upp ett snäpp på allting och ett par extra rep.
Tror en stor del av den ev. ökningen man gör på en kreatinkur bottnar i det psykologiska.
Man förväntar sig bli lite starkare och kör därefter också.
Men så länge man ökar så!
Som mest har jag ökat 6 kilo på en månad med kreatin. Dock var styrkeökningen inte så hemskt stor. Ökade bara 3-4 reps i knäböj tex.
//jörgen
Tror också att det psykologiska har en mycket stor del i ökningen, vi utnyttjar ju bara en liten del av vår styrka, så nog finns det en hel del kvar att ta av bara man kommer förbi den "spärren" Därmed inte sagt att Kreatin e onödigt, det har ju bevisad effekt och kan man även få den psykologiska effekten så e det ju bara bra..hehe
NutriVision R&D
13-12-2002, 14:58
När det gäller kreatinanvändning som förövrigt är en svensk forskningsupptäckt ,så består den snabba viktuppgången vid kreatinladdning av vätska som dock lägger sig i muskelcellen.
Efter ett par dagar stimulerar detta till uppbyggnaden av muskelproteiner......... Du kan läsa mera om detta på vår hemsida.
Sammanfattningsvis: kreatintillskott ger till en början vätskeansamlingar i muskelcellen.Denna"cellsvullnad" omvandlas senare till MUSKELÖKNINGAR AV HÖG KVALITET.
Svenska nutritionsforskare är främst i världen (inte amerikanska som de flesta tror).Idrottsforskare dr.Bengt Saltin vann 2002 idrottsmedicinens motsvarighet till Nobelpriset(5 mille) ex.vis.
Då vi inte har någon försäljning från vår hemsida utan endast information om kostillskott,myter om kosttillskott osv. borde ovanstående passera utan cencur.
Originally posted by NutriVision R&D
Då vi inte har någon försäljning från vår hemsida utan endast information om kostillskott,myter om kosttillskott osv. borde ovanstående passera utan cencur.
Möjligt. Men du har likväl glömt ett www framför adressen ;)
EiseltUK
13-12-2002, 15:12
Originally posted by Überbiffen
Kan tillägga att jag pressade 8or på 50kg i frenchpress där jag brukar ligga på 40kg i vanliga fall.
Alla reagerar olika på kreatin. En del får superresultat, medan andra inte märker någon skillnad alls. Om man får effekt eller inte beror främst på hur mycket extra kreatinfosfat som kan lagras i musklerna. En annan aspekt kan vara om man tränar maximalt tungt eller inte. Om man fjutar så gör kreatintillskott inte så stor skillnad. Då kan istället Kreatinpyruvatet göra extra nytta eftersom det även påverkar uthålligheten.
Kul att det funkar!
Mvh
Henrik
Mycket observant av dig; Bamse... Jag trodde att sidan va nere..:em:
Men jag har lagt till "www" nu iaf... :thumbup:
Mvh
Langster
13-12-2002, 15:17
Så kreatinpyruvatet är alltså till för folk som fjutar? :D
"Fjutar" - är det nån fackterm inom kosttillskottsbranschen Henrik? :laugh:
Skämt åsido - ska testa kreatinpyruvat inom en snar framtid hade jag tänkt, skriver nog nåt litet inlägg om resultatet... *host* den som skickar "gratisprover" får sitt företag omnämnt *host* :D
/pez
Helt nya studier visar att Kreapyr måste förvaras i glasburk för att inte tappa effekt;)
Papper och eller plast gör att produkten sakta men säkert förstörs.
/Lasse
Nerå, jag bara skojade:D
EiseltUK
13-12-2002, 18:02
Originally posted by Fairing
Helt nya studier visar att Kreapyr måste förvaras i glasburk för att inte tappa effekt;)
Papper och eller plast gör att produkten sakta men säkert förstörs.
/Lasse
Nerå, jag bara skojade:D
Fnitterfnitter... Om det utsätts för syre och fukt så försörs det. Så om när man ska dosera från burk så bör man sätta sig i ett torkskåp och vända luftmotorn så att luften sugs ut. :D
SLAGSMÅL! SLAGSMÅL! SLAGSMÅL! :D
Mvh *villig att testa båda*
På gamla goda tiden var det snack om att Henrik och Lasse skulle gå någon typ av kampsportsmatch när de inte kunde enas i någon fråga. Har för mig att det gällde glutamin och var på B&K-forumet.
Sen har jag en fråga till NutriVision R&D. Kanske borde lägga den i en ny tråd egentligen men nu verkar vi ju glidit ifrån ämnet hur mycket det är noramlt att öka i styrka av kreatin ändå. På hemsidan står att Protargo innehåller något RAID-system som heter Proforma-X2 som ni säger er ha ensamrätt till. Låter ju helt klart invecklat men exakt vad är det ni har ensamrätt till? att blanda 57% vassle och 43% kasseinat eller?
Sen tycker jag frågan om vad som är skillnaden mellan kassein och kasseinat borde repeteras här nu så alla bli överens. Ett företag säger att det är olika namn på samma sak, ett annat säger att kassein är dyrare och bättre medan det tredje säger att kasseinat är bättre.
Peter!
Jag brukar få ganska många mail där folk klagar på att jag har blivit för snäll när jag skriver nu för tiden.Men som du vet så hade jag rätt i allt och alla är övertygade nu och då behöver man inte bråka :D
Vissa har praktisk och teoretisk erfarenhet och vissa bara teoretisk medans andra bara spekulerar och jag tillhör den första gruppen som du vet.
Kaseinat = förädlat kasein sen kan man väl diskutera i evigheter vilket som är bäst. Jag sätter mina pengar på Kaseinat.
/Lasse
Tycker ändå det är synd att det inte blev någon kickboxningsmatch som det var snack om. Med rätt marknadsföring och regler tror jag det där kunde blivit en publiksuccé.
The Dwag
14-12-2002, 12:38
Peter!
Jag brukar få ganska många mail där folk klagar på att jag har blivit för snäll när jag skriver nu för tiden.Men som du vet så hade jag rätt i allt och alla är övertygade nu och då behöver man inte bråka :D
Vissa har praktisk och teoretisk erfarenhet och vissa bara teoretisk medans andra bara spekulerar och jag tillhör den första gruppen som du vet.
Kaseinat = förädlat kasein sen kan man väl diskutera i evigheter vilket som är bäst. Jag sätter mina pengar på Kaseinat.
/Lasse
Nja då du driver ett företag så kan man inte vara för snäll ! Det är ju vad du vill visa upp av dig själv och ditt företag du får tänka på !
Originally posted by Peter
Tycker ändå det är synd att det inte blev någon kickboxningsmatch som det var snack om. Med rätt marknadsföring och regler tror jag det där kunde blivit en publiksuccé.
Regler ? Nä då vill inte jag se det.. :D
Dwagen!
Snäll vet i fan om jag är men snällare än förut .
Du vet väl hur det är när man är :love: då lägger man testoproduktionen på något annat än att vara arg;)
Själv då ?? Saknar dina gamla inlägg.
Mvh/Lasse
Fairing, rensa din PM-inbox vettja :)
The Dwag
14-12-2002, 13:21
Dwagen!
Snäll vet i fan om jag är men snällare än förut .
Du vet väl hur det är när man är :love: då lägger man testoproduktionen på något annat än att vara arg;)
Själv då ?? Saknar dina gamla inlägg.
Mvh/Lasse
Joo jag vet att jag har hamnat i en riktigt svacka !
För mycket jobb och kärlek kan ju knäcka vilken man som helst :angel:
Men nu är jag ledig i 3 veckor så fan vad jag skall hinna ladda upp mig för en rejäl vår :devil:
:kickass:
Bamse!!'
fIXAr det nu annars maila på info@fairing.se
EiseltUK
14-12-2002, 21:50
På gamla goda tiden var det snack om att Henrik och Lasse skulle gå någon typ av kampsportsmatch när de inte kunde enas i någon fråga. Har för mig att det gällde glutamin och var på B&K-forumet.
Sen har jag en fråga till NutriVision R&D. Kanske borde lägga den i en ny tråd egentligen men nu verkar vi ju glidit ifrån ämnet hur mycket det är noramlt att öka i styrka av kreatin ändå. På hemsidan står att Protargo innehåller något RAID-system som heter Proforma-X2 som ni säger er ha ensamrätt till. Låter ju helt klart invecklat men exakt vad är det ni har ensamrätt till? att blanda 57% vassle och 43% kasseinat eller?
Sen tycker jag frågan om vad som är skillnaden mellan kassein och kasseinat borde repeteras här nu så alla bli överens. Ett företag säger att det är olika namn på samma sak, ett annat säger att kassein är dyrare och bättre medan det tredje säger att kasseinat är bättre.
Jag skickar över ett par killar med basebollträn. :insane: Det är bäst att inte göra skitgörat själv. :D
/ Henrik
EiseltUK
14-12-2002, 22:19
Jag tror att över 95 % av allt "kasein" som används i kosttillskott är kalciumkaseinat. Det är också ett ganska billigt protein, men bra. Dock lite dyrare än t ex WPC i dagsläget. Nedan är en beskrivning av olika råvaror (orakade inte översätta till svenska).
"Råkasein" (vet inte exakt vad de kallas på svenska, men reninkasein och syrakasein är nog inte hel fel). Används nog aldrig i kosttillskott eftersom de inte löser sig i vätska. De är mest ett förstadium till kaseinat.
----------------------------------------------------------------------------------
Commercial casein is made from skim milk by one of two methods, precipitation by acid or coagulation by rennet. To improve the quality of the final casein product you need to remove fat, whey proteins, lactose and minerals by washing with water. The product is then dried to improve keeping quality. Precipitation by acid produces acid casein while rennet coagulation produces rennet casein. Either method ofcoagulation causes casein particles to join together and separatefrom the other milk components, exactly what happens duringcheese manufacture. The casein is then separated from the wheybefore being washed and dried.To produce a co-precipitate, calcium chloride or dilute acid isadded to skim milk and the mixture is heated to precipitate bothcasein and whey proteins. The precipitated proteins are washed and dried to produce an insoluble protein mixture. The proteinsc an be treated with neutralizers to make a co-precipitate that is more soluble in water.
Kaseinat (neutraliserad med ett mineral, vanligen Na eller Ca):
-------------------------------------------------------------------------------
Caseinate, another product made from casein, is produced by neutralizing acid/rennet casein with alkali and then drying the resulting product. This alkali treatment makes caseinate moresoluble in water than casein
Helmjölksprotein (ca 80 % kasein i sitt nativa tillstånd):
-------------------------------------------------------------------------------
MPCs can be produced with protein contents ranging from 42 togreater than 80%. As the protein content increases, the lactose content decreases. Because some of the calcium is bound to casein, the concentration of calcium remains fairly constant in MPCs. Both casein and whey proteins are present. Since all of the proteins in skim milk remain in a MPC the biological protein value does not change for MPCs versus skim milk.The processes used to make MPC do not damage the proteins; thus the proteins in MPC behave like milk proteins when MPC is used as an ingredient. The ability of a milk protein product to dissolve in water is one of its most important functional properties. Since MPC production processes do not alter the proteins, it is soluble in water.
Mvh
Henrik
NutriVision R&D
16-12-2002, 13:00
Ett förtydligande till Henriks inlägg om kasein.Surt kasein,dvs det Henrik benämner råkasein,används sällan i kosttillskott(precis som han skriver).Det renas och justeras i pH i olika grad och ingår sedan i kosttillskott(som kasein).Även detta är ngt surt och löser sig ej i vatten(istället slammas det upp i vatten och bildar en sk suspension).Rent generellt har kroppen lättare att ta upp substanser som är lösta i vatten(jämfört med suspensioner).
För att öka lösligheten och minska surheten ytterligare låter man kaseinet reagera med kalciumhydroxylgrupper,eller kanske ännu vanligare natriumhydroxylgrupper.Denna produkt kallas kaseinat, och har förbättrad löslighet(och troligtvis biotillgänglighet) och smak.Precis som Henrik säger är kalciumkaseinat dyrare än vasslekoncentrat.
Sammanfattningsvis kan man alltså säga att kalciumkaseinat är en high-tech form av kasein och är därmed bättre och dyrare.
Fram till mitten av 70-talet trodde man att kasein(och kaseinat) var bättre än vassle.En doktorand vid Uppsala Universitet lade då fram sin avhandling som visade att vassle är minst lika bra,och startade en "vassle-era".Tro inte att amerikanerna var först med detta! Nu vet vi att vassle och kasein/kaseinat är bra på olika sätt och att EN BLANDNING AV DESSA PROTEINKÄLLOR ÄR DET BÄSTA.
NutriVision R&D
16-12-2002, 13:18
Peter undrade över vår proteinblandning ProForma-X2(som ingår i ProTargo) i vilken det bland annat ingår kalciumkaseinat från Tyskland(smakar det så kostar det..).ProForma-X2 är ett varumärke, inte ett patent.Det som är skyddat är alltså namnet.
Dessvärre är det inte riktigt så enkelt att man kan blanda olika ingredienser och anta att den färdiga produkten har ett genomsnitt av de egenskaper som de enskilda ingredienserna har.
Vi har därför investerat en del i olika tester av ProForma-X2 innan vi blev nöjda.Vi förhandlar fn med två företag som vill använda ProForma-X2 i sina egna produkter.
EiseltUK
16-12-2002, 15:29
Originally posted by NutriVision R&D
Peter undrade över vår proteinblandning ProForma-X2(som ingår i ProTargo) i vilken det bland annat ingår kalciumkaseinat från Tyskland(smakar det så kostar det..).ProForma-X2 är ett varumärke, inte ett patent.Det som är skyddat är alltså namnet.
Dessvärre är det inte riktigt så enkelt att man kan blanda olika ingredienser och anta att den färdiga produkten har ett genomsnitt av de egenskaper som de enskilda ingredienserna har.
Vi har därför investerat en del i olika tester av ProForma-X2 innan vi blev nöjda.Vi förhandlar fn med två företag som vill använda ProForma-X2 i sina egna produkter.
Antar att protein är från Laktoprot eller Rovita?
/ Henrik
Får tacka Fairing, NutriVision och Eiselt. Ni verkar nu vara överens om skillnaden.
Tack också för svaret om Proforma-X2
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.