PDA

View Full Version : CLA i byggsyfte, +nackdelar?

apa_ola
26-04-2006, 19:31
JA, läste idag i ett känt träningsmagasin, skrivit av en kolokändis (?), hur CLA använts vid styrketräning (tre ggr/veckan-5g CLA/dag). Placebogruppen ökade 0,2 kg muskler på 7 veckor medan CLAgruppen ökade med över ett kilo muskler över samma tidsperiod.

Det är ju en fantastiskt stor skillnad. Visst, CLA kostar ju en del, men handlar det om en sådan enorm skillnad kanske man kan testa det iaf.

Men det känns ju som om det borde finnas några nackdelar. Vet ngn om kroppen i övrigt tar skada av 5g CLA/dag?

King Grub
26-04-2006, 19:47
En sak som fanns med i originaltexten till den artikeln men som inte kom med i slutversionen var att studien inte handlade om erfarna kroppsbyggare.

Dock är det intressant att det var en skillnad mellan gruppen som gavs tillskott och gruppen som fick placebo.

Det handlade om en minskning av styrketräningens kataboliserande effekter på muskulaturen, vilken innebar en bättre proteinbalans.

Dom långtidsstudier på CLA i viktminskningssyfte har inte funnit några negativa bieffekter vid bruk upp till två år eller längre. Tvärtom har det visats en fettminskning efter en längre tids bruk och andra hälsoeffekter som antiinflammatoriska egenskaper.

En cancerframkallande effekt har lagts fram teoretiskt i djurmodeller, men det finns inga bevis varken för eller emot.

Ref:

J Nutr. 2005 Apr;135(4):778-84. Supplementation with conjugated linoleic acid for 24 months is well tolerated by and reduces body fat mass in healthy, overweight humans.

J Physiol Biochem. 2005 Sep;61(3):483-94. Inflammation and conjugated linoleic acid: mechanisms of action and implications for human health.

This was a randomized, double-blind study consisting of three phases in which subjects were given 6 g/day of CLA or placebo.

Laboratory tests showed no adverse effects of CLA. Adverse events and side effects were less in the CLA group compared to placebo. We conclude that CLA... is safe for use in obese humans for at least one year.

från:

Food Chem Toxicol. 2004 Oct;42(10):1701-9. Safety profile of conjugated linoleic acid in a 12-month trial in obese humans.

Med Sci Sports Exerc. 2006 Feb;38(2):339-48. The effects of conjugated linoleic acid supplementation during resistance training.

Malocc
26-04-2006, 19:52
Jag fick för ett par år sedan höra av en gammal erfaren byggare att fiskolja fungerar i det stora hela som CLA.

Grub, du som har stenkollen på saker. Ligger det nån sanning i det eller var det nån lätt moddad förklaring jag hörde?

King Grub
26-04-2006, 20:03
Effekterna på inflammationer och immunsystem liknar varandra och kan vara medierade genom samma mekanism.

Dock kan fiskolja motverka många av CLA:s metabola effekter.

"Apparently, many of the physiological effects of CLA can be reversed by fish oil."

Diabetes. 2005 Feb;54(2):412-23.

apa_ola
26-04-2006, 20:31
En sak som fanns med i originaltexten till den artikeln men som inte kom med i slutversionen var att studien inte handlade om erfarna kroppsbyggare.
Dock är det intressant att det var en skillnad mellan gruppen som gavs tillskott och gruppen som fick placebo.

Det handlade om en minskning av styrketräningens kataboliserande effekter på muskulaturen, vilken innebar en bättre proteinbalans.

Dom långtidsstudier på CLA i viktminskningssyfte har inte funnit några negativa bieffekter vid bruk upp till två år eller längre. Tvärtom har det visats en fettminskning efter en längre tids bruk och andra hälsoeffekter som antiinflammatoriska egenskaper.

En cancerframkallande effekt har lagts fram teoretiskt i djurmodeller, men det finns inga bevis varken för eller emot.

Ref:

J Nutr. 2005 Apr;135(4):778-84. Supplementation with conjugated linoleic acid for 24 months is well tolerated by and reduces body fat mass in healthy, overweight humans.

J Physiol Biochem. 2005 Sep;61(3):483-94. Inflammation and conjugated linoleic acid: mechanisms of action and implications for human health.

från:

Food Chem Toxicol. 2004 Oct;42(10):1701-9. Safety profile of conjugated linoleic acid in a 12-month trial in obese humans.

Med Sci Sports Exerc. 2006 Feb;38(2):339-48. The effects of conjugated linoleic acid supplementation during resistance training.

Förstår att man tar bort just det (om nåt ska tas bort), då blir nyheten mer sensationell, men:
vad hade de för träningsbakgrund?

King Grub
26-04-2006, 20:50
Aktivt tränande, men inga satsande byggare, fullt friska, mellan 18-45 år. Väl utförd dubbelblindstudie med placebokontroll.

AlexGBG
26-04-2006, 21:24
JA, läste idag i ett känt träningsmagasin, skrivit av en kolokändis (?), hur CLA använts vid styrketräning (tre ggr/veckan-5g CLA/dag). Placebogruppen ökade 0,2 kg muskler på 7 veckor medan CLAgruppen ökade med över ett kilo muskler över samma tidsperiod.

Det är ju en fantastiskt stor skillnad. Visst, CLA kostar ju en del, men handlar det om en sådan enorm skillnad kanske man kan testa det iaf.

Men det känns ju som om det borde finnas några nackdelar. Vet ngn om kroppen i övrigt tar skada av 5g CLA/dag?

eftersom jag har ungefär 250g CLA hemma(två olika "prova på erbjudande" så är jag väldigt nyfiken på detta.

Det jag undrar är om det var träningsdagar dom tog sitt CLA eller om det var tre dagar typ mån, ons, fre som man ska ta för att få önskad effekt. och eftersom jag tränar 4-5 dagar i veckan, ska jag ta 4-5 * 5g CLA då?

som tillägg kan jag väl säga att jag är ungefär som dom testade, är 23 år och fullt frisk. fast jag satsar väl en hel del på att bygga,

ps. är även en vän av tvål och vatten. ds

King Grub
26-04-2006, 21:26
Det jag undrar är om det var träningsdagar dom tog sitt CLA eller om det var tre dagar typ mån, ons, fre

Dagligen.

AlexGBG
26-04-2006, 21:31
JA, läste idag i ett känt träningsmagasin, skrivit av en kolokändis (?), hur CLA använts vid styrketräning (tre ggr/veckan-5g CLA/dag). [/B]

3ggr/veckan, 5g CLA/dag? det stämmer inte då?

hur mkt, hur ofta ska man ta då? så ska jag prova detta

King Grub
26-04-2006, 21:34
Nej, det stämmer inte och det står ingenstans. Det var tränade dom gjorde tre dagar i veckan.

"Seventy-six subjects were randomized to receive CLA (5 g.d(-1)) or placebo (PLA) for 7 wk while resistance training 3 d.wk(-1)."

CLA gavs dagligen.

AlexGBG
26-04-2006, 21:37
Nej, det stämmer inte och det står ingenstans. Det var tränade dom gjorde tre dagar i veckan. Det står klart och tydligt.

Ja, nu när du säger det så.. tack

men man ska ta alla 5 gramen på en gång då? eller sprida ut? tabletterna ligger ju på 450mg och 1000mg så det är ju inga problem att göra det heller..

King Grub
26-04-2006, 21:40
Sprid ut vid måltider.

AlexGBG
26-04-2006, 21:44
okay... då ska jag prova det å bygga förbi mina träningspolare å hålla käft om detta :P

King Grub
26-04-2006, 21:47
Så dramatisk effekt, om någon, lär du inte märka. ;)

Ola Wallengren
26-04-2006, 21:49
Tänk på att de flesta CLA preparat är 60%iga, dvs 5g CLA är 8,3g olja.

När man diskuterar olika effekter av cla så skall man nog vara noga med att skilja på djur och människoförsök eftersom effekterna verkar skilja sig mellan arter.
CLA har dessutom get negativa resultat i ganska många studier.

King Grub
26-04-2006, 21:51
Här är det i alla fall människor och muskeltillväxt efter styrketräning som undersöktes, och även om det inte på något sätt är någon dunderkur eller mirakelmedel, så är resultaten onekligen intressanta.

Ola Wallengren
26-04-2006, 21:58
Håller med, det ökar onekligen intresset för CLA. Jag kan däremot inte säga att jag känner någon som fortsatt att använda CLA därför at man tycker att det fungerar bra, inklusive mej själv. Men effekterna är ju troligtvis för små att upptäcka och placeboeffekten är låg, kapslarna är ju inte lila och patenterade.

King Grub
26-04-2006, 22:00
Nej, och i viktminskningssyfte märks inte effekten förrän efter ett års kontinuerligt bruk. Vill man se snabba resultat på den fronten blir man nog besviken.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15795434&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

AlexGBG
26-04-2006, 22:00
Tänk på att de flesta CLA preparat är 60%iga, dvs 5g CLA är 8,3g olja.

När man diskuterar olika effekter av cla så skall man nog vara noga med att skilja på djur och människoförsök eftersom effekterna verkar skilja sig mellan arter.
CLA har dessutom get negativa resultat i ganska många studier.

Självklart gör jag det.

dom negativa resultaten jag har läst om är väl främs viktnedgång, fast det kanske var det du menade..?

King Grub
26-04-2006, 22:01
Självklart gör jag det.

dom negativa resultaten jag har läst om är väl främs viktnedgång, fast det kanske var det du menade..?

I viktminskningssyfte finns det dock bekräftat goda resultat.

"In the present study, we demonstrated that supplementation with a commercially available CLA mixture for 24 mo in healthy, overweight subjects led to a significant reduction in BFM and body weight, while maintaining LBM. These changes in body composition were not related to diet or exercise. CLA was well tolerated and the observed changes in the safety variables were all within the normal range, suggesting that CLA supplementation in healthy, overweight subjects for 24 mo is safe. Based on the findings of these studies, we suggest that CLA may have merit as a weight loss supplement when combined with another weight-reducing treatment or may singularly promote selective loss of BFM and maintenance of LBM with a subsequent reduced risk of weight regain."

J Nutr. 2005 Apr;135(4):778-84.

apa_ola
27-04-2006, 07:51
Får man fråga hur dem tränade, split eller helkropp?

Kan man dra slutsatsen att CLA lär vara bra under deff, för muskelbesparande?

King Grub
27-04-2006, 08:53
Dom tränade hårt, men det var inget utstuderad "optimalt" schema. Helkropp 3 gg per vecka, 12 övningar, 3-4 set per övning, 75-90% 1RM belastning.

AlexGBG
27-04-2006, 09:12
I viktminskningssyfte finns det dock bekräftat goda resultat.

Jag har dock ändå läst om att det inte har givit resultat på män med bukfetma. Jag har dock ingen länk eller referens just nu då jag inte hittar den nu när jag sitter i skolan.

Jag tror ju dock ändå på att man får en positiv viktnedgångseffekt av CLA eftersom jag själv har köpt på mig ett kvarts kg.

King Grub
27-04-2006, 09:17
Jag har dock ändå läst om att det inte har givit resultat på män med bukfetma. Jag har dock ingen länk eller referens just nu då jag inte hittar den nu när jag sitter i skolan.

Som jag påpekar ovan: effekten uppnås inte första året.

Det påpekas också i studien jag refererar till ovan:

No fat or body weight changes occurred in the 2 groups given CLA during the initial 12 mo.

This 12-mo extension study also provided the opportunity to further evaluate the efficacy of long-term CLA supplementation. Supplementation with CLA for 24 mo led to a 6–8% reduction in BFM compared with baseline. These changes in body composition were not related to diet and exercise. The loss in BFM was also confirmed in the group of subjects, who were previously supplemented with the placebo, because they lost 6% of their body fat during the 12-mo extension study.

Att studier som sträcker sig över en kortare tidsperiod inte upptäcker effekter är inte så konstigt, om effekterna inte ger sig tillkänna förrän efter en längre tidsperiod än dessa studier handlar om.

Ola Wallengren
27-04-2006, 09:30
Resultaten på viktminskning och "fat regain" är väldigt blandade och det finns minst lika många studier som inte visar några resultat, varför det är så kan ju bero på studieuppläggen eller vilken CLA isomer som använts, men effekterna är sannolikt ganska små så det är därför det blir så.

Negativa effekter ser man relativt ofta, tex. insulinresistans, ökad CPR (inflammatorisk aktivitet), minskad endotelfunktion, eventuell negativ påverkan på blodfetter och eventuiell negativ påverkan på vissa cancerformer. Samtidigt finns det studier som sett precis det omvända.

Varför man bygger mer muskler (om man gör det) med CLA kan ju kanske bero på påverkan på inflammatoriska prostaglandiner (tex PGF2a) och då kan man fråga sig om det är mer muskler på bekostnad av långtidshälsa, allt har en baksida.

Fredrik_S
07-05-2006, 07:56
Är CLA något som finns i mat? och vilken i så fall?

stenis
07-05-2006, 10:11
Vem är killen som gjorde artikeln, tydligen aktiv på både kolo och body va?

King Grub
07-05-2006, 10:33
Gissa.

King Grub
07-05-2006, 10:35
Är CLA något som finns i mat? och vilken i så fall?

Fet mjölk och kött, t ex lamm och kalv, bl a, men små mängder.

stenis
07-05-2006, 10:40
Äre du king grub, the one and only? :thumbup:

OggeP
07-05-2006, 10:46
Äre du king grub, the one and only? :thumbup:

Bingo!

schabo-labo
09-05-2006, 17:44
Jag tycker muskelökningen är markant. Alltså 1kg muskler på 7 veckor kontra 0,2. Wow.

schabo-labo
14-06-2006, 22:36
Hej
Finns det någon här inne som äter 5g cla om dagen? Får ni mer muskler än vanligt? :)

datamg
14-07-2006, 21:32
Hejsan!
Väcker denna tråd till liv istället för att skapa en ny. Har ätit CLA sedan i tisdags och märkt mindre hungerkänslor mellan måltiderna.
Äter på samma sätt och ungefär samma storlek på portionerna. Men den här gnagande hungern som tidigare infann sig efter ett par timmar har mer eller mindre försvunnit. Detta gör ju också att jag äter mindre.

Det jag har läst om CLA skrivs ingenting om minskade hungerkänslor.

Någon som har märkt samma sak?

Micke

King Grub
14-07-2006, 21:49
Jo, det är bekräftat.

Appetite (hunger, satiety and fullness) was favorably, dose-independently affected by a 13-week consumption of 1.8 or 3.6 g CLA/day

Eur J Clin Nutr. 2003 Oct;57(10):1268-74. Effect of conjugated linoleic acid supplementation after weight loss on appetite and food intake in overweight subjects.

datamg
14-07-2006, 21:57
Tack för snabbt svar King Grub!

Absinteh
16-07-2006, 18:50
Är CLA något som finns naturligt i fiskolja?