View Full Version : Hur gör ni?
Angående protein och snabba kolhydrater. När tar ni det? Tar ni före, under och efter eller tar ni halva före och halva efter eller tar ni allting efter träning bara tex.
Skulle vara intressant veta om majoriteten kör enligt Grubbens studier eller om ni bara tar den efter.
Själv tar jag bara en drink protein och maltodextrin efter träning, blir lättast så. Körde protein före, malto och protein efter och protein 1 timme efter passet ett tag men det gick så mycket protein då.. och det kändes lite halvjobbigt´öht att köra så.
ca en timma före träning käkar jag vanlig mat. En hemmablandad gainer efter träningen och vanligt käk en timma efter den Som jag gjort länge nu.
Jag orkar inte börja dela upp och gorma så mycket som man "ska göra".
1 timme före träning - Ordentligt mål med mat. Mycket långsamma kolhydrater, mycket protein och lite fett + kreatin.
Direkt efter träning - Whey-80 + Dextropur.
1 timme efter träning - Samma som 1 timme före.
Fungerar utmärkt. Orkar inte bry mig om det optimala.
1h innan träning en ordentlig måltid.
10 min innan 20g vassle i vatten.
direkt efter 50g dextrosol i 30cl vatten med några stänk salt.
1h efter träning 20g vassle.
2h efter 120g kvarg+funlight+vaniljyoghurt.
Kände att de vore kul att försöka leka halvoptimal såhär i defftider \o/
1
direkt efter 50g dextrosol i 30cl vatten med några stänk salt.
Kände att de vore kul att försöka leka halvoptimal såhär i defftider \o/
Mer (halv)optimalt om du blandar den som en korrekt isoton lösning ;)
King Grub
26-04-2006, 07:29
Ett optimalt upplägg innebär intag av en minst isoton kolhydrat- och EAA-lösning under passet, för att minska kortisolfrisättningen och öka insulinfrisättningen för antikatabol verkan, och för att reducera 3-methylhistidineutsöndringen upp till 48 timmar efter träningspasset. ;)
Inte ens King grub själv är optimalt Optimal. ;)
TrasMannen
26-04-2006, 08:45
Jag brukar köra
Malto + vassle innan passet
Malto + vassle efter passet
1 h senare lagad mat (under deff endast protteiner, under icke deff protein + kolhydrater)
ytterligare 1 h senare tar jag en kaseindrink.
Mer (halv)optimalt om du blandar den som en korrekt isoton lösning ;)
Damnit, thats out of my league, vill du vara söt och översätta? *kissass*
Ett optimalt upplägg innebär intag av en minst isoton kolhydrat- och EAA-lösning under passet, för att minska kortisolfrisättningen och öka insulinfrisättningen för antikatabol verkan, och för att reducera 3-methylhistidineutsöndringen upp till 48 timmar efter träningspasset. ;)
Du menar att de vore bättre att inta vassle+kolhydrat under passet istället för att förtära vassle direkt innan passet och kollisar efter? Eller vassle innan, OCH kollisar+vassle under passet?
Han har ju skrivit det i en tråd här nedanför..
En gissning till bra upplägg skulle vara att tillföra protein (säg en 20-30 gram vassle eller 6-10 gram EAA) före träning och blanda en isoton kolhydratdryck med lite protein i och dricka den som sportdryck under passet. Säg 1 L vatten med 60 gram kolhydrat + 20 gram vassleprotein (eller 6 gram fria EAA om man har tillgång till dessa).
Han har ju skrivit det i en tråd här nedanför..
Hm, tyckte jag hade lusläst den tråden, de första man blir blind på ögat!
Tack för hjälpen :>
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.