PDA

View Full Version : FASS avråder från kosttillskott...

hammer95
24-04-2006, 21:34
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74709
http://www.rf.se/t3.asp?p=90638
Kreatinin kan enligt FASS orsaka kompartentsyndrom samt hjärt- och njurproblem.
"Det kan alltså vara bra med läsk, andra sötsaker eller banan direkt efter match hos tävlingsidrottare i väntan på efterföljande måltid." FASS

FASS rekommenderar alltså läsk efter träning istället för kosttillskott. Jag håller på att tappa koncepterna. FASS måste ha fel...

Ola Wallengren
24-04-2006, 21:43
De rekommenderar kolhydrater och protein efter träning, det är väl inget fel?
Om du tror att man måste äta kosttillkott för att få resultat av träningen är det nog du som har fel.

Fass är ju ingen dignitet vad det gäller idrottsnutrition så du ska ju inte heller se den som en bibel inom det området.

King Grub
24-04-2006, 21:50
Vettiga råd för genomsnittsidrottsmannen- och kvinnan.

Att förväxla kreatin och kreatinin ger väl inte största förtroendet i o f s.

Pez
24-04-2006, 23:25
Kolozzeum ligger långt före FASS inom detta område.. redan för ett år sen (eller nåt?) så diskuterades det runt den optimala kombinationen av wienerbröd/coca cola postworkout. :D

stenis
24-04-2006, 23:39
Kolozzeum ligger långt före FASS inom detta område.. redan för ett år sen (eller nåt?) så diskuterades det runt den optimala kombinationen av wienerbröd/coca cola postworkout. :D

:D

Liten Men Fet
25-04-2006, 01:13

Jag har en kompis som hävdar att skumbananer innehåller massor med protein och socker så det är i närmast ett optimalt efterträningsmål, 250 g skumbananer. *spy*

Eller jag kanske borde starta en ny tråd om det?

nihe
25-04-2006, 07:24
Jag har en kompis som hävdar att skumbananer innehåller massor med protein och socker så det är i närmast ett optimalt efterträningsmål, 250 g skumbananer. *spy*

Eller jag kanske borde starta en ny tråd om det?
Skumbananer innehåller - väl? - gelatin. Gelatin är en värdelös proteinkälla.

Liten Men Fet
25-04-2006, 08:48
Skumbananer innehåller - väl? - gelatin. Gelatin är en värdelös proteinkälla.

Jo jag tror dig, det var väl på samma nivå som cola/wienerbröds kombon egentligen..

Ola Wallengren
25-04-2006, 15:02
Att förväxla kreatin och kreatinin ger väl inte största förtroendet i o f s.

Nej, precis. En generell regel är ju att inte lita allt förmycket på vad läkare säger angående kost. Deras gundutbildning inom området är minst sagt tunn.

Sen kan man ju tänka på vem kostråden riktar sig till. Riktar de sig till allmänheten så kan avancerade kostråd vara minst lika puckade, dvs säg till en tant som går på friskis pump en gång i veckan att det skall vara 12gEAA x 3 (-5,60,180 min) runt träningen, annars kan hon lägga ner, ja det är också dumt.

Bite
25-04-2006, 15:27
Nej, precis. En generell regel är ju att inte lita allt förmycket på vad läkare säger angående kost. Deras gundutbildning inom området är minst sagt tunn.

Sen kan man ju tänka på vem kostråden riktar sig till. Riktar de sig till allmänheten så kan avancerade kostråd vara minst lika puckade, dvs säg till en tant som går på friskis pump en gång i veckan att det skall vara 12gEAA x 3 (-5,60,180 min) runt träningen, annars kan hon lägga ner, ja det är också dumt.
Precis, jag försökte förklara en del för en kompis som hade läst lösryckta "optimerings"-upplägg utan att egentligen ha koll på grunderna. Drog någon analogi med bilar (det var hans område) om att du inte börjar porta toppen och fundera på racebränsle innan du lärt dig hur man byter olja.

z_bumbi
25-04-2006, 15:48
dvs säg till en tant som går på friskis pump en gång i veckan att det skall vara 12gEAA x 3 (-5,60,180 min) runt träningen, annars kan hon lägga ner, ja det är också dumt.

Dumt men kul! :D

Bite
25-04-2006, 15:52
Dumt men kul! :D
Din jäfvul :laugh:

"Agneta 59, sitter vid köksbordet med en burk BCAA-kapslar och ett stoppur, till makens stora förvåning" :D