View Full Version : Maltodextrin - Dåligt för tänderna?
Första gången jag har haft hål i tänderna inträffade nu, jag är 24. Två st hål därav ett stort.
Tandläkaren var jätteförvånad och undrade vad jag sysslat med :em:
Det enda jag kunde tänka på var gainers som jag har druckit efter mina gympass i 1 år. :confused:
Kan tänka mig att maltodextrinet har fräst rätt bra på mina tänder. Någon mer som har haft någon liknande erfarenhet? Lägger nog gainer på is ett tag :cryout:
Första gången jag har haft hål i tänderna inträffade nu, jag är 24. Två st hål därav ett stort.
Tandläkaren var jätteförvånad och undrade vad jag sysslat med :em:
Det enda jag kunde tänka på var gainers som jag har druckit efter mina gympass i 1 år. :confused:
Kan tänka mig att maltodextrinet har fräst rätt bra på mina tänder. Någon mer som har haft någon liknande erfarenhet? Lägger nog gainer på is ett tag :cryout:
inga erfarenheter, men det är inte bra för tänderna. Testa flourtablett efter maltointag?
Frustrator
24-04-2006, 21:34
Eller att borsta tänderna efter gainern?
Fast det sliter väl på emaljen iofs..
Eller bara skölja ur munnen med vatten direkt efter, samt efter det tugga något bra tuggummi? Extra kanske?
Det borde minska den dåliga effekten gainer har på tänderna rätt rejält iaf...
King Grub
24-04-2006, 21:41
Att supplementera med snabba kolhydrater i form av druvsocker och maltodextrin många gånger per vecka, kanske flera gånger om dagen, eller som vissa gör t o m smuttande under passet, är en katastrof för tänderna, ja. Det bästa man kan göra är som ovan nämnt.
Jag har fått order att använda flour nu i 1 år av min tandläkare. Tog gainer bara efter ett gympass och jag har väl gått 3 gånger i veckan till gymmet.
Är det något jag bör veta om protein som inte är så bra för tänderna? För det vill jag fortsätta att dricka ;)
King Grub
24-04-2006, 21:58
Är det något jag bör veta om protein som inte är så bra för tänderna? För det vill jag fortsätta att dricka ;)
Snarare tvärtom.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=6335024&dopt=Abstract
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.