PDA

View Full Version : Gainer för sent efter passet?

shadowfire
23-04-2006, 15:12
Tabbade mig lite idag med min gainer.
Brukar köra i mig en sats alldeles i början av passet (protein+snabba kollisar alltså) och sedan direkt efter. Dessvärre drack jag upp för mkt i början så hade knappt 2dl kvar efteråt... sedan tog det mig ca 35-40 min innan jag kom åt några fler snabba kollisar i huvudtaget.

Gör det någon nytta att få i sig snabba kollisar så pass sent efter passet? Tanken är ju att de ska förhindra nedbrytningen direkt efter, men är det bättre 35 minuter efter passet än inte alls?

elaola
24-04-2006, 11:39
säg väl att de ska tas så fort som möjligt efter passet
jag har då gjort så att jag har köpt 2 schaker flaskor,
gör båda klara med pulver när jag far till gymet
dricker första precis innan, och andra precis efter.

shadowfire
24-04-2006, 11:47
säg väl att de ska tas så fort som möjligt efter passet
jag har då gjort så att jag har köpt 2 schaker flaskor,
gör båda klara med pulver när jag far till gymet
dricker första precis innan, och andra precis efter.
Jo, så har precis jag, men vad jag undrar över är hur nedbrytningen påverkas om man inte får i sig snabba kollisar förrän 45 min efteråt... är det stor skada skedd, eller är det marginellt dvs. Säkert svårt att säga, men jag har för lite kunskap om hur snabba kollisar fungerar för att stoppa nedbrytningen.

King Grub
24-04-2006, 11:55
Kolhydraterna åstadkommer en förbättrad proteinbalans genom minskad muskelnedbrytning, men det är en gradvis pågående och ökande process, och det blir ingen effekt förrän andra timmen efter intaget. Alltså är en skyndsamt intag önskvärt.

Dessutom 1: kolhydratintaget stimulerar upptaget av aminosyror i muskulaturen en timme eller så senare, vilket ungefärligen sammanfaller med det tillfälle då proteinsyntesen uppregleras efter styrketräning.

Dessutom 2: glykogeninlagringen och återhämtningen sker som snabbast om kolhydrat tillförs omgående efter ansträngning.